Felkod i Arduino Duemilanove

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Hassenyfiken

Felkod i Arduino Duemilanove

Inlägg av Hassenyfiken »

Hej!
Jag har köpt mig en Arduino Duemilanove som jag sitter och leker med. Har skrivit ett program som jag testar och ändrar efterhand. Hitills har allt gått bra, nåja ända tills igår. När jag ska ladda upp programmet så får jag ett felmeddelande som lyder avrdude: verification error, first mismatch at byte 0x0000
0x0c != 0x00
avrdude: verification error; content mismatch

Programet som redan fanns fungerar som det ska.
Någon som har någon ide på hur det går att lösa problemet.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Felkod i Arduino Duemilanove

Inlägg av Swech »

Felet tyder ju på att du inte lyckas programmera om kretsen...
Detta kan bero på en uppsjö olika saker.

Det ser ut som att den programmerat men när den jämför med förväntat innehåll så stämmer det inte överens.
Är det möjligt att kretsen inte suddas innan du försöker ladda ned ny kod till den?
Eftersom den gamla koden verkar finnas kvar är detta troligt.

Swech
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Laddar du upp det via bootloadern i Arduino via USB, eller använder du någon annan programmerare?
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Det stämmer att jag använder bootloadern i Arduino via USB
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är inte så hemma på Aurduino själv. Men det lilla jag hållit på har jag haft problem med USB-anslutningen på en desktop. Provade därefter på en bärbar, och med den fungerade det. Se efter om du har USB anslutet via en virtuell COM-port som inte har för högt nummer. Kolla både i Arduinomiljön och i enhetshanteraren att det verkar stämma. Vet ej om du använder windows förresten?
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Jo jag använder Windows. När jag testar så använder jag mig av monitorn som finns i Arduino programmet. Där ser jag att programmet som finns uppladdat fungerar, så att USB-anslutningen verkar vara OK.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har inte byggt på något som drar upp reset eller påverkar reset på något annat sätt. Det brukar vara ett bekymmer för programmerare om MCU'n har för kraftig pull-up på reset-pinnen. Vet ej hur bootlodern i arduino reagerar på det, men det kan vara samma. Något som drar ner reset under vissa tillfällen kan ju också helt naturligt ställa till det.
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Jag har kollat upp det också men kan inte upptäcka några fel. Har inte kopplat upp något på reset:en ännu.
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Svar på Swech

Verkar troligt att den inte suddas. Men kan man göra något åt det, ska jag byta ut ATmegan.
Är som ni kanske märker inte "proffs" på det här.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Har du kollat nåt på Arduino forum, det verkar finnas en del liknande problem där.
http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl

Ett sätt är förstås att skaffa en programmerare och progga om bootloadern, ifall den har blivit skadad.
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

JAg hade varit där men hittade inget då. Nu när jag tittade igen så fanns det en tråd med samma problem, men inga svar där ännu. Har hittat hur man kan bränna bootloadern med hjälp av mjukvara och en parallellutgång. Ska undersöka där lite mer så får vi se.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Utan att kunna Arduino men om den kör via USB och bootloader så är det inte troligt att reset är inblandad över huvudtaget
Hade det däremot varit en "naken" AVR ... då hade jag haft fler förslag...

Swech
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vore bra att veta mera vilken mcu du har. Är det Mega168 eller 328. Vet faktiskt inte om det borde spela så stor roll för bootloadern men kan ändå vara bra att ha rätt vid programmeringen.

Tolkar det även som om du kunde byta program från början, men när du började modifiera programmen hände något. Förmodligen har du provat att gå tillbaka till något enkelt program som finns som exempel i programmet, Men detta fungerar säkert inte heller numera.

Det är alltid bra att ha nån krets på reserv. Har du någon så prova byt, men tänk på ESD-risken. Bränna är lite mer osäkerhetsfaktorer med i spelet, men är en bra väg också.

Någon driver på datorn kan ha gått korrupt, knappast troligt men har hänt förr.
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Det är en 168.
Jag provade att "bränna in bootloadern" enligt alla anvisningar och fick då detta svar.
avrdude: AVR device not responding
avrdude: initialization failed, rc=-1
avrdude: Yikes! Invalid device signature.
avrdude: Expected signature for ATMEGA168 is 1E 94 06
avrdude: AVR device not responding
***failed;

Tolkar detta som att det är bara att köpa en ny 168. Kan ju vara något annat men jag får chansa-är ju inte så dyra.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kan inte vara så mycket annat. Om det inte vore för att demo programmet fungerar, skulle jag kunna tänka mig är att X-talen packat ihop och gått hem. Det och strömförsörjningen brukar vara det som jag misstänker när det slutar fungera.

Eftersom bootloadern laddas in via ISP, kan det inte vara USB det beror på heller.
Glöm inte tala om hur det fungerar sedan.
Skriv svar