Problem med telenätet i huset? (ADSL hastigheten går ner)
Problem med telenätet i huset? (ADSL hastigheten går ner)
Håller på att felsöka svärmors telefonledningar eftersom ADSL till och från kopplas ner och när den väl fungerar håller ganska låg uppkopplingshastighet. Nu har jag bytt alla trådar i kåken och det blev inte ett dugg bättre -förrän jag kopplar loss utgående trådar efter första jacket (ADSL-jacket).
Det som förbryllar är att när jag kopplar in ledningarna efter första jacket går hastigheten ner trots att jag inte har något jack/telefon inkopplat efter. Ledningsdragningen ser ut som följer (på grund av att rören är förlagda så); "inkommande tråd i källaren - upp till sovrum på övervåning - ner till kök markplan - upp till hall övervåning - ner till kontor i källare". Modemet sitter i sista rummet enligt kabeldragningen beskriven ovan, men kablarna är inte skarvade på något ställe utan går direkt från inkommande ledning till sista rummet (kontoret). Kablarna är inte kapade eftersom jag bytt ut hela vägen och inte kopplat in något uttag på vägen än så länge...
Som det ser ut just nu är alltså blå/vita paret kopplat direkt från inkommande ledning till jacket i kontoret (sist i ordningen), och det grön/lila paret går från utgående plintar i jacket (övre skruvarna) tillbaka till platsen för inkommande ledning (där dom hänger i luften). Om jag kopplar bort utgående trådar i kontoret så får jag upp hastigheten till ca: 6,8Mbit/s och om jag kopplar in utgående trådar sjunker den direkt till ca: 3Mbit/s? Jag har som sagt ingen utrustning inkopplad annat än ADSL-modemet (jag har inte ens kapat ledningen i något av dom andra rummen).
Är det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning om vad som kan vara fel?
/PeterH
Det som förbryllar är att när jag kopplar in ledningarna efter första jacket går hastigheten ner trots att jag inte har något jack/telefon inkopplat efter. Ledningsdragningen ser ut som följer (på grund av att rören är förlagda så); "inkommande tråd i källaren - upp till sovrum på övervåning - ner till kök markplan - upp till hall övervåning - ner till kontor i källare". Modemet sitter i sista rummet enligt kabeldragningen beskriven ovan, men kablarna är inte skarvade på något ställe utan går direkt från inkommande ledning till sista rummet (kontoret). Kablarna är inte kapade eftersom jag bytt ut hela vägen och inte kopplat in något uttag på vägen än så länge...
Som det ser ut just nu är alltså blå/vita paret kopplat direkt från inkommande ledning till jacket i kontoret (sist i ordningen), och det grön/lila paret går från utgående plintar i jacket (övre skruvarna) tillbaka till platsen för inkommande ledning (där dom hänger i luften). Om jag kopplar bort utgående trådar i kontoret så får jag upp hastigheten till ca: 6,8Mbit/s och om jag kopplar in utgående trådar sjunker den direkt till ca: 3Mbit/s? Jag har som sagt ingen utrustning inkopplad annat än ADSL-modemet (jag har inte ens kapat ledningen i något av dom andra rummen).
Är det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning om vad som kan vara fel?
/PeterH
Re: Problem med telenätet i huset? (ADSL hastigheten går ner)
ÄR det rätt tele sladd till modemet. Det låter som att signalen inte går genom filtret innan det fortsätter. Billiga telesladdar med två ledare funkar inte tex.
På äldre hus brukar ofta jacken vara felkopplade (byglar över inkommande och utgående) eftersom gamla telefoner inte skickade vidare signalen. Det kan både påverka hastigheten och ge brus i telefonen.
Alla kablar i väggarna är utbytta, inga jack är inkopplade förutom det som modemet sitter i, jag har naturligtvis kontrollerat att det är rätt inkopplat. Angående modem kabeln vet jag inte helt 100% att det är rätt kabel, men eftersom det funkar med hastigheter från 3 - 6,8Mbit/s får man väl anta att kabeln till modemet är okej? Hade kabeln varit fel hade det ju troligtvis inte fungerat alls 
Det låter ju lite som att filtret (eller jacket) på något sätt inte skiljer mellan inkommande och utgående linje.
Det KAN ju vara ett trasigt jack eller ett trasigt filter...
Sitter filtret externt i mellanproppen eller inbyggt i modemet?
//B1N4RY
Det KAN ju vara ett trasigt jack eller ett trasigt filter...
Sitter filtret externt i mellanproppen eller inbyggt i modemet?
//B1N4RY
Testa ansluta det nästkommande jacket efter huvudjacket och koppla ur resterande, får du fortfarande felet då har du ju avgränsat felet till första/andra jacket.
Binary: du menar alltså att om man skulle koppla ihop ingående och ugående par (dvs. parallellkoppla teleledningen) så går modemet ner från hög hastighet (6,8Mbit) till låg hastighet (3Mbit)? Vad händer i så fall rent tekniskt som gör att det fortfarande fungerar men hastigheten går ner? Filtret sitter externt som en mellanpropp och blivit utbytt 3 gånger (modemet också) eftersom vi klagat hos bredbandsleverantören och då fått nya modem/sladdar/filter. Det har inte gjort någon skillnad, skillnaden blir när jag koppar loss utgående trådpar som inte är anslutet till något.
Larsson: Det finns inga jack att koppla in eftersom kabeln inte är kapad än... Tänlk så här, det finns ett jack i hela huset. Till det jacket är modemet kopplat. Kopplar jag in utgående kabelpar får jag problem utan att någon är anslutet efter. Kopplar jag ur utgånde par fungerar det bra, det bör alltså inte vara fel på jacket.
En teori kan vara att modemet lämnar ifrån sig data på utgående (tele-) signal som sedan stör inkommande data i.o.m. att paren ligger intill varandra hela vägen tillbaka till utgångspunkten? Brukar modemen lämna ifrån sig något data på utgående par? Bör det inte fungera så att mellanproppen är den enhet som skiljer ut datat från teleledningen och att datat bara trafikerar det första paret och inte paret för utgående tele?
Larsson: Det finns inga jack att koppla in eftersom kabeln inte är kapad än... Tänlk så här, det finns ett jack i hela huset. Till det jacket är modemet kopplat. Kopplar jag in utgående kabelpar får jag problem utan att någon är anslutet efter. Kopplar jag ur utgånde par fungerar det bra, det bör alltså inte vara fel på jacket.
Jag har haft massor av problem med mitt ADSL abbonemang, och skyllt mycket på luftledningarna in...
De är skyldiga eftersom det blir sämre vid regn, men RJ12 kontakten in i modemet glappade också, vilket gav mycket skumma resultat vid div felsökning.
De är skyldiga eftersom det blir sämre vid regn, men RJ12 kontakten in i modemet glappade också, vilket gav mycket skumma resultat vid div felsökning.
Såvitt jag förstått kan man säga att ADSL bygger på att man har flera parallella kanaler i kabeln, som var och en överför en del av informationen. Om man inför ett filter som dämpar vissa frekvenser så kommer därmed hastigheten att sjunka eftersom alla kanaler inte kan användas.
Ett sånt dämpande filter kan t.ex. vara en kabelstump som är oansluten i ena änden (så kallad stub). Om ena änden av en kabel är öppen så reflekteras signaler där och man kan få utsläckning av vissa frekvenser i och med att den reflekterade signalen är 180 graders fasförskjuten. (Det fanns ett sätt att "avkoda" kabel-TV med den tekniken för många år sen, man satte en T-koppling på antennkabeln med en snutt öppen kabel och klippte sen bit för bit tills man fick en längd där störsignalen släcktes ut.)
Det är just därför som det är viktigt att filtret till ADSL-modemet är helt rätt inkopplat, det ska nämligen göra att ADSL-frekvenserna inte går vidare in till husets övriga telefoner.
Ett sånt dämpande filter kan t.ex. vara en kabelstump som är oansluten i ena änden (så kallad stub). Om ena änden av en kabel är öppen så reflekteras signaler där och man kan få utsläckning av vissa frekvenser i och med att den reflekterade signalen är 180 graders fasförskjuten. (Det fanns ett sätt att "avkoda" kabel-TV med den tekniken för många år sen, man satte en T-koppling på antennkabeln med en snutt öppen kabel och klippte sen bit för bit tills man fick en längd där störsignalen släcktes ut.)
Det är just därför som det är viktigt att filtret till ADSL-modemet är helt rätt inkopplat, det ska nämligen göra att ADSL-frekvenserna inte går vidare in till husets övriga telefoner.
Fungerar brytarna i telejacket och har du inkommande på de två anslutningarna som "plastpinnen" på filtret hamnar mellan?
Du kan ju prova att ha dit ett par pappersbitar mellan brytarkontakterna i jacket.
Du kan ju prova att ha dit ett par pappersbitar mellan brytarkontakterna i jacket.
Jag ska göra lite djupare analys av telejacket och prova med lite isolerande papper vid "brytarna" för att se vad som händer... Kunde vara kul att hitta det faktiska "felet", men jag har en (eller ett par) backup(er) om det skiter sig; Jag drog nämligen in CAT-kabel som backup för att kunna montera ADSL-modemet direkt vid inkommande trådar och sedan skicka ut datat via LAN istället
I värsta fall blir huset utan telefonjack och så kör vi bara trådlösa telefoner från första jacket (efter ADSL-modemet naturligtvis
)
- prototypen
Pappersbitar behövs inte, anslut inte de allra översta skruvarna bara.
Ge upp och sätt modemet vid inkommande och LANa ut på nätverket.
Protte
Ge upp och sätt modemet vid inkommande och LANa ut på nätverket.
Protte
Hur lång är kabelparet som du anslutar på utgående? På datakommen i skolan sa de att om det inte finns något motstånd längst ut på kabeln kan det bildas resonans dvs att signalen skickas tillbaka igen.
-
-=Fullmoon=-
Jag vill bara nämna att de få meter kabel som ligger från huset (inkommande) till teleskåpet i hörnet på kvarteret det är den som bruka jävlars. finns det 2 par (dvs 4 kablar) så kan man ju byta de två i skåpet och inne i huset om det funkar bättre annars skulle jag tippa på att byta kabeln om det inte är allt för lång väg.
Larsson90
Snackar inte du busnät/tokenring och tvkabel? där behövs termineringsmotstånd men har aldrig hört det på att en telefon ska behöva det.
Obs värt att nämna att trådlösa telefoner kan störa adsl. spec billigt skit. fanns ju för något år sedan man kunde komma över telefoner som inte var lagliga som kunde lyssna på många olika nät osv.
Larsson90
Snackar inte du busnät/tokenring och tvkabel? där behövs termineringsmotstånd men har aldrig hört det på att en telefon ska behöva det.
Obs värt att nämna att trådlösa telefoner kan störa adsl. spec billigt skit. fanns ju för något år sedan man kunde komma över telefoner som inte var lagliga som kunde lyssna på många olika nät osv.