Vad ska jag börja med? (PIC,Programmering)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Naton

Vad ska jag börja med? (PIC,Programmering)

Inlägg av Naton »

Hej har funderat ett bra tag på att testa på programmering. fast jag vet inte vart jag ska börja eller vad jag ska börja med =/
skulle vilja styra några relä, blinka lite LEDs med hjälp av datorn och om det inte är för svårt läsa av värden från en sensor :)

är tyvärr ganska grön inom både programmering och elektronik :(

PIC låter väldigt intressant men har precis börjat med C++ programmering :D så att börja med både PIC och C++ samtidigt är nog minst sagt att ta vatten över huvudet :(

kan detta vara något för mig istället? eller ska jag försöka mig på PIC direkt?
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =85-000-76

hoppas ni förstår vad jag menar :) tar gärna emot förslag :D
Användarvisningsbild
slatte

Re: Vad ska jag börja med? (PIC,Programmering)

Inlägg av slatte »

Ja det du undrar över är två helt olika saker, antingen vill du programmera och styra något genom datorn genom t.ex serieporten på datorn. Annars vill du lära dig att programmera en Mikrokontroller t.ex PIC för att styra olika saker.

Detta beror ju helt på vad som du är mest sugen på att göra. Men PIC och liknande är mycket roligt :-) Men för att börja labba med detta kommer du att behöva både lite hårdvara och mjukvara såsom programmerare till PIC kretsen lite motstånd lysdioder mm och t.ex microchips MPLAB.

här kanske du kan hitta lite nyttig information HÄR
Men det finns gott om sådana här trådar på forumet om hur man ska gå tillväga för att börja programmera PIC mm. sök så får du se vad som dyker upp :-)

Men är det något speciellt du undrar över bara att fråga!

Välkommen till forumet :D
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Jag började lika dant. Jag körde lite lysdioder/stegmotorer genom LPTporten på min dator, efter det började jag med AVR. Jag köpte ett STK500(typ motsvarighet till Pickit eller ngt sådant). Fördelen med det som jag upplevde det är att man programerar i C(man kan ju köra asm eller andra språk också), vilket är ganska enkelt att lära sig. Dessutom finns forumet AVRfreaks.net som är fullt med tutorials och folk som sysslar med AVR.

//Alexander
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

K8055 är något du inte ska pröva på. Wisp eller pickit är det man ska köra på. Wisp (tror jag) fortfarande finns kvar på forumet och säljs av sodjan heter då wisp648 och är en väldigt bra programmerarare.

Man kan köra C på PIC men rätta vägen att gå är att lära sig assembler och sedan C, detta för att kunna felsöka in i minsta detalj.

Det finns gott om info om du letar runt på forumet.
Skriv svar