Behövs CE-mrkn på svagströmsprod. som är ansl till CE-trafo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Moosup

Behövs CE-mrkn på svagströmsprod. som är ansl till CE-trafo?

Inlägg av Moosup »

Jag har haft en diskussion med en kollega på jobbet om CE-märkning.

Han hävdar att om man har en svagströmsprodukt som ansluts till ett CE-märkt trafo, så behöver man inte CE-märka själva produkten eftersom det inte är någon fara för egendom eller liv, sett till att produktens beskaffenhet. I detta fall är det fråga om en blinkande larmatrapp till villa.

Någon som vet hur det ligger till?
Användarvisningsbild
Remote

Re: Behövs CE-mrkn på svagströmsprod. som är ansl till CE-trafo?

Inlägg av Remote »

Nästan alltid är svaret: Du måste provas för CE! - Men kan slippa vissa underkrav som t.ex. LVD.

Om din svagströmsenhet kräver mindre än 15W? och under 30V? (lite osäker på de exakta siffrorna). Behöver du inte prova för LVD. LVD (Låg spännings direktivet) som är ett delprov inom CE.

Dock måste en produkt du sätter på markanden uppfylla övriga CE direktiv t.ex EMC.
Inom ramen av CE finns alltså en mängd delkrav inom CE, som tex LVD, EMC, RTTE (radio) etc för att du ska få sätta på märket CE.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Faktum är väl snarare att du måste alltid se till att dina produkter uppfyller kraven, sen måste du inte ha det dokumenterat före någon frågar om papprerna på att dom uppfyller kraven :)
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Precis, du kan själv intyga att du uppfyller CE, - du behöver inte gå till något testhus och betala stora pengar. Men hur du än gör så är det den som sätter produkten på markanden som är ansvarig. Du kan inte ställa testhuset till ansvar....men å andra sidan kan du vara säker på att den vid testtillfället uppfylde CE :?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men, om någon frågar har du en vecka max för att skaka fram all dokumentation, sedan blir det skyhöga böter.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Eller sälja som byggsats ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är byggsatser undantagna från CE kravet..?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inte som sådan men vid en byggsats är det den som löder ihop enheten som är ansvarig och jag har för mig att det man bygger till eget bruk inte behöver testas fast man kan fortfarande åka dit om störningar är för kraftiga osv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte mer som så att man inte behöver skicka iväg byggsatsen på LVD, EMC, RTTE å andra dyra test.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Förmodligen kanske enbart om den skulle säljas kommersiellt på marknaden när den är färdigbyggd. Privatmarknad om man tex säljer en köpt byggsats som man själv byggt ihop till någon enstaka person ingår dock inte i detta som jag ser det.

Däremot skulle jag mycket väl kunna tro att byggsatser som har 230V kopplat till sig säkert har vissa grundläggande krav över sig som tex visst avstånd mellan 230V banorna osv.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tänkte om man sätter ihop en byggsats med lösa komponenter och beställt kretskort och säljer kommersiellt ..?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja vet inte men gissar väl på att i alla fall kretskortet nog ligger inom vissa ramar om det är starkström på det. I övrigt vet jag dock ej hur det ligger till med det hela men det bör tycker man i alla fall finnas vissa gränser på en byggsats. Tror inte man kan göra vad som helst utan att kolla upp det överhuvudtaget för att sedan sälja, så det lär inte vara helt vidöppet men vad för gränser det är eller vad ev kanske lagar säger vet jag inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har för mig att om enheten man bygger är farlig eller stör för mycket kan säljaren få problem.

Detta betyder att man inte kan sälja vilket skit som helst utan att ha ansvar för det.
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

Mer info om CE märkning finns hos elsäkerhetsverket:
http://www.elsakerhetsverket.se/elbrans ... 00864.html
Nerre

Inlägg av Nerre »

Icecap skrev:Jag har för mig att om enheten man bygger är farlig eller stör för mycket kan säljaren få problem.

Detta betyder att man inte kan sälja vilket skit som helst utan att ha ansvar för det.
Jo, tyvärr kan man det. Säljarens ansvar är att se till att produkten är CE-märkt (är den inte det får de inte sälja den). Men de har tyvärr inget ansvar för att CE-märkningen är korrekt, det är alltid tillverkarens eller dennes EU-representant (om tillverkaren ligger utanför EU) som bär det ansvaret.

Däremot tror jag att säljaren har en viss skyldighet att se till att han vet vem som är tillverkare. Kan han inte visa vem som är tillverkare så räknas han troligen som tillverkare själv. (Det där borde regleras av Produktansvarslagen.)
Skriv svar