Modifiering av PPS (Speed-Sensitive Power Steering)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wayne

Modifiering av PPS (Speed-Sensitive Power Steering)

Inlägg av Wayne »

Hej. Har en Lexus LS400 -94 som jag skulle vilja modifiera den hastighetsberoende styrningen på då jag tycker styrningen går för lätt när bilen kommer upp i fart. Har genomfört modifieringen som tas upp på denna sida, http://autospeed.com/A_110778/cms/article.html. Dock inte riktigt nöjd med resultatet då styrningen i stället blir alldeles för tung när man kör långsamt. Detta är ju inte så konstigt när man tänker på hur PPS'n fungerar. Högre hastighet = lägre spänning ut = solenoiden öppnar mer = mindre styrservo verkan. Se hydraulschema nedan
Bild
Som ni ser så är ju ett motstånd knappast optimalt då spänningsfallet över den blir som störst då man vill att spänningsfallet skall vara lågt (dvs låga hastigheter). Det jag vill åstadkomma är upp till en viss hastighet (dvs ner till ett specifikt volttal) är spänningen från styrservo ECU'n opåverkad. Därefter påverkas utspänningen progressivt. Dvs desto lägre spänning ut från styrservo ECU'n desto mer skall strypas bort. Alltså som att ha ett motstånd vars resistans blir högre desto lägre inspänningen blir. Hoppas ni förstår vad jag menar. Mina frågor blir då
1) Går detta att åstadkomma relativt enkelt. Skulle man kunna använda sig av någon enkel spänningsregulator? Problemet som jag kan se är att spänningen ut från styrservo ECU'n är i spannet 0-1 volt ungefär.
2) Om det jag efterfrågar går att åstadkomma skulle förslag på lämpliga komponenter och vars jag hittar dem samt kopplingsschema vara väldigt uppskattat. Påpekas kan att jag inte är särskilt duktigt när det kommer till elektronik.

Tack på förhand
/Joel