Köpråd för tångampermeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Köpråd för tångampermeter

Inlägg av orvar-e »

Jag tänkte plocka fram plånboken och kosta på mig en ny tångampermeter (because I´m worth it), och det finns ju en uppsjö av modeller att välja mellan.
Jag skulle vilja ha tips på någon som funkar bra.
Krav: AC och DC ström
Klara mäta så lågström som möjligt i förhållande till pris.
Klara minst 500 A, (drömmer ju om en elbil i framtiden)
Max 7 - 800 kr.

Möjlighet att koppla till datorn vore ju drömmen, men det tror jag inte på själv ens. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Köpråd för tångampermeter

Inlägg av mrfrenzy »

Elfa har för tillfället kampanj på 76-813-98
Ett bra instrument som är förvånsansvärt noggrannt även på låga dc-strömmar (därför jag köpte det) men det klarar bara 400A.

Det finns garanterat sådana som kan kopplas till datorn, men då får du nog öka din budget med en nolla...
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

jo har kikat på den där från elfa ..... den verkar klart intressant.
Nu är jag kikat omkring lite så inser jag att det inte finns så många ampertänger att välja på med min tyligen ganska snålt tilltagna budget.
Max 1400 kr är som gäller nu, (hittade just sambons plånbok ... :vissla: )
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

En dröm om ett sådant instrument har jag haft i flera år, men jag har slutat att tro alla funktioner finns i ett och samma
instrument.

Har en KEW MATE 2001 på jobbet, den har öppen strömtång och skall klara både AC/DC.
Tyvärr har tången ingen TRMS så vid mätning på en frekvensomvandlares ingående ström får jag ungefär den halva "sanna" strömmen
som mätresultat jämfört mot en Fluke som vi också har.
Fluken är i 3000 kr klassen och har en hög sk. Crest faktor och har givetvis TRMS men är en ren AC tång.
KEW MATEn är tyvärr lika kass också på DC ström.

Jag har provat lite olika DC strömtänger men funnit dom väldigt opålitliga när det gäller strömmar under 1 A.

Mitt förslag är, lägg pengarna på en ÄKTA TRMS tång och skippa DCtänger, gör den gamla hederliga shunt mätningen när det gäller låga DC strömmar.

Kjelle
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var i behov av en tångamperemeter för några år sedan och hade vägarna förbi Malmö så det blev en sväng förbi Biltema. Hade förstås vissa krav men tyckte att dessa var helt ok speciellt den översta den andra följde med bla pga frekvens och kvot mätning.

Det blev dessa två:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81489

och

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91949

Den översta har bla TRMS, Data Hold, Peak Hold, Temp, m.m. och en massa andra grejer jag har nytta av och klarar av över 600A AC och DC (bör egentligen vara 3999A pga skallängden, dock bara mätt 836A som max men utan problem) och DC fungerar ok att mäta tycker jag. Den har en nollställnings knapp man kan använda så man får riktigt värde när man mäter och det fungerar helt ok.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns en sak att tänka på, speciellt när det gäller strömtänger.
Ett instruments felvisning är alltid baserat på valt mätområde.
Dvs den tången som länkades till på Elfas sida visar minst 0,8 A fel (2% @ 40A), Själv kör jag med en KEW2033, visar 0,4A fel (1% @ 40A).

Problemet uppkommer om man skall mäta små strömmar, säg under 10A, då blir felvisningen åtminstone 4% eller mer.
Mäta på en liten förbrukare, säg 1A nominellt skapar stor problem eftersom KEWen då visar mellan 0,6 och 1,4A, den andra visar mellan 0,8 och 1,8A.
Leta efter en strömtång med så många mätområden som möjligt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är möjligt att den har fungerat bra för dig, hur har du kalibrerat den?

En butik som inte ens kan skriva rätt enhet i specen handlar iaf inte jag mätinstrument av...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm, det var ju en bra spec på de från Biltema +/- 8A på lägsta området.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Köp två st, en för låga strömmar och en för höga det blir bättre, mycket bättre.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Henry skrev:Var i behov av en tångamperemeter för några år sedan och hade vägarna förbi Malmö så det blev en sväng förbi Biltema. Hade förstås vissa krav men tyckte att dessa var helt ok speciellt den översta den andra följde med bla pga frekvens och kvot mätning.

Det blev dessa två:

och

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91949

Den översta har bla TRMS, Data Hold, Peak Hold, Temp, m.m. och en massa andra grejer jag har nytta av och klarar av över 600A AC och DC (bör egentligen vara 3999A pga skallängden, dock bara mätt 836A som max men utan problem) och DC fungerar ok att mäta tycker jag. Den har en nollställnings knapp man kan använda så man får riktigt värde när man mäter och det fungerar helt ok.
Den översta duger säkert gott åt mig. Ska jag mäta låga strömmar så finns ju alltid multimetern, lite jobbigare men det fungerar. Största fördelen med biltema som jag kan se är att det finns i stan= inge frakt ,inge väntetid och lätt att byta ut om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

mrfrenzy skrev:Det är möjligt att den har fungerat bra för dig, hur har du kalibrerat den?

En butik som inte ens kan skriva rätt enhet i specen handlar iaf inte jag mätinstrument av...
Jag trodde att dom fixat tillfelet.......... men nu vart det knepigt titta får du se.
På textraden "Kontinuitetstest med summersignal (< 50 Ω). "
"Kontinuitetstest med summersignal (< 50 W)." Blir det när man klipper in texten i tex meddelande ruta. Kopiera ohm-tecknet och du får ett fett "W" :wacko:

Föresten får man med en temperatur sensor eller? PT1000 eller PT100 ... eller vad är det för det står inget om tempsensor i texten.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

orvar-e:Man verkar få med den enligt bruksanvisningen som ligger på samma sida. Juste med sån service förresten att man direkt kan kolla hur junket man funderar på att köpa fungerar lite bättre.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Aha ... såg inte den.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som du nog redan sett så är det Temp K sensorer som medföljer.

Angående att mäta låga strömmar så använder i alla fall inte jag en strömtång primärt till det utan enbart för högre strömmar vilket de ju mest är till för, är det lägre strömmar använder jag uteslutande multimeter för det. Skall det kunna mätas lika låga strömmar med strömtång som med en vanlig billig multimeter så drar nog priset iväg rätt ordentligt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Troligvis samma visa som det gäller för vanliga multimetrar och höga strömmar. Smidigt med en multimeter med 6mm² kablar liksom :doh:

Provade själv med hallgivare och det är inga jätteutslag det ger och man kan ju inte förstora upp saker hur mycket som helst heller :vissla:

Rätt sak till rätt ändamål helt enkelt ;)
Skriv svar