Välja rätt transistorer?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Spket

Välja rätt transistorer?

Inlägg av Spket »

Hej på er!

Tänkte försöka bygga ihop ett litet experiment med en pic, ett gäng lysdioder, några "knappar/tangenter", pulsgivare samt en eller två 7-segment led display. Eftersom jag missade att beställa transitorer sist jag beställde från ELFA så sitter jag nu och tittar på electrokit.se efter några passande transistorer.. Men det finns ju så många!

Jag har förstått skillnaden mellan PNP och NPN transistorer.. jag har också förstått att olika transistorer klarar olika spänningar och ström. Men vissa är det ju knappt skillnad på t.ex:
BC337-25 TO-92 NPN 45V 500mA
BC337-40 TO-92 NPN 45V 500mA
Dom kostar ju lika mycket också.

Är det något viktigt jag har missat när jag försöker välja rätt transistorer?
Kretsen som jag tänker bygga ska ju inte driva speciellt mycket så jag tänkte köra med 5v från labbaggregatet och 500mA lär jag inte komma upp på en enskild transistor.

Tacksam för hjälp i transistor djungeln :)

Edit: Stavning.. / blueint
Norpan

Re: Välja rätt transitorer?

Inlägg av Norpan »

Det skiljer endel på BC337-25 och -40, men inte på parametrarna du skrev utan på Hfe eller strömförstärkningen.
Den är >100 vid 300mA på -25 transistorn och >170 på -40 transistorn.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Många transistorer finns det... Men det är ju vissa som man måste ha hemma som är ganska allround.
-BC547B, småsignal NPN
-BC557B, småsignal PNP
-2N7000, småsignal Mosfet N
-BD139?, medeleffekt

Fler?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

2N7000 är perfekt om du ska använda transistorn som switch. Den är spänningsstyrd och därför lite enklare att använda.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

-BC547B, -BC557B
dessa väljer man väl enbart för att de är billigast? Annars är ju inte kraven så stora på en transistor som ska driva en lysdiod från en PIC. Om lysdioden/dioderna inte drar mer än märkströmmen på transistorn kan man i princip använda vilken transistor som helst (dvs den man råkar ha hemma eller hittar billigast) bara man skiljer på NPN och PNP. Spänningen brukar ju inte vara några problem (antar att du driver displayerna på 5 volt med motstånd) och transistorer finns som tål allt från 25 volt till 600 volt.

Man kan få lite ledtrådar från de två första bokstäverna (om de börjar på B):

BC = småsignal transistor ("allround")
BF = högfrekvens (många megahertz)
BD = tål lite högre ström/effekt.
BA = hmm.. är väl germanium eller nåt? Används sällan nuförtiden.

Så BC är det vanligaste, ska man ha mer effekt kan man titta på BD.
Sedan finns ju 2Nxxxx ... men de finns det inget system för (amerikans beteckning).

Sedan finns ju FET-transistorer som fungerar något annorlunda så man kanske får koppla på ett annat sätt. 2N7000 är en sådan. När det gäller FET måste man skilja på N och P-kanal (jämför NPN / PNP). Jag vet inte varför det skulle vara enklare att använda FET, bara annorlunda? Det kan väl inte bli enklare än att använda en NPN? Ska man ha FET måste man känna till Gate-tresholdspänning och Gate-on-spänning och en massa annat. Fanns ju just en tråd nyss om ett lysdiodprojekt som inte fungerade med en FET-transistor då det tog lång tid innan felet upptäcktes. FET-transistorer har väldigt olika värden och funktioner, så man måste välja rätt. När det gäller "vanliga" NPN-transistorer så kan man i princip välja vilken som helst, som sagt.
2N7000 kostar dessutom dubbelt så mycket som BC547 och är svårare att få tag på om man vill byta
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Smaken är förstås som baken - delad.

Jag tycker i princip tvärtom på alla punkter, antagligen för att jag jobbat mer med FET än vanliga transistorer.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

jesse skrev:-BC547B, -BC557B
dessa väljer man väl enbart för att de är billigast?
...
kan man i princip använda vilken transistor som helst (dvs den man råkar ha hemma eller hittar billigast)
Ja, så visst är det en bra standardkomponent att ha hemma? :)
Vad gäller Mosfet så gäller det naturligtvis att man precis som med allt annat läser och följer specarna, hade jag försökt dra mer än 100mA genom en BC547 så hade det inte heller fungerat bra, precis som när jag tog en Mosfet som inte klarade min matningsspänning.
Spket

Inlägg av Spket »

Tag för era svar!

Tror jag köper några av dom där lågsignal :) Hade ju, än så länge, bara tänkt att driva lite lysdioder och så. Billiga var dom också!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

på 80-talet när jag lärde mig elektronik var bipolära transistorer "standard" och fetar mm. var "överkurs". Det märker man i all äldre (läs: före år 2000 typ) elektroniklitteratur: Det talas om NPN-transistorn i ca 80 sidor, och om FET i kanske 3 sidor. Ska man hitta olika kopplingsexempel på nätet är det likadant: 95% är bipolära transistorer (om det inte är speciella applikationer där FET är överlägset). Så om man köper hem en bunt BC547B så har man en oändlig mängd scheman där den kan passa. Jag har några 2N7000 liggande hemma men har aldrig haft anledning att använda dem än.
blueint
Kontakt:

Re: Välja rätt transistorer?

Inlägg av blueint »

En stor skillnad som har betydelse för digitalelektronik är väl den spänning som transistorer respektive mosfet blir mättade av..?
Skriv svar