Lite funderingar om CNC bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lapin

Lite funderingar om CNC bygge

Inlägg av Lapin »

hej allihopa, första inlägget i detta forum men har läst runt ganska mycket tidigare.

jag har bara några funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på av er experter.

ifall jag bygger en cnc maskin så vill jag kunna fräsa ur en hel "halv" mdf skiva, alltså ca: 2500 på längden och 600 på bredden. Höjden behöver inte vara så hög men kanske ca 200 lr ngt sånt? :?:
vilken drivning är lämpligast då? kulstänger finns ju på Solectro upp till 3000mm men dom börjar kosta lite då, vilka andra alternativ finns det som är bättre/lämpligare till mej?
tänkte bygga den av aluprofiler. borde väl gå få stadigt nog? är som sagt mestadels trä som ska fräsas, ev lite aluminium.
och visst är en fräs med rörlig portal den smidigaste typen för den ytan?

Jäkligt bra forum och mycket kunnit folk, timtals och åter timtals läsning framöver :)
Morgons

Re: Lite funderingar om CNC bygge

Inlägg av Morgons »

Välkommen till forumet! :)

Viktigaste frågan: Vad får det kosta?

Ska du fräsa alu så kan du nog glömma mdf...
Viktigt att tänka på om du har rörlig portal är att du får lätt flex om du inte har rediga linjärstyrningar. Detta pga all vikt och krafter måste tas upp på samma ställe.

Jag personligen skulle rekommendera en fast portal med rörligt X bord. Mycket lättare med stabiletet och att du kan bygga portalen grövre utan att tänka på större motorer till portalen.

Ska du ha längd på 2500mm så måste du ha rediga linjärstyrningar, inte rör/kullager metoden.

Tips: Det är bättre att bygga en mindre stadig maskin som du är nöjd med än en stor ostadig maskin som du inte kan använda mer än att ta 1mm pass i trä...

Fråga gärna på bara! :D
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

har ingen budget ännu utan det är rent hypotetiskt, men självklart så ska de vara så billigt som möjligt utan att behöva snåla om man säger så.
ska inte bygga den i mdf utan aluminium som jag lite otydlig skrev i första inlägget :doh: :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Att fräsa MDF och aluminium är två helt skillda saker. Inte åker du fram å tillbaka med jord i din lilla Polo när en lastbil tar allt på en gång, eller levererar brev i villasamhället med semin heller för den delen där en moped gör jobbet både snabbare och bättre.

Eftersom jag tvivlar starkt på att du ska fräsa ur en aluplåt som är 2500 x 600, så bygg en stor för MDF och en liten stadig för aluminium. Ev. bygg om en stadig vanlig fräs till CNC. En som funkar till allt kommer att bli ännu dyrare.

En annan sak som inte gör det så lätt med stora maskiner är att det blir lätt vobbling i drivningen. Det finns alternativ, men inget är perfekt.

Ska du ha fast portal, så blir den antingen dubbelt så lång, eller dubbelt så bred. Men även dubbelt så stadig.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

ja de har du sant i jojje, smartare å bygga en liten för alu då :)

men om jag enbart skulle köra trä (mdfskiva) 2500 x 600 vilken vore den smartaste/starkaste konstruktionen då? konventera en befintlig fräs till cnc går bort för jag vill verkligen bygga en egen från scratch :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det finns redan flera trådar om just det.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

jag har läst flera för trådar om att bygga en fräs, men har inte hittat så många med den arbetsytan jag är ute efter. därför undrade jag om vad man ska tänka på när det handlar om den storleken, drivning, konstruktion m.m.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad har du för budget på bygget Lapin?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det räcker väl med en tråd, om alla svar finns där, hmm...

Vad mera vill du konkret veta som du inte hittar?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Stagade stänger med öppna kulbussingar på båda axlarna, X driven med kuggrem, Y och Z med trapetsskruv.

Konstruktion med 2500mm X-axlel i form av rörlig portal med Y och Z på portalen...

Det är en ide iaf...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Här kan du hitta lite inspiration till stora fräsar för MDF med mera... ("Joe's CNC 4x4 Hybrid" från CNCzone.com)

Bild Bild
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

jojje skrev:Det räcker väl med en tråd, om alla svar finns där, hmm...
Vad mera vill du konkret veta som du inte hittar?
ungefär:
Meduza skrev:Stagade stänger med öppna kulbussingar på båda axlarna, X driven med kuggrem, Y och Z med trapetsskruv.

Konstruktion med 2500mm X-axlel i form av rörlig portal med Y och Z på portalen...

Det är en ide iaf...
så jag vet ungefär vad man ska börja spåna på.
tecno skrev:Vad har du för budget på bygget Lapin?
som jag skrev i ett tidigare inlägg:
Lapin skrev:har ingen budget ännu utan det är rent hypotetiskt, men självklart så ska de vara så billigt som möjligt utan att behöva snåla om man säger så.
tack för länken PeterH den var intressant :)

vad ungefär kostar den kompletta X drivningen om man använder kuggrem?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

självklart så ska de vara så billigt som möjligt utan att behöva snåla
ett uttömmande svar må jag säga .... :bravo:
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

tecno skrev:
självklart så ska de vara så billigt som möjligt utan att behöva snåla
ett uttömmande svar må jag säga .... :bravo:
:roll: vad jag menar med de är att jag vill veta vad som behövs osv, och vad priset landar på, sen får man ta ställning till om det är för orimliga summor. därav så billigt som möjligt utan att konstruktionen ska lida i övrigt.

hoppas du förstår vad jag menar :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo och det finns här folk som har byggt CNC-fräsar från en tusenlapp till minst hundra tusen kronor...

Vad det kostar beror helt på vad du är ute efter, men för att vi ens ska ha en aning om vilken prisklass vi pratar om så krävs det att du bestämmer dig för en ungefärlig peng, sen kan man alltid ändra den om det behövs.
Skriv svar