Jag har just byggt en liten hörlursförstärkare av OTL typ. Hittade ett schema som jag testade och det fungerar alldeles utmärkt. Jag har några funderingar som jag skulle vilja ha svar på.
1.) När man bygger en OTL förstärkare så har man en STOR konding (i mitt fall 470u / 400V) för att plocka bort DC. Är det så smart med OTL, jag tänker på om kondingen skulle ge upp.
2.) Ska glöden alltid vara galvaniskt skild ifrån resten av kopplingen. Varför/varför inte?
3.) Vad kan man läsa för att lära sig mer om audiokopplingar och rör. Böcker, på nätet? När jag pluggade så läste man inget om rör...
4.) Bör man mjukstarta sina rör? Hur, glöd först och sen anodspänning?
Länk till bygget som jag testat.
Rör i hörlursförstärkare
- anders_bzn
- Inlägg: 5773
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Rör i hörlursförstärkare
utan kondingen så ger ju dina hörlurar upp istället så den har ju sitt syfte:P
En bra plastkonding är väl att föredra istället för en elyt iof, men kan ju vara svårt att hitta en i den storleken kanske
Annars får du väl peta dit en transformator, men då är det ju ingen OTL längre
En bra plastkonding är väl att föredra istället för en elyt iof, men kan ju vara svårt att hitta en i den storleken kanske
Annars får du väl peta dit en transformator, men då är det ju ingen OTL längre
Re: Rör i hörlursförstärkare
Ett fel hos en elektrolytkondensator resulterar i en öppen slinga vilket kommer skydda dina hörlurar, för plastfilmskondensatorer har jag för mig att det både finns dom som kortsluts och dom som öppnas vid fel, något man bör kolla upp iaf.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34928
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Rör i hörlursförstärkare
Det är visst smart med OTL - inget järn i signalvägen. Välj en bättre konding, 105-graders LongLife.anders_bzn skrev:1.) När man bygger en OTL förstärkare så har man en STOR konding (i mitt fall 470u / 400V) för att plocka bort DC. Är det så smart med OTL, jag tänker på om kondingen skulle ge upp.
Spänningen mellan glöden och katoden får inte överstiga runt 100-150V. Om glöden är flytande lägger den sig på ungefär samma nivå (till jord) som katoden. Har man ett totempålesteg kan det vara vettigt att via en spänningsdelare lägga glöden på halva matningsspänningen.anders_bzn skrev:2.) Ska glöden alltid vara galvaniskt skild ifrån resten av kopplingen. Varför/varför inte?
Det finns en bok av Morgan Jones - Valves nånting. Bruce Rozenblit har två böcker som är mycket bra och som ger en intuitive förståelse för rör: Audio Reality och Tube Audio Design. Annars är det Google som gäller.anders_bzn skrev:3.) Vad kan man läsa för att lära sig mer om audiokopplingar och rör. Böcker, på nätet? När jag pluggade så läste man inget om rör...
Det är käckt med rörlikriktare som ger just detta snälla påslag, annars är vi ganska tuffa. Det är heller inte snällt att mata på glödström UTAN ansluten anodspännning.anders_bzn skrev:4.) Bör man mjukstarta sina rör? Hur, glöd först och sen anodspänning?
Bra ställe att söka kul kopplingar.anders_bzn skrev:Länk till bygget som jag testat.
- anders_bzn
- Inlägg: 5773
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Rör i hörlursförstärkare
Tack, många bra svar.
1. Jag ska köpa bättre kondingar
2. Jag ska inte värma rören utan anodspänning i fortsättningen.
3. Jag ska beställa böcker
4. Packa ner hela elektroniklabbet, för snart går flytten!
1. Jag ska köpa bättre kondingar
2. Jag ska inte värma rören utan anodspänning i fortsättningen.
3. Jag ska beställa böcker
4. Packa ner hela elektroniklabbet, för snart går flytten!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34928
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Rör i hörlursförstärkare
Det är OK att ha någon minuts fördröjning innan anodspänningen slås på, men att låta rören stå med enbart glödspänning timvis är rent mord.2. Jag ska inte värma rören utan anodspänning i fortsättningen.