Hur "gallra ut"/"plocka bort" blad från en kylfläns?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Hur "gallra ut"/"plocka bort" blad från en kylfläns?

Inlägg av netrunner »

Jag ska bygga en ny server från delar av en trasig laptop. Inget nytt där, jag har redan en som funkar mycket bra.

Den ny ska dock vara helt utan rörliga delar. Så som laptop har den extremt bra "speed-step", dvs att den sänker klockfrekvensen ner till ett fåtal mhz om den inte har så mycket att göra. Detta göra att CPU:n inte blir så varm och ofta går inte fläkten alls.

Tanken nu är bygga med helt passiv kylning. 169kr från webhallen:
Bild

Fläkten går ju bort helt, ska inte vara med. Fästet får jag improvisera.

Tyvärr är det ju mycket tätt mellan "bladen" och jag har svårt att tro att luften kommer att kunna röra sig så fritt som krävs för att få en bra genomströmning.

Någon som har någon ide om hur man skulle kunna få den glesare, skära, såga eller klippa bort blad?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Hur "gallra ut"/"plocka bort" blad från en kylfläns?

Inlägg av squiz3r »

Om dem bara är pressade fast på heatpipesen så kanske man kunde ta en tång och trycka ihop dem så att två och två sitter helt tätt intill varandra? Då skulle ju glappen bli dubbelt så stora.

Om man ska ha en passiv fläns vil man väll att "bladen" ska sitta vertikalt och inte horisontellt? (Eftersom man då kommer få självgenomströmning pga. varmluft är lättare) Men heatpipsen fungerar väll inte i liggande läge??

Edit: Sen måste du såklart lägga upp en projekttråd med bilder och beskrivningar! :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De är pressade på ja, och de sitter redan så tätt som de kan. Det är ju en fläns runt varje hål, för att ge bra kontakt.
Börjar man bända och klippa så rubbar man troligen bladen bredvid, och kontakten blir inte lika bra längre.
Heatpipes funkar i alla vinklar.
Jag tror inte det blir några problem med dålig luftgenomströmning.
Dock måste du ha bladen stående. Ska du ha dem horisontellt som på bilden kan du lika gärna dra ett varv med förpackningstejp runtom. ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Instämmer med 'squiz3r'. Bladen bör ligga vertikalt för optimal naturlig konvektion.
Antar att rören är heatpipes och då lär dom behöva montering vertikalt längs vätskepelaren.

Rekonstruktion kan nog behövas. Dvs plocka bort alla galler och återmontera dom vertikalt. Med horisontell konduktion. Ev, ev kan en 45° graders kompromiss fungera. Själv föredrar jag värmetransport med vätska ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu är det inte mycket vätska alls i en riktig heatpipe, dessutom ligger det en veke inuti, så det funkar i godtycklig position. Det är ju inte direkt så att kondensen rinner ner till botten mha jordens dragningskraft. Värmeledningen är omedelbar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Natriumhydroxid (lut) fräter på alu men inte på koppar, då är bara frågan hur man maskerar/skyddar varannan plåt?

Protte
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tack för alla svar. Lut var ju en kul ide ... om man nu kan komma på hur man skyddar vart annat blad.

Servern (moderkortet från laptopen, som ju har allt som krävs i ett stycke) kommer att hänga på väggen "naken" så som en tavla. Dels ser det lite high-tech ut och dels så hjälper det luft-flödet (rättare sagt, alla som kan hindra luftflödet är ju borta).

Monteringen av kylar kommer att bli ... som om man tippade om kull kylaren på bilden så att den blir liggande åt "vänster". Luften kan då gå nerifrån och upp, med vissa hinder. Rören funkar även i uppförsbacke tack vara veke, men det skadar ju inte att hjälpa till lite.

Det som det lutar mot nu är att med våld och ett par kraftiga plåtbitar, pressa ihop bladen parvis.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du har inte funderat på att faktiskt testa vilket luftflöde och CPU-temp du får först?
Det är inte helt omöjligt att det är fullt tillräckligt.
Pressar du sen ihop bladen får du ju bara halva kontaktytan...

Jag är inte mot dina idéer. Jag är mot eventuellt onödigt arbete. ;)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Som sagt blir den effektiva ytan hälften så stor och sedan tror jag att det kommer att bli ganska fula märken vid bearbetningen. Tror faktiskt att den blir lika effektiv utan modifikation som vid sammanpressade blad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

netrunner skrev: Den ny ska dock vara helt utan rörliga delar. Så som laptop har den extremt bra "speed-step", dvs att den sänker klockfrekvensen ner till ett fåtal mhz om den inte har så mycket att göra. Detta göra att CPU:n inte blir så varm och ofta går inte fläkten alls.
Ska du köra en beräknings cykel var tionde minut eller?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Andax skrev:Som sagt blir den effektiva ytan hälften så stor och sedan tror jag att det kommer att bli ganska fula märken vid bearbetningen. Tror faktiskt att den blir lika effektiv utan modifikation som vid sammanpressade blad.
Problemet kan vara att kylaren blir dammig, är det trångt så fastnar en större del av dammet som alltid passerar förbi.

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu ska den ju hänga på väggen helt öppet. Jag skulle då hellre en sekund i veckan blåsa på den istället för att demolera flänsen. :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Okey, då är den inhandlad.

Första intrycket är mycket bra, det går lätt att flytta fläkten från en sidan till valfri annan sida. Fästet till CPU-socket är inte så smart men det brukar det ju inte vara.

Andra intrycket är rätt illa, det går ganska lätt att pilla bort bladen med naglarna, så ska det nog inte vara.

Vet inte hur jag ska göra...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tror inte heller att du behöver modifiera den. Det blir nog bra självkonvektion ändå bara den är monterad horisontellt (lamellerna vertikalt).
Skriv svar