ISA-bus på modernt moderkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

ISA-bus på modernt moderkort

Inlägg av DW »

Hallå grabbar o tjejer, någon som är expert på hårvaran och kommunikationen runt ISA.
Industry Standard Architecture (ISA) Bus
ISA-bussen försvann ju mer eller mindre runt -99. Till min fråga:

Låt säga så här, en maskin som styrs via PC 486 / 400Mhz processor och nyttjar styrkort av
typen ISA. Vad kan gå fel om man vill använda nyare datorer för samma ändamål.
Det finns ju USB till ISA eller tillochmed industri pc som har ISA som tillval.
Finns det socket omvandlare från dagens PCI Express till ISA?

Att det kan bli fel är jag inte främmande för men rent logiskt men hur påverkas de äldre korten
av säg nästan 10ggr snabbbare processorer. Själv är jag okunning på busshastigheter och
vad som gäller rent allmänt.
Lika intressant är ju om det finns fler lösningar som är färdiga men icke svindyra.

Ok, då släpper vi in hackarna
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: ISA-bus på modernt moderkort

Inlägg av Glenn »

Det räcker ju inte med en kontaktomvandling, du måste isåfall ha en PCI-till-ISA brygga.

Det är sannolikt billigare att köpa en ny dator med ISA, eller ännu hellre en begagnad.

Det finns som du skriver nya datorer med ISA; och inte bara industridatorer utan även mer vanliga.

Sen har ju nästan alla PC-maskiner en ISA-buss men utan kontakt, efterssom en del enheter fortfarande sitter på ISA internt.

..f.ö är det knappast en 486'a om den går i 400MHz, då är det nog en Pentium-II skulle jag tro.

USB till ISA har jag f.ö aldrig sett, men det finns kanske.. jag höll dock på att forska i ämnet då en gammal PC med ett mätkort för ISA skulle bytas ut på jobbet för ett tag sen, men då gick det som sagt att köpa en dator med en ISA-plats, inte helt billig dock.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Extern AVR (ATmega?) som styr ISA korten och kommunicerar med huvud-PCn via ethernet?

Det finns iaf PCI till ISA chips. Finns säkert någon liknande PCI-e till ISA.

Enklast och billigast är nog annars att köpa begagnade PC maskiner med ISA bus så länge man kan..
pere76

Inlägg av pere76 »

Försök få tag i något ungefär lika gammalt.
Många gamla hemmahackade isakortslösningar är buggiga och fungerar inte om klockfrekvensen blir för hög.
Har varit med om kort som fungerade så länge det var fler isakort i burken som höll rätt signal låg, ensamt så funkade inte kortet.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det beror som vanligt på vad du har för krav på respons från kortet. Du får en länk till emellan kortet och cpu. Nu ska USB hinna reagera också. Det tar kanske inte så lång tid, men kör du under Windows får du tänka på att Windows kanske håller på med något annat och gör det färdigt först innan det bryr sig om USB.

De som kräver snabb respons använder därför DOS vid styrning/reglering. Har du en sådan applikation ska du anpassa den till USB vilket säkert inte är så lätt. Jag läste inte så mycket, men det verkar som att stöd för DOS bara finns under Windows. Då får du Windows nackdelar på köpet så att säga. Kan tänka att Linux är bättre men vågar inte uttala mig om det.
Skriv svar