Jag har nu suttit och lyckts få igång min stegmotordrivare, och min motor snurrar så fin så, men jag måste säga att den är mycket långsammare än vad jag hade trott att den skulle va, går vääldigt lätt att stoppa med pekfingret och tummen... Så jag kom fram till att jag istället skulle köpa ett par rejäla grejjer istället (de jag har nu har jag plockat från div. skrivare), hittade just ett företag som verkade riktigt bra, men de motorer jag köper kommer ju att dra långt mycket mer ström än vad min transformator klara... så nu är frågan: Vad ska jag använda för nätaggregat till mitt bygga, jag håller på att bygga en ganska simpel fräs. Vad har ni själva använt och var går det att köpa, har sökt runt lite med hittar ingen som klara mer än 1A... Vill gärna hitta en som inte är så dyr..
Hmm nu när jag ändå har skapat en ny tråd kan jag ju passa på att fråga hur man kan uppskatta/räkna ut vilket hållmoment man behöver på sina motorer, har gissat på att jag kan klara mig med 0,2 Nm, men det skulle ju vara kul om man vore lite mer säker på sin sak
Om ni har några andra tips/åsikter så välkommnas de varmt
Om du vill ha bibehållet vridmoment hos din stegmotor vid högre varvtal måste du använda "chopper"-drivning, som jag tipsade om innan. Då behövs både hög spänning för den höga hastigheten och hög ström vid låga varvtal.
Om du vill bygga ett eget nätagg så krävs ju "bara" en rejäl trafo, likriktarbrygga och eventuella stabbar. Tyvärr är transformatorer som pallar lite ström rätt dyra, men samtidigt är det sånt man lätt kan hitta i diverse skrotlådor.
Hållmomentet kan man väl lätt räkna fram genom att mäta kraften på sin belastning med en dynamometer (som man säkert har...?) och sen ta hänsyn till utväxlningen.
Jo jag vet, det va därför jag testade att tuffa fram min stegmotor vääldigt långsamt, men den var fortfarande vääldigt svag..
Jag vet inte om jag har lust att ge min in på att mixtra med starkström, ,därför har jag kollat runt efter en AC-DC omvandlare, men hittar som sagt ingen passande.... Om man nu skulle bygga en, hur pass knepigt/dyrt blir det då? Finns det sidor/forum man kan läsa om det? (vilket jag antar att det finns?)
Ok, men det finns inget sätt att uppsaktta hållmomentet som man behöver mellan tummen och pekfingret som man ska bygga en lite ganska simpel fräs?
hehe, jo men det är inte stegmotorerna jag har problem med, har hittat ett ställe som sålde till studenter till förmånliga priser, så jag hittade denna för under hundra-lappen: http://www.allmotion.se/files/pdf/911.pdf En liknande sån borde väl räcka kanske?
Men då behöver jag som sagt ett nätaggregat som klarar 3st sånna plus alla elektronik som ska vara till...
Många använder switchade nätaggregat från datorer. J
ag hittade ett switchat agg från en batteriladdare, det ger flera spänningar, bla 12V, 10A och gick att modda för variabel spänning.
Jag har hört att det skulle vara svår att använda sig av ett nätagg från datorn eftersom den skulle kunna ge ganska ostabil spänning under korta stunder... men det kanske går att fixa med ett par kondesatorer och en spänningsreglerare?
Jag har hittat några strömdosor till bärbara datorer, en sån kanske skulle kunna funka, men det står inte hur mycket ström och spänning man får ut från den, spänningen är ju inte så svår att mäta, men hur tar man reda på hur mycket ström den klara av?
Som sagt, det är trafon som är dyr. Resten av det obligatoriska komponenterna får du för max nårra tior.
Hmm jag antar att du menar hans sista bygga, det aggregat som klara 10A, det verkar ju ganska intressant, men frågan är om man vågar sig in på det.... Hur pass svårt/lätt är det att göra något farligt fel?
Jag menade egentligen inte någon av jannes byggen. Vad jag syftade på var att transformera ner och likrikta 230 VAC. Spänningsmatning till en motor behöver inte vara speciellt snygg.
Ska du däremot bygga ett eget labbagg, som på jannes sida, så kan komponentpriset lätt spåra iväg.
Aha... Grejjen är ju den att jag behöver en gemensam jord för styrelektroniken och motorerna, alltså behöver jag kunna få ut en fin och jämn spänning från agget
Men hans första aggregat han bygger på sin sida kanske skulle vara lämpligt, om man byter ut lite delar så att den klarar runt 5A.. Det borde väl inte vara allt för svårt eller dyrt??
Eller skulle det inte kunna gå att filtrera bort allt rippel från ett nätaggregat till en vanlig datorn?? Då skulle det ju kunna bli ganska billigt (har tillgång till sånna aggregat gratis) plus att den skulle kunna klara en del höga strömmar eftersom nätaggregaten har en effekt på 250 - 300 W....
Detraw skrev:Aha... Grejjen är ju den att jag behöver en gemensam jord för styrelektroniken och motorerna, alltså behöver jag kunna få ut en fin och jämn spänning från agget.
Genom att ha separata nätagg med en gemensam jord gör ju just att du kan ha ett sopigt oreglerat agg med mycket rippel och störningar för att driva motorerna och en fin välreglerad spänning från ett eget agg för elektroniken. Det är ju det som är själva grejjen med att tha separata agg med gemensam jord.
Om du däremot hade gemensam matning för både motorer och elektronik så ställs det ju helt andra krav.[/i]
dar300 >>> Jag har inte bestämt mig för några speciella än, men på jag har kollat på är antigen 24V eller 48V, hmm vilket får mig att tänka: "Då blir det kanske lite knepigt med ett data agg..."
matseng >>> hmm nu blir jag osäker på vilket jag behöver.... jag använder mig av en stegmotor drivare som har en ingång för elektronikens ström, och en för motorn. Men däremot samma ingång för bådas jord. Då borde det ju räcka med att man har samma jord bara eller hur? Jag har bara lite lätt självlärd när det gäller elektronik (har bara läst upp till Fysik B än) så jag har inte full koll känner jag. Så jag antar att man ser till att stoppa båda aggen i ett jordat uttag, och sen använder den jorden för båda utströmmarna?
Jahapp, då har jag bestämt mig att bygga ett eget labbaggregat (om inte nån kommer på en bättre idé) Tänkte att det skulle bli på 300W (runt 50V och 6 ampere max) När jag är klar med vilka komponenter jag ska använda och kopplingsshemat så tänkte jag lägga upp det här så att ni som är lite mer erfarna kan reflektera lite över det, så att jag inte gör nått större fel nu när jag ska ge mig in på starkström
God Jul på er alla, och tack för er hjälp hittills