Hårddiskmotor styrningen
Hårddiskmotor styrningen
Jag plockade isär en hårddisk och tänker använda motorn från den till något men jag har ingen styrning till den(inga lösa komponeter som jag kan bygga en styrning av).
Så jag undrar var styrningen sitter på kretskortet till hårddisken och om det skulle gå att löda bort och bygga en liten styrning till motorn på ett litet kretskort och hur?
Så jag undrar var styrningen sitter på kretskortet till hårddisken och om det skulle gå att löda bort och bygga en liten styrning till motorn på ett litet kretskort och hur?
-
limpan4all
Re: Hårddiskmotor styrningen
Nej det ligger nog långt utanför din kunskaps och erfarenhetsnivå (inget illa menat), om du inte menar motorstyrningen från en skitgammal stordatorhårddisk, dom är ganska enkla.
Det är troligen en trefasmotor med återkoppling.
Det är möjligt att det går att driva den på samma sätt som man driver en borstlös motor för radiostyrda flygplan. Dvs med ett fartreglage för borstlös motor.
Det är möjligt att det går att driva den på samma sätt som man driver en borstlös motor för radiostyrda flygplan. Dvs med ett fartreglage för borstlös motor.
Jo det är en vanlig 3-fas motor till hårddiskar och ett reglage för borstlösa motorer inom hobby fungerar utmärkt då de är samma typ av motor men motorer från hårddiskar är dock inte så speciellt starka däremot har de en extremt hög precision.
- Electricguy
annars kan man ju bara förlänga kablarna från kretskortet till motorn.
Rifakungen, Nu blev man ju sugen på att testa lite.. 
Annars finns det några farliga substanser innuti en hårddisk? (förutom flamskyddsmedel då
)
Annars finns det några farliga substanser innuti en hårddisk? (förutom flamskyddsmedel då
bara mekanik, har skruvat isär ett gäng
skulle vara kul att skrota en disk och testa hur många rpm man kan få upp en disk i innan magnetskivan splittras, utfört bakom ett säkerhetsglas dock
skulle vara kul att skrota en disk och testa hur många rpm man kan få upp en disk i innan magnetskivan splittras, utfört bakom ett säkerhetsglas dock
annars kan man ju bara förlänga kablarna från kretskortet till motorn.
Visst, men kretsen som styr motorn kommer ändå att reglera det så det håller sig till allt ifrån beroende på hårdisk till 4200, 7000, eller för scasi som väl ligger på runda slänga 10000rpm+ och sedan håller det varvtalet varken mer eller mindre. Däremot eftersom det inte är någon skiva och läsarmarna inte är läser något så kan det hända att den stänger av sig ingen då den inte detekterar någon signal, men det är olika från hårddisk till hårddisk.
Har kollat upp några sådan här kretsar för några år sedan och de är oftast inställda på sitt varvtal för hårdisken och går inte direkt att ändra mer än någon få % i bästa fall, däremot kan man ibland ändra polantalet som motorn har i några register och då ev få den att varva dubbelt så högt i varv. Det är dock ibland riktigt krångligt så det blir mycket enklare att köpa en kontroller istället vilket jag gjorde.
De är mångpoliga så det blir inga extrema varvtal med en extern driver men de varvar upp en hel del ändå.
Höll på och städa lite grand och hittade en skiva från en liten 2.5 tums håddisk och den skulle slängas och tänke att den tar mindre plats om jag böjer den istället. Jag tog i lite men tyckte det var konstigt att den var så hård och i samma sekund som jag tog i lite till så kom jag precis på att det ju var från en 2.5 tums disk.. Visst nästa millisskund så gick den i 1000 bitar då dessa skivor ju är gjorda av glas. Detta resulterade i glassplitter i större delen av rummet och ett skärsår i ett finger.
Plockat mycket med 3.5 tummare och skivorna i dessa är normalt gjorda av aluminium.
Skall man spränga dessa skivor så är nog varv nära 100000 eller så nödvändigt kanske lägre för glas då de börjar vobbla pga turbulensen men motorerna är inte i närheten tillräckligt starka för detta så det blir för att säga det milt; lite svårt. Skapar man ett väldigt bra vakuum så är det tveksamt ändå.
Visst, men kretsen som styr motorn kommer ändå att reglera det så det håller sig till allt ifrån beroende på hårdisk till 4200, 7000, eller för scasi som väl ligger på runda slänga 10000rpm+ och sedan håller det varvtalet varken mer eller mindre. Däremot eftersom det inte är någon skiva och läsarmarna inte är läser något så kan det hända att den stänger av sig ingen då den inte detekterar någon signal, men det är olika från hårddisk till hårddisk.
Har kollat upp några sådan här kretsar för några år sedan och de är oftast inställda på sitt varvtal för hårdisken och går inte direkt att ändra mer än någon få % i bästa fall, däremot kan man ibland ändra polantalet som motorn har i några register och då ev få den att varva dubbelt så högt i varv. Det är dock ibland riktigt krångligt så det blir mycket enklare att köpa en kontroller istället vilket jag gjorde.
De är mångpoliga så det blir inga extrema varvtal med en extern driver men de varvar upp en hel del ändå.
Höll på och städa lite grand och hittade en skiva från en liten 2.5 tums håddisk och den skulle slängas och tänke att den tar mindre plats om jag böjer den istället. Jag tog i lite men tyckte det var konstigt att den var så hård och i samma sekund som jag tog i lite till så kom jag precis på att det ju var från en 2.5 tums disk.. Visst nästa millisskund så gick den i 1000 bitar då dessa skivor ju är gjorda av glas. Detta resulterade i glassplitter i större delen av rummet och ett skärsår i ett finger.
Skall man spränga dessa skivor så är nog varv nära 100000 eller så nödvändigt kanske lägre för glas då de börjar vobbla pga turbulensen men motorerna är inte i närheten tillräckligt starka för detta så det blir för att säga det milt; lite svårt. Skapar man ett väldigt bra vakuum så är det tveksamt ändå.
Lagringarna brukar vara lite kul lösningar i, blandannat en korsning mellan glidlager och tryckoljelager med oljepumpen bestående av lite listiga spår i axel och hus.
Ja precis de är rätt fräcka heter för FDB; Fluid Dynamic Bearing. Ett måste med dagens hårddiskar och deras extrema packningstäthet då de har en väldigt hög precision och håller länge med. Det hade inte gått att ha dagens packningstäthet med kullagrade hårddiskar har jag läst en gång, det säger vilken precision det är i dessa FDB då kullagren som användes förr i hårddiskarna var ändå av ultraprecisions typ.
Hade ingenting att göra så jag testade precis en spindelmotor från en 2.5 tummare, hade ingen 3.5 i närheten. Testade med plattorna på och det var två st och kopplade in en fartkontroll för borstlösa motorer till den. Vid max så var det 21134 rpm så som sagt inga extrema varvtal men bra drag ändå, utan plattor var det 24627.
Läs/skriv huvudet från en video fick bli nästa offer men den varvade bara upp till strax över 18000 rpm men det blev bra med luftdrag från den.
Hade ingenting att göra så jag testade precis en spindelmotor från en 2.5 tummare, hade ingen 3.5 i närheten. Testade med plattorna på och det var två st och kopplade in en fartkontroll för borstlösa motorer till den. Vid max så var det 21134 rpm så som sagt inga extrema varvtal men bra drag ändå, utan plattor var det 24627.
Läs/skriv huvudet från en video fick bli nästa offer men den varvade bara upp till strax över 18000 rpm men det blev bra med luftdrag från den.
hmm gäller nog att ha en hållbar tjock plexiglas eller tom. tjockare stålplåt mellan sig och objektet när man gör sådana här uppvarvningsexpriment - om det sprängs så har bitarna i perferin ganska mycket rörelseenergi i sig...
Är personligen givetvis helt och fullt medveten om detta och hade givetvis inte något riktat mot mig. Går tex någon av glaskivorna vid 21000 rpm så är det åtskilliga kmh som de kommer att flyga i väg med och det är ingenting som hud stoppar.
I denna rapport:
http://www.rw.ttu.edu/6301/pdf\'s/Catte ... f%20the%20
potential%20for%20injury%20with%20remote%20drug%20delivery%20systems%20WSB%20
34%20741%20750%20.pdf
Har dom specifierat minsta (gris) huds penetrationshastigheten till:
S = "Kulans" densitet i [kg/m³] (enhet verkar rimlig)
v = 158,5 * S^-0,3
perl -e 'use POSIX; printf("%f\n", 158.5*pow(2500,-0.3) );'
För glas med en densitet på ungefär 2500 kg/m³ får man då: 158,5 * 2500^-0.3 = 15 m/s
En 2,5" disk har en omkrets på:
r = 0.5 * 2.5*(2.54/100) ; O = r*2*pi = 0,20 meter
Med en rotationshastighet på 21134 rpm ger det en perferihastighet på:
v = 0,20/(1/(21134/60)) = 70 m/s
Massa för 1 mm³ glassbit med densitet 2500 kg/m³:
m = 2500 / (1000**3)
Så om en 4 mm³ flisa flyger loss så får den en energi av:
Q = 0,5 * m*4 * v**2 = 0,5 * 0,0000025*4 * 70² = 24 mJ
Typ I skottväst skyddar mot 2,6g @ 329 m/s som jämförelse med den beräknade perferihastigheten och glassmassan.
Man lär få glassplitter några cm in i kroppen vid katastrofalt fel tippar jag.
http://www.rw.ttu.edu/6301/pdf\'s/Catte ... f%20the%20
potential%20for%20injury%20with%20remote%20drug%20delivery%20systems%20WSB%20
34%20741%20750%20.pdf
Har dom specifierat minsta (gris) huds penetrationshastigheten till:
S = "Kulans" densitet i [kg/m³] (enhet verkar rimlig)
v = 158,5 * S^-0,3
perl -e 'use POSIX; printf("%f\n", 158.5*pow(2500,-0.3) );'
För glas med en densitet på ungefär 2500 kg/m³ får man då: 158,5 * 2500^-0.3 = 15 m/s
En 2,5" disk har en omkrets på:
r = 0.5 * 2.5*(2.54/100) ; O = r*2*pi = 0,20 meter
Med en rotationshastighet på 21134 rpm ger det en perferihastighet på:
v = 0,20/(1/(21134/60)) = 70 m/s
Massa för 1 mm³ glassbit med densitet 2500 kg/m³:
m = 2500 / (1000**3)
Så om en 4 mm³ flisa flyger loss så får den en energi av:
Q = 0,5 * m*4 * v**2 = 0,5 * 0,0000025*4 * 70² = 24 mJ
Typ I skottväst skyddar mot 2,6g @ 329 m/s som jämförelse med den beräknade perferihastigheten och glassmassan.
Man lär få glassplitter några cm in i kroppen vid katastrofalt fel tippar jag.
70m/s är en del, är det sedan även en spetsig bit så kan den gå ännu längre in inget snack om den saken så man skall veta vad man håller på med.
Tur det är någon som orkar räkna ut detta för det är intressant och se hur det ligger till med det hela.
Skall någon gång i framtiden testa och se hur mycket det går att få upp en 1 pols magnet i vakuum och då kontrollern har ett elektriskt varvtal på 210000 rpm och delat med tre blir det 70krpm. Magneten kommer att vara väldigt smal för att minska krafterna på den men materialet väger ändå en del så det blir till att ta fram ordentliga bitar för skydd om något skulle haverera och då magneten är sintrad så är det inte omöjligt att så kan bli dock är de helt förnicklade med ett lite tjockare lager som håller ihop det lite extra.
Tur det är någon som orkar räkna ut detta för det är intressant och se hur det ligger till med det hela.
Skall någon gång i framtiden testa och se hur mycket det går att få upp en 1 pols magnet i vakuum och då kontrollern har ett elektriskt varvtal på 210000 rpm och delat med tre blir det 70krpm. Magneten kommer att vara väldigt smal för att minska krafterna på den men materialet väger ändå en del så det blir till att ta fram ordentliga bitar för skydd om något skulle haverera och då magneten är sintrad så är det inte omöjligt att så kan bli dock är de helt förnicklade med ett lite tjockare lager som håller ihop det lite extra.
Det verkar saknas bra mekaniska data på när människohud penetreras.
Tjocklek på 2,5" hårddisk glasskivor hittade jag inte heller.
Samt hur stor är det rimligt lossnar i ett sammanhängande fragment.
Man lär få ett mysigt besök på sjukhuset med någon sjuksköterska som får ägna några timmar åt att plocka glasbitar med tungmetallbelägning ur ens kött..
Nästa fråga kanske är hur pass kraftigt skydd som är tillräckligt?, 4 mm plexiglass?
Tjocklek på 2,5" hårddisk glasskivor hittade jag inte heller.
Samt hur stor är det rimligt lossnar i ett sammanhängande fragment.
Man lär få ett mysigt besök på sjukhuset med någon sjuksköterska som får ägna några timmar åt att plocka glasbitar med tungmetallbelägning ur ens kött..
Nästa fråga kanske är hur pass kraftigt skydd som är tillräckligt?, 4 mm plexiglass?