Lästips: Stor uC-artikel (PIC) i DMZ + byggsats

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jonkers

Lästips: Stor uC-artikel (PIC) i DMZ + byggsats

Inlägg av jonkers »

Tänkte bara tipsa om senaste Datormagazin (DMZ) där det är en STOR artikel om Pic-processorer samt ett medföljande färdigetsat kretskort och en komponentlista för ett enklare PIC-projekt som gås igenom steg för steg.

Det är VÄLDIGT basic, något opedagogiskt upplagt och mycket utelämnas men ganska kul läsning om man tänder på PICár å sånt :)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Man blev ju något förvånad när man upptäckte det medföljande mönsterkortet i tidningen. Artikeln i tidningen var visserligen ganska stor, men det är ju som sagt mycket som har utelämnats. Kul initiativ av Datormagazin i vilket fall som helst. Jag är helt säker på att det kommer få många läsare att få upp ögonen för µC:ers. Och det var väl lite det som var meningen med artikeln, att visa hur man enkelt kan komma igång med PIC:ar. :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

vilken tidning är de ni snackar om ??? jag har datormagazinet
http://www.datormagazin.se/ och de var inget om någe pic eller någe kretskort ???

eller är de någon tidning jag missat ???
ankan

Inlägg av ankan »

Nummret kommer till butiken 2004-12-28

Kolla på: http://www.ctrldesign.com/microcoder/pr ... meter.html om du inte kan vänta på tidningen. Det verker som det är där ifrån de har plockat allt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Är det någon mer än jag som kollat in ovanstående sida? Jag förstår inte riktigt deras affärsidé... det verkar som om man genom att placera ut kringkomponeneter kan generera kod för mikrokontrollern.
Hur kan kodgeneratorn veta vad man vill göra med kringkomponeneterna?
Dessutom var allting gratis, så man kan ju undra hur dom har tänkt tjäna pengar...
Michel

Inlägg av Michel »

Tja, dom gör ju julpynt av batterier, lysdioder, koppartråd och superlim i 'Äntligen hemma' på TV4 - så varför ska inte DMZ få ha ett PIC projekt?

:lol:
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Schnegelwerfer skrev:Hur kan kodgeneratorn veta vad man vill göra med kringkomponeneterna?
Kodgeneratorn genererar inte ett helt program, utan bara subrutiner för dom olika modulerna. Och det är ju ganska rimligt att man vill sända och ta emot data på en serieport, därför genereras kod för SendSerial() och ReceiveSerial() (Fast så heter som inte och det finns bara mottagning ännu så länge).

Samma sak med lysdioderna. Där är det ju rimligt att tänka sig att man vill tända och släcka dom - därför genereras modulen LED322_OUT som man kan anropa för att göra detta.

Sedan så får man binda ihop allt i en egen huvudloop.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Ok, men då är det ju ganska värdelöst om man vill göra någonting mer avancerat. Lite tid kan man ju kanske spara i alla fall på standardrutiner.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men som nybörjare gör man nog inget mer avancerat.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jag (nybörjare) köpte det här numret igår, tycker det ser ganska kul ut. Blev faktiskt lite överraskad över att de får ut 12 lysdioder på bara 5 ben, men det är väl old-news för er elektronikrävar här kanske.
tompa

Inlägg av tompa »

jag har också köpt numret och har aldrig använd någon PIC (eller vad det heter) så jag vet inte riktigt om jag vågar dra igång det här projektet. delarna kostar runt 150 spänn från elfa så lite onödigt om det inte funkar sen :roll:
det jag oroar mig mest för är själva programmeringen. väldigt kostiga koder och sånt för mig :)
och hur ska man ansluta den till datorn? det finns ju en 9-pinnars kontakt på kretskortet men vart i datorn ska man sätta in den?
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Tja, det kan väl vara värt en slant bara att få löda och greja lite. Det är ju så man lär sig. Jag lär mig gärna mer om PICer, man kan ju göra otroligt mycket med dem med tanke på hur billiga de är.

Och programmeringen, det är ju bara testa och misslyckas och sen testa igen :) ...det är ju inte omöjligt att få bukt med, det är bara att ha lite/mycket tålamod.

9-pinnarskontakten, om din dator inte har någon sådan så har du säkerligen i alla fall en skrivarport och då kan du använda en sån här tror jag. Om inte så klagar säkert någon alldeles strax 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

skrivarporten har inget med serieporten att göra. Men det finns en 25 pinnars variant av serieporten också.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

(Vad var det jag sa :wink: )
Ja såklart har du rätt, jag undviker baksidan av datorn så mycket jag kan... men poängen är att det ju går att fixa.
tompa

Inlägg av tompa »

så jag ska alltså sticka in kontakten på kretskortet i kontakten bakpå datorn?
Skriv svar