Hjälp med en idé om att inducera ton utan ljud.
-
UppfinnarJocke
Hjälp med en idé om att inducera ton utan ljud.
Hej allihopa!
Om jag har en mikrofon, exempelvis i en mobil, hur jag kan påverka den (så att det ger ett ljud i andra sidan av luren) utan att faktiskt göra ljud med munnen eller på annat sätt? Ljudet måste kunna vara ett distinkt biiiiip för att det hela ska fungera.
Min intuitiva idé var att använda mig av en magnet men jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att veta om det fungerar eller inte. Jag tänker att de flest mikrofoner är av typen med magneter i sig, vet dock inte hur det är med mikrofoner i mobiltelefoner.
Om idén funkar och det går som man skulle kunna hoppas så kommer jag att ge en belöning, låt oss säga 1000 spänn, till den som kommer med en bra idé som ett svar i denna tråd.
Mvh
UppfinnarJocke
Edit: Rubrik / blueint
Om jag har en mikrofon, exempelvis i en mobil, hur jag kan påverka den (så att det ger ett ljud i andra sidan av luren) utan att faktiskt göra ljud med munnen eller på annat sätt? Ljudet måste kunna vara ett distinkt biiiiip för att det hela ska fungera.
Min intuitiva idé var att använda mig av en magnet men jag är inte tillräckligt tekniskt kunnig för att veta om det fungerar eller inte. Jag tänker att de flest mikrofoner är av typen med magneter i sig, vet dock inte hur det är med mikrofoner i mobiltelefoner.
Om idén funkar och det går som man skulle kunna hoppas så kommer jag att ge en belöning, låt oss säga 1000 spänn, till den som kommer med en bra idé som ett svar i denna tråd.
Mvh
UppfinnarJocke
Edit: Rubrik / blueint
Re: Hjälp med en idé
Kan du inte använda en an knapparna på telefonen, och få en DTMF ton som hörs i andra änden?
Senast redigerad av LaRdA 21 mars 2009, 22:28:12, redigerad totalt 1 gång.
Om det är en dynamisk mikrofon kan magnetfält fungera, annars inte. T.ex. om mikrofonen är av kapacitanstyp.
En metod som skulle kunna användas är en nål som överför ljudet mha vibrationer och ligger lätt an mot mikrofonen. Alternativt två ultraljudskällor som har stark riktverkan.
Lämplig metod är svår att ange utan mer kontext.
En metod som skulle kunna användas är en nål som överför ljudet mha vibrationer och ligger lätt an mot mikrofonen. Alternativt två ultraljudskällor som har stark riktverkan.
Lämplig metod är svår att ange utan mer kontext.
-
UppfinnarJocke
Precis som de flesta idéer så brukar det visa sig att någon annan har tänkt på samma sak men det finns alltid en chans att man är först. Tills jag vet var jag står så måste jag nog be att få avstå från att säga för mycket. Jag kan säga att det har att göra med mobiltelefoner men även med dövhet och det skulle kunna vara en revolutionerande idé där det säkert går att tjäna en del pengar också. Jag har både kontakter inom telekom och på ett företag som sysslar med just hjälpmedel åt döva vilket är en bra utgångspunkt. Det jag vill göra att komma på en lösning åtminstone i teori innan jag går vidare.
Blueint, jag prövade helt enkelt med en magnet som jag hittade här hemma och en gammal mobiltelefon men dessvärre utan positivt resultat. Jag tror ändå på idéen som sådan. Vad innebär att mikrofonen är av kapacitanstyp?
Om det skulle gå att integrera på rätt så skulle ultraljud kunna vara en lösning. Jag förmodar att du tänker på samma effekt som man får när man har mobiltelefonen för nära högtalaren?
Blueint, jag prövade helt enkelt med en magnet som jag hittade här hemma och en gammal mobiltelefon men dessvärre utan positivt resultat. Jag tror ändå på idéen som sådan. Vad innebär att mikrofonen är av kapacitanstyp?
Om det skulle gå att integrera på rätt så skulle ultraljud kunna vara en lösning. Jag förmodar att du tänker på samma effekt som man får när man har mobiltelefonen för nära högtalaren?
-
UppfinnarJocke
Ursäkta, jag borde ha nämnt att det tyvärr inte fungerar i detta fallet.LaRdA skrev:Kan du inte använda en an knapparna på telefonen, och få en DTMF ton som hörs i andra änden?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Av någon anledning har jag för mig att jag sett på TV nån gång om att använda ultraljud för att göra så döva kan höra. Vissa iaf. Mojängen fästes på skallbenet precis bakom örat.
Om man blandar två toner, så får man en ny ton vars grundfrekvens är skillnaden mellan de två deltonernas grundfrekvenser (så tillvida att jag inte har missförstått det hela radikalt). Så genom att skicka t.ex. 40.1kHz och 40.6kHz med lagom hög amplitud mot en mikrofon borde man få 500Hz i mikrofonen.
UppfinnarJocke skrev: Jag kan säga att det har att göra med mobiltelefoner men även med dövhet och det skulle kunna vara en revolutionerande idé där det säkert går att tjäna en del pengar också. Jag har både kontakter inom telekom och på ett företag som sysslar med just hjälpmedel åt döva vilket är en bra utgångspunkt. Det jag vill göra att komma på en lösning åtminstone i teori innan jag går vidare.
Den här tanken måste du bara förklara!
Ehhh.
Det är väl bara att speca/tillverka ett bluetoothheadset där
mikrofonen är ersatt med valfri sensor=>talsyntes
och högtalaren med valfri transduktor.
Kunden kan sedan använda vilken (bluetooth)telefon som helst.
En bit kaka och väskan stängd.
Eller har jag missat något?
/W
Det är väl bara att speca/tillverka ett bluetoothheadset där
mikrofonen är ersatt med valfri sensor=>talsyntes
och högtalaren med valfri transduktor.
Kunden kan sedan använda vilken (bluetooth)telefon som helst.
En bit kaka och väskan stängd.
Eller har jag missat något?
/W
-
UppfinnarJocke
Det är dessvärre inte möjligt att göra så och det har inte att göra med att döva ska kunna prata i mobil utan det är två skilda idéer med dövhet och telekom.
Jag arbetade förra veckan med sökning efter patent men ingenting kom upp direkt och det som jag arbetar febrilt på just nu är som sagt att hitta en teknisk lösning till det hela, något som sannolikt borde finnas. Det gäller bara att det går att integrera på rätt sätt och göra det kommersiellt dugligt.
Mitt bud står som sagt kvar vad gäller belöning till bästa idé. Var dock beredd på följdfrågor då jag personligen arbetar på bank med investeringar
Lycka till!
Jag arbetade förra veckan med sökning efter patent men ingenting kom upp direkt och det som jag arbetar febrilt på just nu är som sagt att hitta en teknisk lösning till det hela, något som sannolikt borde finnas. Det gäller bara att det går att integrera på rätt sätt och göra det kommersiellt dugligt.
Mitt bud står som sagt kvar vad gäller belöning till bästa idé. Var dock beredd på följdfrågor då jag personligen arbetar på bank med investeringar
Nu är "ett distinkt ljud" ett vitt begrepp men jag kan definitivt ett som med rätt avkänning är ytterst distinkt:
Blås i mikrofonen!
Detta blåsljud har jag inte analyserat med spektrumanalysator men jag är ganska säker på att det är "distinkt". I fallet med mobiltelefoner har nästan alla en elected-mikrofon, vissa nya har en MEMS-mikrofon medan extremt få har "gamla hederliga" dynamiska.
Resultatet är att det är nästan omöjligt att inducera ljud på magnetisk väg, den "ska" vara riktigt ljud och jag förstår att en "extern beeper" inte kan vara aktuell, vad som återstår är att antingen alstra ljudet biologisk eller blåsa.
Med rätt mjukvara kan trycket under blåsningen detekteras, man kan även kombinera med kort-lång blåsning eller liknande för att filtrera bort naturen.
Blås i mikrofonen!
Detta blåsljud har jag inte analyserat med spektrumanalysator men jag är ganska säker på att det är "distinkt". I fallet med mobiltelefoner har nästan alla en elected-mikrofon, vissa nya har en MEMS-mikrofon medan extremt få har "gamla hederliga" dynamiska.
Resultatet är att det är nästan omöjligt att inducera ljud på magnetisk väg, den "ska" vara riktigt ljud och jag förstår att en "extern beeper" inte kan vara aktuell, vad som återstår är att antingen alstra ljudet biologisk eller blåsa.
Med rätt mjukvara kan trycket under blåsningen detekteras, man kan även kombinera med kort-lång blåsning eller liknande för att filtrera bort naturen.
Du får nog specifiera dina idéer!UppfinnarJocke skrev:Det är dessvärre inte möjligt att göra så och det har inte att göra med att döva ska kunna prata i mobil utan det är två skilda idéer med dövhet och telekom.
Mitt bud står som sagt kvar vad gäller belöning till bästa idé. Var dock beredd på följdfrågor då jag personligen arbetar på bank med investeringarLycka till!
Om vi nu ponerar att vi lyckas med att åstadkomma det där distinkta ljudet i den andra luren, vad ska det distinkta ljudet vara bra för? Vad vill du uppnå med det? Och vad har det hela med dövhet att göra? Vad är det för typ av hjälpmedel?
Varför går det inte att alstra ljud själv med munnen?
-
UppfinnarJocke
Många kända uppfinnare har gett rådet att hålla sina idéer för sig själv tills dess att man har ett patent i handen. Jag tänker tyvärr följa det rådet även om jag förstår att det hela blir svårt att direkt svara på.
Icecap och till er andra. Det går tyvärr inte att använda sig av munnen för att producera något som helst ljud eller genom att blåsa i mikronen. Men idéen med att använda sig av en elektrodynamisk mikrofon skulle fortfarande kunna fungera. Hur långt tillbaka i tiden måste man gå för att hitta mobiltelefoner av den typen? Syftar du till de allra första "tegelstens" modellerna ?
Om man har en magnet som man för över en elektrodynamisk mikrofon skulle man kunna få ett biiiiip eller åtminstone ett knäppande läte? Vad är begränsningarna för att det här ska fungera vad gäller typ av magnet, storlek etc.?
Icecap och till er andra. Det går tyvärr inte att använda sig av munnen för att producera något som helst ljud eller genom att blåsa i mikronen. Men idéen med att använda sig av en elektrodynamisk mikrofon skulle fortfarande kunna fungera. Hur långt tillbaka i tiden måste man gå för att hitta mobiltelefoner av den typen? Syftar du till de allra första "tegelstens" modellerna ?
Om man har en magnet som man för över en elektrodynamisk mikrofon skulle man kunna få ett biiiiip eller åtminstone ett knäppande läte? Vad är begränsningarna för att det här ska fungera vad gäller typ av magnet, storlek etc.?