Jag har labbat en del och jämfört JPEG2000 (wavelettransform av hela bilden) med vanlig JPEG (cosinustransform av 8x8-block). Mina intryck är att bilder med få detaljer blir visuellt bättre med JPEG2000 jämfört med JPEG vid samma komprimeringsgrad. Även extremt högt komprimerade bilder blir visuellt bättre med JPEG2000 jämfört med JPEG. Detaljrika bilder med medel till hög komprimeringsgrad blir visuellt bättre med vanlig JPEG. (Tycker jag.)
Gjorde några exempel.
Exempel 1: Spis med låg detaljrikedom och hög kompressionsgrad.
BMP, ca 800kb:

JPEG2000, ca 7kb; kompressionsgrad ca 110:1

JPEG, ca 7kb; kompressionsgrad ca 110:1
Exempel 2: Natur med hög detaljrikedom, hög kompressionsgrad.
BMP, ca 800kb:
JPEG2000, ca 8kb; kompressionsgrad ca 100:1
JPEG, ca 8kb; kompressionsgrad ca 100:1
Exempel 3: Natur med hög detaljrikedom, medel kompressionsgrad.
BMP, ca 800kb: (samma som ovan)
JPEG2000, ca 20kb; kompressionsgrad ca 40:1
JPEG, ca 20kb; kompressionsgrad ca 40:1
Som synes blir JPEG med kring 100:1 oacceptabelt blockigt. JPEG2000 blir istället väldigt suddigt vid 100:1, fast detaljer med hög kontrast, som t.ex. trädstam mot bakgrund suddas inte. Intressant är att i exempel 1 syns knappt skillnad mellan orginal och JPEG2000 110:1 eftersom att bilden från början har få skarpa ytor.
Vid 40:1 blir resultaten snarlika. Jag föredrar JPEG eftersom att jag tycker att den innehåller fler detaljer.
Tillägg: Vid granskning av bilderna på kort avstånd till skärmen syns tydlig skillnad mellan komprimerad och orginal. Vid normalt avstånd ser inte ögat alla detaljer i orginalet att skillnaden blir mindre.