Motor som generator?
Motor som generator?
Hejsan alla !
Snickare som man är, undrar jag lite om någon vet vilken sorts elmotor som fungerar bäst som generator?
Lite nybörjare på det här men kan klart se skilnad på en ic-krets och en rubank
Snickare som man är, undrar jag lite om någon vet vilken sorts elmotor som fungerar bäst som generator?
Lite nybörjare på det här men kan klart se skilnad på en ic-krets och en rubank
Re: Motor som generator?
Välkommen.
Motorer med permanentmagnet är "bäst" men mycket beror på vad du egentligen vill ha:
3-fas?
1-fas?
DC?
Hur många Watt?
Vilket varvtal?
osv.
Som vanligt är det en bra idé att förklara omständigheterna omkring vad man vill bygga, sedan brukar det komma bra svar av det.
Motorer med permanentmagnet är "bäst" men mycket beror på vad du egentligen vill ha:
3-fas?
1-fas?
DC?
Hur många Watt?
Vilket varvtal?
osv.
Som vanligt är det en bra idé att förklara omständigheterna omkring vad man vill bygga, sedan brukar det komma bra svar av det.
- prototypen
- Inlägg: 11077
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Motor som generator?
Undrar bara hur många på detta forum som vet vad en rubank är för något
Protte
Protte
- tecno
- Inlägg: 27063
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Motor som generator?
Är det inte en rysk bank menar att de har förkortat RUbelBANKprototypen skrev:Undrar bara hur många på detta forum som vet vad en rubank är för något
Protte
- prototypen
- Inlägg: 11077
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Motor som generator?
För att nu försöka rätta till mitt plumpa försök att förstöra denna för trådskaparen enormt viktiga fråga.
Den motor som är bäst som generator är en synkronmotor med separat magnetisering på rotorn.
Egentligen är frågan lika svår som vad som är bäst, en tving eller en kneckt, OSB eller plywood B/X
Protte
Den motor som är bäst som generator är en synkronmotor med separat magnetisering på rotorn.
Egentligen är frågan lika svår som vad som är bäst, en tving eller en kneckt, OSB eller plywood B/X
Protte
Re: Motor som generator?
jag funderar på att snickra ihop en liten elbil, då tänkte jag som så, att vajre gång man bromsar så skulle man väl kunna göra något vettigare av rörelseenergin än friktionsvärme?
tex ladda ett bateri...
så jag tänkte börja planering av bygget i den änden vilken typ av motor bör jag välja att leta efter om jag vill "motorbromsa" så efektivt som möjligt. Har frågat vänner o bekanta men får oftast svaret: engenerator
tex ladda ett bateri...
så jag tänkte börja planering av bygget i den änden vilken typ av motor bör jag välja att leta efter om jag vill "motorbromsa" så efektivt som möjligt. Har frågat vänner o bekanta men får oftast svaret: engenerator
Re: Motor som generator?
Är en "liten elbil" en personbil med eldrift?
Tror PMAC är bäst. Enklast att styra är nog PMDC. Enklast att få tag i som lämpar sig för eldriven personbil är nog en DC-motor med separat fältlindning.
Tror PMAC är bäst. Enklast att styra är nog PMDC. Enklast att få tag i som lämpar sig för eldriven personbil är nog en DC-motor med separat fältlindning.
Re: Motor som generator?
Man tackar!
jag skall alltså jaga en synkronmotor m permanentmagneter, så lätt och stark som möjligt kanske 75W kan vara lagom om man sätter en på varje hjul.
eller är jag helt ute och seglar?
?tips någon?
jag skall alltså jaga en synkronmotor m permanentmagneter, så lätt och stark som möjligt kanske 75W kan vara lagom om man sätter en på varje hjul.
eller är jag helt ute och seglar?
?tips någon?
Re: Motor som generator?
Du måste berätta mer vad du ska göra om någon ska kunna bedömma vad som är bra.
Re: Motor som generator?
Alla typer av motorer funkar. Bara man har en lämplig motorstyrning.
Re: Motor som generator?
75W per hjul låter inte mycket, det blir tot 300W, alltså knappt en halv hästkraft... ska du bygga en lådbil till ungarna duger det förstås...
Eller har jag helt missuppfattat och du menar att du ska ladda bilens batteri när du bromsar?
Eller har jag helt missuppfattat och du menar att du ska ladda bilens batteri när du bromsar?
Re: Motor som generator?
Ok här är min vilda ide...
ta främre delen av ett tvåsitsigt segelfygplan, ex en ASK2:a, plocka bort främre landningshjulet montera ett större hjul längre bak,
hitta en bra och lätt framvagn knåpa dit, (fins en "nisse" i värnamotrakten som bygger små skojjiga sportbilar) han har nog en att sälja,
om man nu inte vill driva ihopplocket med en gasolbrännare och vattenrörspanna och kompoundångmaskin så tycker jag att eldrift verkar oxå ganska koolt men eftersom jag försöker vara fiffig så vill jag försöka ladda baterier varje gång som jag måste sakta ner från 90 km/h som jag hoppas kunna vara en rimlig marsch-hastighet
ångmaskiniden skulle nog funka bra på en cm med sidovagn men det får bli en annan gång
ta främre delen av ett tvåsitsigt segelfygplan, ex en ASK2:a, plocka bort främre landningshjulet montera ett större hjul längre bak,
hitta en bra och lätt framvagn knåpa dit, (fins en "nisse" i värnamotrakten som bygger små skojjiga sportbilar) han har nog en att sälja,
om man nu inte vill driva ihopplocket med en gasolbrännare och vattenrörspanna och kompoundångmaskin så tycker jag att eldrift verkar oxå ganska koolt men eftersom jag försöker vara fiffig så vill jag försöka ladda baterier varje gång som jag måste sakta ner från 90 km/h som jag hoppas kunna vara en rimlig marsch-hastighet
ångmaskiniden skulle nog funka bra på en cm med sidovagn men det får bli en annan gång
Re: Motor som generator?
jag e helt kass på watt hk kp mmmm
tror att någonstans mellan 50 150 hästkrafter totalt till framdrivning kan vara rimligt
och javist vill jag ladda baterierna när jag bromsar
"vetefanhur men jag tror det är nått elekriskt"
tror att någonstans mellan 50 150 hästkrafter totalt till framdrivning kan vara rimligt
och javist vill jag ladda baterierna när jag bromsar
"vetefanhur men jag tror det är nått elekriskt"