Servo splitter för R/C optiska utgångar m.m behöver hjälp...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
MADZerQ

Servo splitter för R/C optiska utgångar m.m behöver hjälp...

Inlägg av MADZerQ »

Hejsan

Jag är en R/C flygare som har ett litet problem och funderar på om det finns någon här som skulle kunna guida mig rätt och kanske ta åt sig programmering m.m.

Problemet, jag har ett 2meters 3D flygplan (http://www.greatplanes.com/airplanes/gpma1271.html) som använder 4 servon till skevroder och 4st till höjd och sida (2 till varje funktion). Motorn är en 26cc 3,7hk bensin konverterad metanol motor som ger ifrån sig en del störningar pga av tändningen. Servo kablarna fungerar tyvärr lite som antenner pga av att dom flesta är drygt 1,3 meter långa.

Jag har en radio som har 6 kanaler men jag vill kunna köra servona i detta plan med endast 4 kanaler så jag har funderat ut följande lösning, En mellanliggande PIC som tar hand om dom 4 kanaler som skall användas och sedan splitta upp dom enligt följande att varje inkanal blir splittad till 4 ut kanaler, detta gäller då höjd och sido roder samt gas, skevroder vill jag ha 8 st totalt dvs 4 på varje vinge. Skevroder grupperna skall dessutom vara inverterade så att dom går åt motsatt håll.

Sedan skulle jag vilja att varje utgång är optiskt skild ifrån PIC'en och mottagaren pga av störningsrisken. Ett annat önske mål är att den femte kanalen är en optiskt styrd brytare som klarar att bryta 5V ca 400mAh, detta för att kunna bryta strömmen till tändningen på motorn via radion för ökad säkerhet.

Anledningen till att jag vill ha fler utgångar än vad jag använder just nu är ett projekt som ligger på ritbordet nu som kräver fler servon och 2 motorer.

Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig, jag har möjlighet att göra mönsterkortet själv om jag får ett schema klart och jag har en PIC programmerare, dock vet inte jag om den klarar alla nyare så det får jag kolla när man vet vilken som skall användas. Löda och så har jag inga problem med men det skall vara pin inte ytmonterat.

Alla svar är tacksamma

/Johnny
Användarvisningsbild
jonnorberg

Re: Servo splitter för R/C optiska utgångar m.m behöver hjälp...

Inlägg av jonnorberg »

Vad sägs om skärmad kabel bara?
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Jag förstår inte alls funktionen du beskriver. Men jag förstår att du vill att varje utgång ska vara galvaniskt isolerad. Det innebär ju också att du måste ha en separat isolerad spänningsmatning för varje servo. Antingen ett eget batteri för varje servo, eller någon switchad historia med transformator.

Sedan förstår jag nog inte poängen med isolationen. Det är väl inte PIC:en som genererar störningarna, eller för den delen blir störd? Varför ska isoleringen sitta där?

Vore det inte bättre att försöka minska störningarnas effekt på ledningarna genom skärmning, ferriter etc.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att isolera får inte ledningarna att sluta ta in störningarna!

Skärmat kabel är första steg, motorkåpa/bay med grafit/ferritfärg är ett riktigt bra steg, evt. klädd i alufolie.

Du går helt enkelt fel väg för att "rensa bort" störningarna.

Steg 1: Begränsa utstrålningen av störningar bäst det går. Detta betyder att tändningen ska kapslas in vilket kan betyda att man limmar vanligt alu-folie i motorrummet samt kåpan och ser till att det finns galvanisk kontakt till chassi (motorblocken).
Alternativt kan man skaffa ferritfärg eller liknande som ju "slukar" magnetpulserna.

Steg 2 (om steg 1 inte räcker) Skärma alla ledare och ha LC-filter på. Detta är en dålig lösning, dels ger det lite extra vikt och dels har man inte lyckats ordentligt med steg 1 vilket totalt sett ger sämre mottagning osv.
MADZerQ

Inlägg av MADZerQ »

Ok lite luddigt sagt ifrån mig. Störningarna uppstår pga av kablarnas längd plus att dom plockar upp tändningen, jag har provat lite olika saker såsom ferritringar m.m och visst det blir bättre men inte helt bra.

Men den största saken är just att jag behöver fler utgångar, och när jag får goliat klar så kommer det att behövas ännu fler utgångar ifrån mottagaren.
störningarna kan jag få bort helt genom att byta till 2,4Gh system vilket kommer att ske denna sommar. Jag ser bara att ju mer jag kan separera sakerna desto mindre anledning till att något skall störa ut varandra, därav optiskt styrda utgångar.

Jag har redan nu separerade matningar till servona eftersom dom körs på 2S li-po och tändning och mottagare på 5V så där blir inga problem att ordna.

Lite bättre förklarat kanske ifrån mig denna gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och vid att kapsla in tändningen slipper du störningarna...

Och att optoisolera ger knappast fler utgångar men du vill ju också bygga en blandstyrning vilket jag tror är alldeles fel väg att gå.

Jag har på min hemsida (under "Freebies") ett projekt som kan styra 12 st RC-servo med en PIC. Data skickas som text och jag har räknat på det lite och det går snabbare att överföra alla 12 kanaler än det gör att använda en vanlig RC-radio till detta.

Den gamla Robbe-radio som jag har delar upp de inkommande pulser till var sin utgång och sedan en lång puls som synk-puls. På en "expansion"utgång kan man få det råa pulståg och med en "mindre" ombyggnad av sändaren kan jag enkelt expandera antal kanaler, jag funderar dock på att byta ut den till ett 433MHz modul och skicka datan i textformat. Självklart ska det vara tranciever i båda ändar, på det vis kan jag få batteristatus osv. tillbaka.
declint

Inlägg av declint »

Om du säger att du kan få bort störningarna genom att gå över till 2.4GHz (istället för 35MHz?) antar jag att det inte är receiver->servo som är ett problem utan att servokablarna plockar upp störningar som sen stör sändare->receiver länken?

Tror du inte att det blir billigare och enklare att bara köpa en 6 eller 8 kanals mottagare till ditt plan istället för att bygga en PIC lösning. Om du enbart använder dig av 4 kanaler på sändaren så kommer du ju få ett jäkla pyssel med att trimma in servona då du inte längre kan göra detta från radion.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Icecap, ferritfärg låter intressant. Har du koll på var man som hobbyist kan införskaffa en mindre mängd? Vet inte ritkigt hur man ska specificera "mindre" i sammanhanget eftersom jag inte vet hur dryg den är, eller hur mycket man kan tänkas behöva för att få bra resultat. 0,5dl? 1dl?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har aldrig behövt det och därför aldrig kollat upp på detta. Rent omedelbart skulle jag tro att det är ganska svårt att hitta men självhäftande kopparfolie kan man köpa lite varstans och det duger fint det med.
Skriv svar