Diskmaskin - oväntat stop

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TomasH

Diskmaskin - oväntat stop

Inlägg av TomasH »

Hej
Vår Cylinda 1.11 slutade fungera i morse. Hade satt igång ett lättdiskprogram, men det slog mig några minuter senare att det var väldigt tyst i köket - brukar ju alltid låta lite grann. Då hade diodlampan för “On/Power” slocknat. Inget hände när jag försökte trycka på Power-/startknappen.

Jag kontrollerade proppskåpet och kontakten som maskinen sitter i - inget fel där.

Det verkar som den hade påbörjat programet, för det var vatten i botten på maskinen när jag öppnade den. Jag tömde ut det mesta vattnet för hand för att kontrollera silarna och avloppspumpen. Silarna var i stort sett skinande rena - vi rengör dem med jämna mellanrum. Jag hade dock inte haft loss plastbiten som sitter framför vingarna till avloppspumpen tidigare. Jag kan röra på vingarna utan större problem - känns som ett litet fjädrande motstånd när man snurrar ett halv eller kvarts varv, men inte mycket.
Eftersom jag inte hittade något, så monterade jag tillbaks plastbitsil och dyl och testade igen - fortfarande ingen lampa som tänds.
Jag skruvade sedan loss tippskyddet, så jag kunde ta ut maskinen och kika så inte slangar var i kläm eller om det fanns någon säkring som gått “i” maskinen, men hittar inget uppenbart i alla fall.
När jag sedan skjuter in den igen, så märker jag att powerlampan faktiskt lyser. MEN, så fort jag stänger luckan slocknar lampan igen, bara för att tändas när jag öppnar luckan på nytt.

Kan det ha kommit in fukt i låsmekanismen och elektroniken tro?
Finns det någon givare som kan ha pajat? Jag hittar ingen nivåmätare inuti maskinen. Förutom brunnen med silarna, så är botten hel plåt. Det finns ett litet runt plastgaller på högra sidan i maskinen dock.

Någon som känner igen det här problemet, eller har någon idé på vad jag kan pröva med?

Alla tips mottages tacksamt!

/Tomas
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Diskmaskin - oväntat stop

Inlägg av TomasL »

Ring en reparatör, är väl det bästa svaret.
Kontrollera dock att du verkligen har spänning i vägguttaget, med en glödlampa, fläkt eller nått.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Våran (ej Cylinda) har en ovana att det samlas vatten i "vattenläcksstoppet" och då kan den inte ta in vatten vilket oftast stoppar funktionen helt.

I min måste jag skruva av luckan vid vattenintaget med magnetventilen, bakom den lucka är det en slang med en propp, sedan tar jag ut proppen och låter vattnet rinna ur slamgen.

Efter fungerar allt.

Så det kan mycket väl vara en "vattenläcka" som stoppar det hela och läckan kan vara på 3 droppar som bara har hamnat på "rätt" ställe.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Den kanske har läckt vatten så att "sockerbiten" har löst ut? Brukar finnas en liten svamp med mikrobrytare som bryter när det står vatten i underredet på maskinen.
TomasH

Inlägg av TomasH »

Tack för era svar!

På grund av tidsbrist har jag inte haft framme maskinen än, MEN - igår bröts dock inte strömmen när man stängde luckan. Detta talar definitivt för någon liiten vattenläcka på fel ställe - det har ju gått fyra dagar, och läckan, eventuellt sockerbiten har förmodligen torkat upp. Skall slita fram den i veckan och kika så inte någon av slangarna in eller ut står och droppar innan jag drar igång den för test. Skruva åt lite, städa rent osv. :)

Stort tack än en gång!

/Tomas
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det låter ungefär som vår gamla maskin.

Där gick troligen programverket lite för långsamt, så den första påfyllningen av vatten (som gick på tid) fyllde så mycket att det alltid svämmade över en liten skvätt. Körde man maskinen 2-3 gånger var översvämmningsskyddet så fyllt att flottören flöt upp och tömmningspumpen gick hela tiden.

Lät man den stå en vecka så dunstade vattnet och det gick att köra ett par maskiner igen.

(Maskinen fyllde i två steg. Först på tid, sen startade cirkulationspumpen och så fyllde den resten till rätt nivå mha pressostat.)
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har haft samma sak, läckte lite lite - inte tillräkligt för att det skulle komma ut i framkant från skyddet under.. men den lilla burken som sitter som ska regagera på läckage reagerade direkt.. löstes med lite tätande så rullar på den på nu igen (den slocknade helt när det löste ut)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Är det en sockerbit så återställs den inte av att den torkar på plats, och har du en maskin som är gjord detta årtusendet så är det ingen sockerbit utan en flottör.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske en maskin där man kanske skulle hjärntransplantera till ett styrkort med egenprogrammerad MCU och IGBT styrningar ;)
TomasH

Inlägg av TomasH »

Helt korrekt - ingen sockerbit utan en flottör - en frigolitbit. Verkar dock inte vara en droppe vatten i underredet och om man lyfter på flottören så hör man ett klick-ljud - som den antagligen borde göra när den bryter. Det är alltså inte flottören som är boven i dramat.

En sak som jag noterade är att nivå-historien på min maskin sitter i sidan av den. Som en plastbehållare. Försökte få loss den för rengörninge, men lyckades inte på mitt första (iof ganska tafatta försök). Dock så ser den inte direkt smutsig ut - vad som kan vara är ju om den fått in skräp längst ner, där vattnet leds ut från plastbehållaren, vilket skulle kunna hålla plastbehållaren full - så maskinen tror att den inte får ut vattnet.

Dock så stötte jag på lite (i min värld) märkliga slangklämmor - De hade ingen skruv utan en liten trekant. Vet inte hur jag får upp den utan att förstöra den dock...

/Tomas
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Kolla upp huvudströmställaren pos616 så du inte har glapp eller avbrott där.
Kolla även upp microbrytaren till luckan pos607.
Är dessa hela - skruva bort p-verksmodulen pos622 och kolla upp brända komponenter eller brända kopparbanor.
Bild
Bild
TomasH

Inlägg av TomasH »

Wow - stort tack för svaret. Det lutar ju åt microbrytaren - strömmen bryts när man pressar ner "knappen" i lucklåset.

Dock, så känner man sig lite korkad. Jag hittar fyra skruvar som med säkerhet är inskruvade i plasten i fronten (dessa sitter bakifrån - på insidan av luckan så att säga.) Jag hittar dock inga mer skruvar för losstagning. Har försökt bända och dra lite försiktigt i fronten (pos 614), men inte lyckats få loss den. Missar jag något eller hur skall den tas bort? Skruvarna bakom vredet (pos 629) har väl inget med losstagning av fronten att göra

Har också försökt få loss den stora powerknappen (pos 612/613) för att se om det fanns skruvar där bakom - utan att lyckas.

Några ledtrådar?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Oftast får man skruva av frontluckan för att ta av panelen.
Panelen är oftast ihakad uppifrån. Man får lirka lite med en skruvmejsel.
TomasH

Inlägg av TomasH »

Tack ännu än gång!

Med frontluckan, menar du då hela alla skruvar runt hela luckan? Alltså hela framsidan?

Jag skall ge mig på lite lirkande vid tillfälle i veckan.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

ja
Skriv svar