Har en gammal Juno 106 synthesizer som efter en stund tappar en "röst" (tongenerator), ett ganska vanligt fenomen på just denna sort har jag fått lära mig.
Rösterna är uppbyggda på en chip som heter 80017A. Egentligen ett antal kretsar monterade på ett litet kretskort som man sedan har doppat i epoxy... eller något liknande.
I ett annat forum hittade jag svaret på vad som kunde vara felet på min stackars gamle trogtjänare, röstchippet, därtill fanns det också en youtube-länk som visar hur man åtgärdar felet med hjälp av aceton!
Yepp, ni läste rätt. Vad man gör är helt enkelt att lösa upp epoxyn och sedan dra/pilla bort den från röstchippet, torka chippet, löda tillbaka det och....TADAAAAA! Nytt liv och ett antal kr. sparade.
Nu är min fråga vad är det som ger detta fenomen? Epoxyn? Orenheter? Kemisk reaktion med något på det lilla kretskortet?
Värmekänsliga kretsar som blivit sämre med åren men som får tidsfrist genom att ta bort isolerande epoxy? (Det kan nämnas att just min maskin tappar en röst efte ca. 30 min. när den blivit lagom varm.) Det låter mer troligt men... ja.. någon mer som har en teori eller kunskap i ämnet att dela med sig av? (Har inte provat kylspray ännu men det kanske kunde ge en ledtråd.)
Strulande synthesizer, Ledande Epoxy?!
Re: Strulande synthesizer, Ledande Epoxy?!
Det brukar nog vara att lödningar släppt med tiden. Epoxyn i detta fall är nog för att de enkelt skulle kunna tillverka och testa/matcha hela röstmoduler. (eller filtermoduler)
Jag har hört talas om den här ledande-epoxy-grejen och det vore ju fint om det var så!
Jag har hört talas om den här ledande-epoxy-grejen och det vore ju fint om det var så!
- prototypen
Epoxi SKA INTE gå att lösa med något så enkelt som aceton, eller?
Måste vara någon annan sorts geggamoja.
Protte
Måste vara någon annan sorts geggamoja.
Protte
Aceton är elakt.
Araldit Superquick tvåkomponentsgegg (står epoxi på tuberna) tål iaf inte t-röd. Ny t-röd med aceton i.
Efter några dygn blir den väldigt porös och släpper gärna från vadhelst man limmat på.
Men det kanske inte riktigt var vad som avsågs.
Araldit Superquick tvåkomponentsgegg (står epoxi på tuberna) tål iaf inte t-röd. Ny t-röd med aceton i.
Efter några dygn blir den väldigt porös och släpper gärna från vadhelst man limmat på.
Men det kanske inte riktigt var vad som avsågs.