Hallå
Ska bygga en ny motor till min snöskoter men till skillnad från tidigare så drivs oljepumpen av en rem istället direktdrift av vevaxeln. Och eftersom om remmen skulle gå av tvärskär motorn så jag funderar på om det går att sätta en mindre optisk sensor/brytare kopplad till en varningslampa. Det bästa är om kretsen/systemet är så enkelt och med så få komponenter som möjligt eftersom det är en rätt utsatt miljö, främst vibrationer.
Men vilken typ av sensor/brytare skulle ni säga är bäst lämpad denna uppgift?
Enkel optisk brytare som tänder varningslampa
- jonnorberg
Re: Enkel optisk brytare som tänder varningslampa
Skulle det hjälpa att den lyser en lampa när motorn är skuren?
Och en optisk givare blir smutsig ganska snabbt.
Det är inget problem eftersom om den varnar så fort remmen går hinner jag stänga av motorn innan den skär då den inte skär ögonblickligen...jonnorberg skrev:Skulle det hjälpa att den lyser en lampa när motorn är skuren?
Mjo det kan vara ett stort problem, remmen skyddas dock av en kåpa och det bör vara rätt rent där inne så länge underhållet sköts. Men det måste kolla närmare på för det kan absolut vara ett stort problem.Icecap skrev:Och en optisk givare blir smutsig ganska snabbt.
Hur känsliga kan dessa vara? Slangarna som pumpen förser med olja är bara drygt 2 mm i diameter och det bildas inga jättetryck dessvärre...grym skrev:tryckströmbrytare på oljetrycket
Iofs kunde man kanske fästa två mindre magneter på hjulet och med hjälp av en hallswitch detektera om hjulet öht snurrar.
Fast hur man ska lösa med "enkla" kretsar sen det kommer jag inte på just nu.
Funderar också på om någon kapacitiv givare kan känna av annat än metall, en sån vore ju annars perfekt.
Normalt sett ska ju en rem aldrig gå av om den underhålls rätt. Bilar tex har ju i många fall kamrem och det är faktist sällan de går av och nästintill obefintligt risk om den är bytt i tid.
Fast hur man ska lösa med "enkla" kretsar sen det kommer jag inte på just nu.
Funderar också på om någon kapacitiv givare kan känna av annat än metall, en sån vore ju annars perfekt.
Normalt sett ska ju en rem aldrig gå av om den underhålls rätt. Bilar tex har ju i många fall kamrem och det är faktist sällan de går av och nästintill obefintligt risk om den är bytt i tid.
En magnetisk givare är nog den bästa lösningen. Det finns "kretsar" med inbyggd magnet (73-490-38) som bara behöver en (eller för balansens skull 2 eller fler) skruv av magnetisk material som "svischar förbi".
Med så tunt rör måste det vara en motor som blandar i 2-takt oljan automatisk och då kan en varningslampa nog räcka.
Pulserna från sensorn kör man via en retriggabel timer vilket ger en stabil av/på.
Med så tunt rör måste det vara en motor som blandar i 2-takt oljan automatisk och då kan en varningslampa nog räcka.
Pulserna från sensorn kör man via en retriggabel timer vilket ger en stabil av/på.