PWM:ning av fläkt
PWM:ning av fläkt
Hej
Nån som har koll på hur man "brukar göra" när det gäller att PWM:a vanliga pc-fläktar? Driver en fläkt med en FET kopplad till en ATMEGA88's pwm-utgång. Egentligen lite knäppt att driva en borstlös fläkt och dess inbyggda drivkretsar på det viset men det brukar väl fungera(?)
Försökte först PWM:a med 2kHz vilket typ fungerade men förde ett väldans oväsen så klart, höjde frekvensen till 32kHz för att få bort oljudet men då blev det mest on-off styrning istället för linjär då fläkten vägrade röra sig om inte pulsbredden var 100%, kunde iofs lösas med glättning på 47nF men det verkar vara väldigt petigt med storlek på glättningen beroende på fläkt osv, så därför undrar jag lite om hur man "brukar göra" för att göra när man PWM:ar borstlösa fläktar?
Nån som har koll på hur man "brukar göra" när det gäller att PWM:a vanliga pc-fläktar? Driver en fläkt med en FET kopplad till en ATMEGA88's pwm-utgång. Egentligen lite knäppt att driva en borstlös fläkt och dess inbyggda drivkretsar på det viset men det brukar väl fungera(?)
Försökte först PWM:a med 2kHz vilket typ fungerade men förde ett väldans oväsen så klart, höjde frekvensen till 32kHz för att få bort oljudet men då blev det mest on-off styrning istället för linjär då fläkten vägrade röra sig om inte pulsbredden var 100%, kunde iofs lösas med glättning på 47nF men det verkar vara väldigt petigt med storlek på glättningen beroende på fläkt osv, så därför undrar jag lite om hur man "brukar göra" för att göra när man PWM:ar borstlösa fläktar?
Re: PWM:ning av fläkt
När jag har lekt med fläktar har jag byggt den här.
http://www.cpemma.co.uk/555pwm.html
Dom rekomenderar 100Hz. prova och se om det funkar bättre
http://www.cpemma.co.uk/555pwm.html
Dom rekomenderar 100Hz. prova och se om det funkar bättre
Ok, den konstruktionen verkar inte ha någon glättning.
Har testat 0-30Hz tidigare men det lät en del det med (knäpper till i fläkten vid varje tillslag), har dock inte testat 100Hz, misstänker att det kommer låta det med men jag får testa!
Har testat 0-30Hz tidigare men det lät en del det med (knäpper till i fläkten vid varje tillslag), har dock inte testat 100Hz, misstänker att det kommer låta det med men jag får testa!
-
Mindmapper
Som du säger, den inbyggda styrningen och den yttre trivs inte så bra ihop.
När den yttre försöker minska försöker den inbyggda att öka.
När den yttre försöker öka försöker den inbyggda att minska.
Ska det bli bra får du försöka sätta den inbyggda ur spel.
När den yttre försöker minska försöker den inbyggda att öka.
När den yttre försöker öka försöker den inbyggda att minska.
Ska det bli bra får du försöka sätta den inbyggda ur spel.
Jag noterade att jag inte lyckades få nån fungerande varvtalssignal när man PWM'ade på ett enkelt sätt, så jag gav upp det hela..
nån som lyckats ? borde ju gå att filtrera bort efetrssom man vet vad man skickar in men..
nån som lyckats ? borde ju gå att filtrera bort efetrssom man vet vad man skickar in men..
Tror äldre fläktar kan fungera bättre då de är så enkelt uppbyggda lite mer moderna har en IC som styr det mesta och har lite funktioner i sig som tex att om något hindrar fläktbladen att föra sig så stänger den av drivningen och väntar några sekunder innan den försöker igen. Att skicka in en PWM signal som mating till denna kan mycket väl hända att den inte vill vara med vilet får resultatet att det blir lite hur som helst. Tror i så fall att man antingen får styra matningsspänningen eller om man vill köra med PWM sätta en lämplig konding som laddas upp vilket gör att man får en hyfsat ok likspäning över fläkten som man kan minska eller öka med pulbredden.
Har en temperaturstyrd PWM-regulator till två 120mm-fläktar och tror jag har satt ganska låg switchfrekvens, typ 100 Hz. Funkar hur bra som helst.
Sådan:
http://2.bp.blogspot.com/_pTPPKTHVnfk/R ... p-reg2.png
(fel i schemat för övrigt, motorn ska vara före transistorn).
Sådan:
http://2.bp.blogspot.com/_pTPPKTHVnfk/R ... p-reg2.png
(fel i schemat för övrigt, motorn ska vara före transistorn).
Den övre delen är triangelvågsoscillatorn, reglerkretsen är den nedre delen. För övrigt en simpel proportionalregulator.
Enklast är att bara koppla en pot (mellan matning och jord) på + på komparatorn som driver FETen.
Kan också ta bort allt före (och inklusive) den mittersta 10k som går in till + på den IC2 längst till höger så behåller man startup boost (drar igång på full hastighet) och kan ställa hastigheten på "minimum speed" resistorn. Måste väl sätta lite större förstärkning då också.
Enklast är att bara koppla en pot (mellan matning och jord) på + på komparatorn som driver FETen.
Kan också ta bort allt före (och inklusive) den mittersta 10k som går in till + på den IC2 längst till höger så behåller man startup boost (drar igång på full hastighet) och kan ställa hastigheten på "minimum speed" resistorn. Måste väl sätta lite större förstärkning då också.
-
Mindmapper
Jo, det är helt vanliga datorfläktar.
RC på värdena 215k och 68n som jag använt ger för övrigt ~68 Hz.
RC på värdena 215k och 68n som jag använt ger för övrigt ~68 Hz.
Det finnns två typer av drivelektronik kan man säga en med IC en utan. De utan och i sin enklaste billigaste form är uppbyggda med två vanliga trissor, 2 spolar (egentligen 4 st där 2 är serikopplade) några få resistorer och en hallsensor, det är allt. En med en IC består ibland bara av spolarna och det är tom det enda i vissa fall då den sköter allt som drivning och ibland även hallssensor. Vissa med IC har samma uppbyggnad som den enkla varianten utan IC fast IC:n sköter då istället allt.
Att koppla förbi denna skulle kanske gå om all annan elektonik redan är där som trissor hallswitch m.m. men är det bara en IC och inget annat så är det förstås en annan sak.
Att koppla förbi denna skulle kanske gå om all annan elektonik redan är där som trissor hallswitch m.m. men är det bara en IC och inget annat så är det förstås en annan sak.
Det är mycket effektivare att linjärreglera varvet på en datafläkt. Att använda pwm kommer att mer eller mindre förkorta fläktens livstid, har för mej att jag läst nånstans att pwm tillockmed kan förstöra datafläktar.
Ok, då får jag kanske byta till en annan enklare fläkt som kan pwm:as lättare. Det verkar f.ö. finnas fläktar med pwm-ingång där man har en fjärde pinne för pwm:ning, men de är inte så vanliga som de med 3-pinnarskontakt, speciellt inte som 60mm fläktar som är maxstroleken i lådan jag ska bygga in det i
annars skulle det ju lösa problemet.
Vet inte hur de typerna är uppbygda men gissar starkt på att de kör PWM enbart på drivtrissorna eller drivenheten i IC:n vilket gör att ingenting annat blir påverkat av detta och något sådant går förstås att implementera i sådana här fläktar med lite extra elektronik, men det hade räckt med två AND grindar tex.