Trasig Tandberg TR-200 förstärkare
Trasig Tandberg TR-200 förstärkare
Hej
Köpte en Tandberg TR-200 förstärkare på Tradera. Tyvärr visade det sig att den var trasig. Blev bra kompenserad av säljaren så där är det inga problem
Genom att koppla om inuti så vänster förförstärkare kopplades till höger effektförstärkare fick jag fart på en kanal. Radion funkar också som den ska. Tyvärr stannar inte knapparna kvar i intryckt läge men genom att trycka på en fjäder verkar det funka. Ska se om jag kan ersätta den också
Har någon av er något principschema till den. Skulle underlätta felsökningen. Om inte vad tror ni om
http://www.tandberg.owner-manuals.com/T ... DBERG.html
Har ni köpt något av dem och är de seriösa
En bifråga är. Kan man sälja kopior av manualer hur som helst? Jag menar på ett lagligt sätt.
Hälsningar Håkan
Köpte en Tandberg TR-200 förstärkare på Tradera. Tyvärr visade det sig att den var trasig. Blev bra kompenserad av säljaren så där är det inga problem
Genom att koppla om inuti så vänster förförstärkare kopplades till höger effektförstärkare fick jag fart på en kanal. Radion funkar också som den ska. Tyvärr stannar inte knapparna kvar i intryckt läge men genom att trycka på en fjäder verkar det funka. Ska se om jag kan ersätta den också
Har någon av er något principschema till den. Skulle underlätta felsökningen. Om inte vad tror ni om
http://www.tandberg.owner-manuals.com/T ... DBERG.html
Har ni köpt något av dem och är de seriösa
En bifråga är. Kan man sälja kopior av manualer hur som helst? Jag menar på ett lagligt sätt.
Hälsningar Håkan
Re: Trasig Tandberg TR-200 förstärkare
Om inte copyrighten har gått ut så är det säkert olagligt i Sverige iaf, dock är det möjligt att det kan vara tillåtet i USA, jag kan inte deras lagar så bra.
Angående pålitligheten, jag har aldrig handlat av dom, men dom erbjuder betalning via paypal, om du använder det och dom inte levererar så kan du reklamera köpet hos paypal och få pengarna tillbaka.
Angående pålitligheten, jag har aldrig handlat av dom, men dom erbjuder betalning via paypal, om du använder det och dom inte levererar så kan du reklamera köpet hos paypal och få pengarna tillbaka.
Reggar du dig här så kan det hända att du hittar vad du söker ändå.
Tror tr-200 var med där.
Good luck.
/ Tompa
Tror tr-200 var med där.
Good luck.
/ Tompa
-
Rolf Zetterberg
Tyvärr är det forum som har överlägset mest matnyttigt om Tandberg(Alternativ Audio) numera spärrat(undrar varför?),så då återstår bara HiFisentralen och det ganska nystartade Norsk Hififorum.
Ett ganska ovanligt fel som nästan bara tycks drabba TR200 är balanspoten som helt enkelt ramlar isär inuti.Själv har jag haft 2st sådana på bänken.
Men det kan ju vara tusen andra saker också,förstås.Du får väl börja med den gamla vanliga spraymetoden.
När det gäller att sälja kopior så läste jag någonstans att någon har köpt rätten till Heathkits alla manualer och skickar brev till andra manualsäljare att de ska upphöra med sin försäljning.
Ett ganska ovanligt fel som nästan bara tycks drabba TR200 är balanspoten som helt enkelt ramlar isär inuti.Själv har jag haft 2st sådana på bänken.
Men det kan ju vara tusen andra saker också,förstås.Du får väl börja med den gamla vanliga spraymetoden.
När det gäller att sälja kopior så läste jag någonstans att någon har köpt rätten till Heathkits alla manualer och skickar brev till andra manualsäljare att de ska upphöra med sin försäljning.
Jag har 2 st Tandbergare då jag fick dessa så var båda tysta. Sluttrissorna hade sagt upp sej i båda apparaterna,tycks vara vanligt fel på dessa.Väldigt speciell apparat detta då det är heltäckande kortvågsmottagare! ca 1,6 Mhz - 30 Mhz.Inte illa om man gillar att lyssna på kortvåg. 
Jo det är vanligt att sluttrissorna går sönder, Jag fick in ett bil slutsteg där det bara var och köpa nya lite bättre från elfa och sen vrida volymratten åt höger och hålla för öronen 
Tack Tompa
Hittade mycket riktigt en servicemanual på det där forumet. Inskannat med litet låg upplösning men med litet fantasi kan man se komponentvärdena.
Då var det bara felsökningen kvar. Ska väl gå bra om det inte är några specialkomponenter trasiga
Återkommer om jag kör fast
Håkan
Hittade mycket riktigt en servicemanual på det där forumet. Inskannat med litet låg upplösning men med litet fantasi kan man se komponentvärdena.
Då var det bara felsökningen kvar. Ska väl gå bra om det inte är några specialkomponenter trasiga
Återkommer om jag kör fast
Håkan
Skulle du köra fast så misstänker jag att det kan finns ett gäng vilsna själar här omkring som har
något vettingt att inlägga i ärendet.
/ Tompa
vissa företag har ju dock börjat släppa servicemanualer fria, speciellt på saker som anses gamla. Ett mycket bra initiativ.
Ja det där gick ju bra än så länge.
En kortsluten elektrolyt i spänningsstabiliseringen till ena förförstärkaren. Inte så mycket att säga om. Garantin lär väl gått ut efter 37 år...
och en sluttrissa till den andra effektförstärkaren 2N5496. Konstigt nog inte den som saknade kylning. Skruven och bussningen borta. Utan den andra i samma kanal.
Ska alltså skicka efter 2 st 2N5496 (kanske lika bra att byta båda samtidigt) och en någorlunda passande bussning. Och istället för glimmerskivorna kanske man skulle skaffa siliconmellanlägg för TO220
Kanske finns det någon av er som har passande prylar som ni vill bli av med. Hör av er i så fall
Så här ser specialbussningen ut Diametern på själva genomföringen är 6 mm
Bhiab verkar ha trissona i alla fall. Kul att man lyckades

Håkan
En kortsluten elektrolyt i spänningsstabiliseringen till ena förförstärkaren. Inte så mycket att säga om. Garantin lär väl gått ut efter 37 år...
och en sluttrissa till den andra effektförstärkaren 2N5496. Konstigt nog inte den som saknade kylning. Skruven och bussningen borta. Utan den andra i samma kanal.
Ska alltså skicka efter 2 st 2N5496 (kanske lika bra att byta båda samtidigt) och en någorlunda passande bussning. Och istället för glimmerskivorna kanske man skulle skaffa siliconmellanlägg för TO220
Kanske finns det någon av er som har passande prylar som ni vill bli av med. Hör av er i så fall
Så här ser specialbussningen ut Diametern på själva genomföringen är 6 mm
Bhiab verkar ha trissona i alla fall. Kul att man lyckades
Håkan
Har några silikonmellanlägg om det är intressant. Har dock bara en för TO-220 men har däremot många för TO-3P. Inte för den vanliga metallkapslingen utan en likadan som TO-220 fast bredare. Kan lätt klippas till, till rätt storlek. 15 kr inkl frakten.
Kan kolla om jag har de komponenterna och en bit siliconmellanlägg eller liknande i så fall så kanske jag kan komma förbi imorgon?
Hallå SA4AQS och citizendildo
Hittade faktiskt ett par silikon mellanlägg. Man har mer än man tror i gömmorna Gäller bara att gräva till rätt lager
Däremot om du har rätt effekttransistorer är jag intresserad. Bussningen går att fixa med litet speciallösningar...
Annars beställer jag imorgon från Bhiab
Hälsningar Håkan
Hittade faktiskt ett par silikon mellanlägg. Man har mer än man tror i gömmorna Gäller bara att gräva till rätt lager
Däremot om du har rätt effekttransistorer är jag intresserad. Bussningen går att fixa med litet speciallösningar...
Annars beställer jag imorgon från Bhiab
Hälsningar Håkan
Ok ska kolla imorgon, Jag skickar ett sms om jag kommer eller inte blir det bra?
Hej igen
Nu har jag kört fast eller i alla fall nästan. Kanske någon driven förstärkarreparatör ser direkt var jag ska söka felet så slipper jag hålla på och löda loss komponenter i onödan.
Den undre förstärkare fungerar som den ska och i den övre har jag satt dit nya sluttrissor idag.
Som ni ser hamnar hela matningsspänningen över den ena transistorn. Hoppas den fortfarande är hel
Inga högtalare är inkopplade.
Hälsningar Håkan

en tydligare bild syns här
http://w1.232.telia.com/~u23206543/tandberg.JPG
Nu har jag kört fast eller i alla fall nästan. Kanske någon driven förstärkarreparatör ser direkt var jag ska söka felet så slipper jag hålla på och löda loss komponenter i onödan.
Den undre förstärkare fungerar som den ska och i den övre har jag satt dit nya sluttrissor idag.
Som ni ser hamnar hela matningsspänningen över den ena transistorn. Hoppas den fortfarande är hel
Hälsningar Håkan

en tydligare bild syns här
http://w1.232.telia.com/~u23206543/tandberg.JPG