Driva en telefon.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Driva en telefon.

Inlägg av 1802 »

Vad krävs för att driva en telefon? För fastnätet, så man kan höra DTMF toner i luren. Och ev kopplingston. Hur många volt är det i telejacket? Lik eller växelström? Vet att det är 2 olika. När det ringer kommer en hög spänning.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Driva en telefon.

Inlägg av FormerMazda »

Prova mät är ett tips.

Vill minnas att det är runt 50v lik, och runt det dubbla vid ringsignal. Kan ha fel där dock.
Lyssna av mha linjetrafo, "lyft luren" genom att belasta.
Men mer exakta värden hittade jag inte nu.

En början iallafall.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

48V DC nominellt när luren är på och ingen ringsignal.
Lyfter man luren går spänningen ner till ca ~9V.
Ringer det skickas ca 110V AC.

Och allt detta varierar en hel del med land osv..
1802

Inlägg av 1802 »

Så med 9v dc väcker man en telefon? Tror jag har en jag kan offra, även om det går snett. Pratade med en student som labbade "anita". Vid första testen var bygget inte redo för ringspännig. Det är säkert ingen som ringer in..... poff..... Han sa även att de fick in spärrade nummer.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

"Tyvärr" kommer du aldrig få se spärrade nummer.. De är ju spärrade.

När ospärrade nummer ringer så skickas numret i DTMF först, sen ringsignal. Ospärrat skickas inte alls.
Så en presentatör säger skyddat när inget nummer kommit fram, men signal.
1802

Inlägg av 1802 »

Kan inte vissa myndigeter se spärrade nummer?

Kopplade 5v och även 12v till tonvalstelefon funkar. Från ett dator agg såklart typ at. Pulsvalstelefonen ville dock ha 12v. Att polvända är heller inget problem. Vad är max spänning innan telefonen brinner upp?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Gissar att de myndigheterna får ta kontat med typ telia och fråga efter vilket nummer som ringer/ringde.

50vdc/100vac är max vad du ska testa med. Men varför frågan om max?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske ska vara någon strömbegränssning?
1802

Inlägg av 1802 »

Lite slarvigt kajsa varg "man tager vad man haver". Så det går att ta de flesta adaptrar man har. Oftast under 24v. Går det med ac med? tex modemadapter 12v ac?

Angående skyddat nummer är det lite hysh hysh. Jag kan inte bekräfta, då jag inte sett det själv. Men det kan gå.
Nerre

Inlägg av Nerre »

FormerMazda skrev:Gissar att de myndigheterna får ta kontat med typ telia och fråga efter vilket nummer som ringer/ringde.
Det går att ställa in på telestationen om skyddade nummer skall skickas eller inte på en enskild linje.

Jag vet att folk med "kontakter" på Televerket/Telia kunde få det fixat förr.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Klart det går att få reda på sånt loggas länge och väl. Kan ju vara bra för tex polis och åklagare att veta.

Själv hade jag för många år sen någon som ringde och nummerspararen full så jag vet inte vilket nummer det var :wall:

Såklart trodde jag det var någon hot babe så jag ringde Telia och de lämnade såklart inte ut gamla nummer som ringt en även fast det varit synligt. :roll: Taskigt tyckte jag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

blueint skrev:Kanske ska vara någon strömbegränssning?

telefonen skall fungera mellan 4.5 - 80 mA ström genom telefonen och spänningen över telefonen burkar starta vid ca 3-4 Volt och kanske har 8 Volt över sig vid 80 mA - med andra ord behöver strömkällan vara strömbegränsad eller ha en AC-avkopplad seriemotstånd.

48 Volt genom 600 Ohm ger 80 mA - känns siffran bekant?. Arrangemanget gjordes för att man skulle kunna mata många km tråd och ändå ha användbar strömstyrka kvar för att mata kolkornsmikrofonen och därmed skapa tillräcklig signalstyrka ljudsignalen.

kopplar man med batteri så bör man ha seriemotstånd så att strömmen är ca 10 mA - och så sätter man en avkopplingskondensator parallellt över batteriet och seriemotståndet så att man inte tappar signalstyrka.

kom dock ihåg att telefoner skall avslutas med 600 Ohms impedans (eller mot annan telefon) om medhörningen (att höra sin egen röst i luren) inte skall bli öronbedövande högt.
1802

Inlägg av 1802 »

Har inte telefonen en egen resistans som styr? 5v och 12v funkade utmärkt. För att få en enkel DTMF sändare. Även pulstelefonen pulsade hörbart. Kan ju bli en leksak för barn, som de tröttnar på 5min.....
Provar kanske att kopplain 2, och ser om det blir interkom.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

xxargs, Skulle "intercom" fungera med 2x telefoner kopplade parallellt med en 12V källa och 150 ohm motstånd i serie? (12 V/80 mA=150 ohm)

Finns annars USB<->Analog telefon för IP-telefoni adaptrar ;)
1802

Inlägg av 1802 »

Provade 2x telefoner UTAN motstånd 12v pc at. Funkade ej som interkom. Pulstelefonens knattrande gick fram svagt.
Skriv svar