Ladda konding med konding, förluster
Ladda konding med konding, förluster
Tjena
Jag håller på med ett lite större projekt för tillfället, men som inte vill fungera riktigt som jag vill. Jag har skalat ner problemet till följande.
Jag har två identiska kondensatorer. Den ena är laddad till en viss spänning och den ena är tom. Jag vill nu få över laddning från den ena till den andra med så låga förluster som möjligt. Hur gör jag? Jag har försökt med att ladda upp en konding till 5V och från den fylla på en lika dan. Slutspänningen hamnar alltid på 2.6V. Jag har provat olika motstånd emellan( inkl ”0”), dioder, mosfetar och spolar. Men alltid samma resultat. Förklaring, erfarenheter eller lösning?
Jag håller på med ett lite större projekt för tillfället, men som inte vill fungera riktigt som jag vill. Jag har skalat ner problemet till följande.
Jag har två identiska kondensatorer. Den ena är laddad till en viss spänning och den ena är tom. Jag vill nu få över laddning från den ena till den andra med så låga förluster som möjligt. Hur gör jag? Jag har försökt med att ladda upp en konding till 5V och från den fylla på en lika dan. Slutspänningen hamnar alltid på 2.6V. Jag har provat olika motstånd emellan( inkl ”0”), dioder, mosfetar och spolar. Men alltid samma resultat. Förklaring, erfarenheter eller lösning?
Re: Ladda konding med konding, förluster
Ska du flytta HELA laddningen från den ena till den andra??
Det är ju nästintill omöjligt tror jag.
Om du har en fulladdad och kopplar ihop med en tom så kommer ju bägge att stanna på halva spänningen (laddningen kommer ju att delas mellan dem). Laddningen i en kondensator är lika med spänningen gånger kapacitansen.
Du borde alltså logiskt sett hamna på 2,5 V, får du 2,6 V så har du skapat energi från tomma intet och har embryot till en evighetsmaskin...Nobelpriset är ditt.
Det är ju nästintill omöjligt tror jag.
Om du har en fulladdad och kopplar ihop med en tom så kommer ju bägge att stanna på halva spänningen (laddningen kommer ju att delas mellan dem). Laddningen i en kondensator är lika med spänningen gånger kapacitansen.
Du borde alltså logiskt sett hamna på 2,5 V, får du 2,6 V så har du skapat energi från tomma intet och har embryot till en evighetsmaskin...Nobelpriset är ditt.
Ska du flytta HELA laddningen från den ena till den andra?? Det är ju nästintill omöjligt tror jag.
Inte bara nästintill det ÄR omöjligt. Du kommer som sagt att få över halva energin och således kommer du att ha halva spänningen över kondingen och det samma med den andra, alltså hälften hälften, hela över går inte.
Inte bara nästintill det ÄR omöjligt. Du kommer som sagt att få över halva energin och således kommer du att ha halva spänningen över kondingen och det samma med den andra, alltså hälften hälften, hela över går inte.
Jag kan ha tänkt helt fel...
Räkna på energin
en konding uppladdad: 0.5*C*5^2 := E
när de kopplats ihop: 0.5*2C*(5/2)^2 = E/2
Hälften av energin försvinner iväg nånstans?...

Räkna på energin
en konding uppladdad: 0.5*C*5^2 := E
när de kopplats ihop: 0.5*2C*(5/2)^2 = E/2
Hälften av energin försvinner iväg nånstans?...
-
energi försvinner ingenstans
du fördelar den. hälften i varje. (typ)
du fördelar den. hälften i varje. (typ)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är väl inte så svårt. Energin rinner över tills det blir jämvikt. Alltså när spänningen är lika i båda, blir strömmen noll. Då kan ju inget mer hända.
Har du 2V i den ena och 7V i den andra och sedan kopplar ihop dem blir det 4,5V i båda.
Har du 2V i den ena och 7V i den andra och sedan kopplar ihop dem blir det 4,5V i båda.
Tack för att ni försöker
men jag är fortfarande inte övertygad
Hur som, rädslan för pinsamheten av att göra bort sig här tvingade igång min hjärna att jobba det där extra som behövdes denna gången.
Förståss har ni rätt i att laddningen före måste vara samma som laddningen efter
. Däremot måste inte energin vara densamma (dumma gymnasieregler som spökar). I fallet där en laddad konding kopplas ihop med en lika stor ger att hälften av energin ”försvinner”. Det man ska göra är att låta en stor konding fylla på en mindre, då blir energiförlusten inte lika stor. Stämmer med både teori och praktik
Och ja, mitt aggregat ger 5.2V obelastat. Så var den saken också klar
mvh Petter

Hur som, rädslan för pinsamheten av att göra bort sig här tvingade igång min hjärna att jobba det där extra som behövdes denna gången.
Förståss har ni rätt i att laddningen före måste vara samma som laddningen efter

Och ja, mitt aggregat ger 5.2V obelastat. Så var den saken också klar

mvh Petter
Senast redigerad av övrigt 24 april 2009, 22:49:16, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kika på Energieffektiviseringslagen. Den säger att det totala inflödet av energi är lika med det totala utflödet + förändringen av energin som finns kvar.
Sedan finns klassikern med Energiprincipen: Energi kan varken skapas eller förstöras, den kan bara omvandlas. Ett "slutet system" om man så vill.
Den här sidan har en del intressant fakta.
Sedan finns klassikern med Energiprincipen: Energi kan varken skapas eller förstöras, den kan bara omvandlas. Ett "slutet system" om man så vill.

Den här sidan har en del intressant fakta.
I fallet där en laddad konding kopplas ihop med en lika stor ger att hälften av energin ”försvinner”.
Försvinner ja, över till den andra du kopplat till.
Förluster finns det förstås i kablarna du kopplat emellan m.m. men de är väldigt små, är det stora strömmar så blir de högre i bla kondensatorerna i sig men det är oavsett vilket långt ifrån hälften kan jag säga.
Försvinner ja, över till den andra du kopplat till.

Förluster finns det förstås i kablarna du kopplat emellan m.m. men de är väldigt små, är det stora strömmar så blir de högre i bla kondensatorerna i sig men det är oavsett vilket långt ifrån hälften kan jag säga.
Nej, snarare till den gnistan som blir då man kopplar ihop dom.
Jag känner till energiprincipen
men tack
Titta på mina räkningar ovan så ses att systemets energi har halverats efter att de båda kondingarna kopplats ihop, och därmed deras spänning nått deras snitt. 2.5V här
Jag känner till energiprincipen

Titta på mina räkningar ovan så ses att systemets energi har halverats efter att de båda kondingarna kopplats ihop, och därmed deras spänning nått deras snitt. 2.5V här
Vill du föra över all laddning från ena kondensatorn tll den andra, så sätt en spole emellan, i serie med kontaktorn. Sedan gäller det bara att bryta kontakten efter exakt en halvperiod.
Eller vad är problemet? Funderar ni på vart energin tar vägen?
Låter lite som ett teoriproblem för gymnasiet.(?)
Eller vad är problemet? Funderar ni på vart energin tar vägen?
Låter lite som ett teoriproblem för gymnasiet.(?)
Visst låter det lite som ett gymnasieproblem
Nej, det var ett antal år sedan jag gick där. men fler än jag verkar ändå få tänka till på detta
Som sagt detta är bara en liten modelleringsbit av ett större projekt jag håller på med. Jag ville veta hur man skulle minska förlusterna vid överföring av laddning från en konding till en annan. Men känner att jag har koll på det nu
Edit: Smart där annars med en sople för att få över mer än hälften. Men det var inte problemet detta gången

Som sagt detta är bara en liten modelleringsbit av ett större projekt jag håller på med. Jag ville veta hur man skulle minska förlusterna vid överföring av laddning från en konding till en annan. Men känner att jag har koll på det nu
Edit: Smart där annars med en sople för att få över mer än hälften. Men det var inte problemet detta gången
- Electricguy
Jag tyckte MM:s förklaring var bra, tänk att du har en våg med två bägare med vatten i. om det är mer vatten i den ena så lutar vågen, om du häller över vatten i den andra så väger dom lika mycket och vågen väger jämnt.