paralellkoppla 12v transformatorer?
paralellkoppla 12v transformatorer?
Hej!
jag har 3 st transformatorer som tar 230v AC och gör om till 12v DC.
två av dessa klarar av att lämna 2.2A.
Den sista som är lite större klarar av 3A.
Min fråga är då, om jag säkrar av DC sidan separat på alla kan jag då plocka ut upp till 7.4A ? (2.2+2.2+3) ?
Eller är man helt ute och cyklar då ?
transformatorern har varit till externa HD-chassien om det spelar någon roll....
Mvh Oscar
jag har 3 st transformatorer som tar 230v AC och gör om till 12v DC.
två av dessa klarar av att lämna 2.2A.
Den sista som är lite större klarar av 3A.
Min fråga är då, om jag säkrar av DC sidan separat på alla kan jag då plocka ut upp till 7.4A ? (2.2+2.2+3) ?
Eller är man helt ute och cyklar då ?
transformatorern har varit till externa HD-chassien om det spelar någon roll....
Mvh Oscar
-
limpan4all
Re: paralellkoppla 12v transformatorer?
Det som är problemet är strömfördelningen mellan nätaggregaten (det är nätaggregat du har inte transformatorer även om det sitter en liten sådan i varje enhet).
T.ex om den som kan leverera 2,2A ger 12,6V och de andra två på 3A ligger på 11,4V så kommer 2,2A aggregatet att leverera all ström tills spänningen ut från det är nere på 11,4V sen kommer 3A aggregaten att hjälpa till.
2,2A aggregatet kan tänkas gå sönder eller så förstör det 3A aggregaten beroende på hur dom är konstruerade.
Det du behöver är någon form av lastfördelning.
Men innan vi går in på hur man kan åstadkomma denna.
VAD skall du använda dom till?
Och hur hade du tänkt dig att koppla?
T.ex om den som kan leverera 2,2A ger 12,6V och de andra två på 3A ligger på 11,4V så kommer 2,2A aggregatet att leverera all ström tills spänningen ut från det är nere på 11,4V sen kommer 3A aggregaten att hjälpa till.
2,2A aggregatet kan tänkas gå sönder eller så förstör det 3A aggregaten beroende på hur dom är konstruerade.
Det du behöver är någon form av lastfördelning.
Men innan vi går in på hur man kan åstadkomma denna.
VAD skall du använda dom till?
Och hur hade du tänkt dig att koppla?
såhär:
har provat med ett nätagg från en dator och det fungerade bra. Kan tänka mig att det kommer att bli mer 'brum' med de här mindre grejerna.
Men jag tycker det är värt att prova iaf för de tar mycket mindre plats och kräver ingen aktiv kylning..

har provat med ett nätagg från en dator och det fungerade bra. Kan tänka mig att det kommer att bli mer 'brum' med de här mindre grejerna.
Men jag tycker det är värt att prova iaf för de tar mycket mindre plats och kräver ingen aktiv kylning..

-
limpan4all
Jag skulle lägga en schotkydiod typ 70-026-86 och ett litet motstånd (typ 0,1 Ohm) i serie med varje aggregat samt en tank kondensator efter allt.
Detta för att alla aggregaten skall få en så snäll last som möjligt.
Detta för att alla aggregaten skall få en så snäll last som möjligt.
Är ingen hejare på alla små komponenter, men dioden misstänker jag gör så att det inte kan bli backströmmar/växelströmmar på DC sidan? motståndet är jag inte riktigt med på vad det har för funktion?
Kondensator har jag funderat på så steget har lite att hämta av när det blir toppar.. Du får gärna länka till en lämplig kondensator med om du har lust.
Kondensator har jag funderat på så steget har lite att hämta av när det blir toppar.. Du får gärna länka till en lämplig kondensator med om du har lust.
- prototypen
Diod = 1N5822, finns i ELFA
Kondensator 10 000 uF 25V, finns i ELFA
Motståndet kan du ta kopplingstråd ca 1 m 0,5 mm2 mellan aggregaten och kondensatorn så lastfördelar man sisådär bra.
Mellan kondensatorn och slutsteget ska det vara kort och grovt.
Gör ett nytt schema!
Protte
Kondensator 10 000 uF 25V, finns i ELFA
Motståndet kan du ta kopplingstråd ca 1 m 0,5 mm2 mellan aggregaten och kondensatorn så lastfördelar man sisådär bra.
Mellan kondensatorn och slutsteget ska det vara kort och grovt.
Gör ett nytt schema!
Protte
-
limpan4all
Prototypens diodval är nog bättre, mindre risk för ev. kortslutningsproblem mot taben...
Normalt så skulle jag rekommendera 3300uF/A vilket skulle göra ca 27000uF, men det känns som en rejäl overkill för audioapplikationer så 10000uF blir nog bra.
Lösningen med 1m 0,5mm2 ledare är ju en sniklösning som faktiskt funkar bra.
Normalt så skulle jag rekommendera 3300uF/A vilket skulle göra ca 27000uF, men det känns som en rejäl overkill för audioapplikationer så 10000uF blir nog bra.
Lösningen med 1m 0,5mm2 ledare är ju en sniklösning som faktiskt funkar bra.
OK. såhär då ?
Sitter kondensatorn rätt med polerna där?
Vilket är plus och minus på dioderna?

Sitter kondensatorn rätt med polerna där?
Vilket är plus och minus på dioderna?

-
victor_passe
-
victor_passe
Allright!
Tackar så mycket för hjälpen. Om man inte vill använda 1 M långa trådar för att göra .1 Ohm motstånden, kan man köpa sådana då? eller köper man tråden färdigrullad så den inte tar så stor plats?
Är det någon av dessa komponenter som kommer bli varma? Eller kan dom sitta monterade i ett slutet utrymme ?
Tackar så mycket för hjälpen. Om man inte vill använda 1 M långa trådar för att göra .1 Ohm motstånden, kan man köpa sådana då? eller köper man tråden färdigrullad så den inte tar så stor plats?
Är det någon av dessa komponenter som kommer bli varma? Eller kan dom sitta monterade i ett slutet utrymme ?
-
limpan4all
Klart du kan använda ett fast motstånd på 0,1 Ohm minumum 1W istället för kabeln.
Din ritning är korrekt logiskt sett, men i verkligheten vill du ha samankopplingspunkten för det tre DC ledarna enbart på den stora kondensatorn.
I praktiken så kommer inget att bli särskilt varmt. För att få mycket ljud så måste man klara stora effekttoppar men medeleffekten är vanligen rätt låg.
Men om du tar ut maximal ström så kommer 1,5W ungefär utvecklas vardera i dioderna och då behöver dom lite luft runt sig för att må bra.
Din ritning är korrekt logiskt sett, men i verkligheten vill du ha samankopplingspunkten för det tre DC ledarna enbart på den stora kondensatorn.
I praktiken så kommer inget att bli särskilt varmt. För att få mycket ljud så måste man klara stora effekttoppar men medeleffekten är vanligen rätt låg.
Men om du tar ut maximal ström så kommer 1,5W ungefär utvecklas vardera i dioderna och då behöver dom lite luft runt sig för att må bra.
Problemet med bara en diod är att du kommer bygga en halvvågslikriktare.
Sätt likriktarbryggor på varje transformator istället om du ska ha DC in.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier
Sätt likriktarbryggor på varje transformator istället om du ska ha DC in.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rectifier