Jag satt och läste på lite om supraledare för att ta reda på om det var något man kunde göra själv hemma i garaget och råkade trilla över denna länk:
http://www.superconductors.org/233K.htm
De påstår sig ha ett material som är supraledande redan vid 233K, altså -40.15 grader Celcius. Detta låter ju för bra för att vara sant? Är det någon mer som hört något om detta och kan bekräfta om det är skitsnack eller inte!?
Supraledare vid -40.15 grader Celcius
Re: Supraledare vid -40.15 grader Celcius
Hörde för något år sedan om teorierna om att kunna komma få supraledare vid sådana här höga temperaturer så det här verkar ju högst lovande, speciellt också eftersom formulan inte är patenterad och att den släppts fri så att andra kan testa och gärna göra det än bättre vilket är meningen.
Göra en supraledare hemma i garaget? Tja om du har tillgång till flytande kväve eller annan väldigt kall vätska så har jag för mig att tom vissa grundämnen kan bli supraledande men då skall de ner ordentligt i temp som är gränsfall i hemmiljö då det behövs isoleras ordentligt. Är du däremot bara ute efter diamagnetism så kan du skaffa dig en liten bit vismut som har den starkaste diamagnetismen av alla ämnen men det behövs ändå rätt starka magneter för att påvisa det men man kan få en liten bit att sväva mellan två magneter om avståndet kontrolleras noggrant.
Göra en supraledare hemma i garaget? Tja om du har tillgång till flytande kväve eller annan väldigt kall vätska så har jag för mig att tom vissa grundämnen kan bli supraledande men då skall de ner ordentligt i temp som är gränsfall i hemmiljö då det behövs isoleras ordentligt. Är du däremot bara ute efter diamagnetism så kan du skaffa dig en liten bit vismut som har den starkaste diamagnetismen av alla ämnen men det behövs ändå rätt starka magneter för att påvisa det men man kan få en liten bit att sväva mellan två magneter om avståndet kontrolleras noggrant.