Några grundläggande frågor angående Programmering med wispen
-
Några grundläggande frågor angående Programmering med wispen
Nu ska jag göra ett nytt försök att programmera PICar med Wisp 648.
Förra gången lyckades jag programmera en PIC men sedan var det som att något låste sig. Efter att Wispen varit ner en vända till Sodjan (tack!) och han konstaterat att det inte var något fel så blev det hela liggandes på hyllan. Nu är det alltså dags igen.
Att skriva koden tror jag att jag har kommer att kunna fixa, i alla fall att blinka lite dioder. Läser för fullt http://www.amqrp.org/elmer160/lessons/index.html för andra gången, så mina frågor nu gäller hårdvarubiten vilket jag är helt grön på.
Jag har tänkt använda PIC16F628A och hade tänkt testa med hex koden från http://www.voti.nl/blink/index.html. Jag har fått tipset att inte använda någon av hexfilerna som har ett "i" i namnet då de använder "with internal OSC and /MCLR" vilket har sagts kkunna ställa till bekymmer. Men jag vill inte börja med att använda kristall eftersom jag vill ha så lite hårdvarukomponenter som möjligt (eftersom jag inte har någon bra koll på dem).
Fråga nummer 1: Vilken Hexfil rekomenderar ni?
Förra försöket hade jag inte några avstörningskondning på matningen, nu har jag sånna men har inte riktigt lyckats förstå precis vart och hur de ska sitta. På schemat på "Blink-a-led" sidan har de ytterligare komponenter som jag inte har koll på och hoppas att jag slipper använda.
Fråga nummer 2: Vart och hur ska avstörningskondning sítta?
Pinsam fråga nummer 3: Jag har bruna små tillplattade ärtor på 2 ben och svarta cylindrar på två ben, vad är vad? =)
Tusen tack för vilka svar jag än får...
MVH Peter F
Förra gången lyckades jag programmera en PIC men sedan var det som att något låste sig. Efter att Wispen varit ner en vända till Sodjan (tack!) och han konstaterat att det inte var något fel så blev det hela liggandes på hyllan. Nu är det alltså dags igen.
Att skriva koden tror jag att jag har kommer att kunna fixa, i alla fall att blinka lite dioder. Läser för fullt http://www.amqrp.org/elmer160/lessons/index.html för andra gången, så mina frågor nu gäller hårdvarubiten vilket jag är helt grön på.
Jag har tänkt använda PIC16F628A och hade tänkt testa med hex koden från http://www.voti.nl/blink/index.html. Jag har fått tipset att inte använda någon av hexfilerna som har ett "i" i namnet då de använder "with internal OSC and /MCLR" vilket har sagts kkunna ställa till bekymmer. Men jag vill inte börja med att använda kristall eftersom jag vill ha så lite hårdvarukomponenter som möjligt (eftersom jag inte har någon bra koll på dem).
Fråga nummer 1: Vilken Hexfil rekomenderar ni?
Förra försöket hade jag inte några avstörningskondning på matningen, nu har jag sånna men har inte riktigt lyckats förstå precis vart och hur de ska sitta. På schemat på "Blink-a-led" sidan har de ytterligare komponenter som jag inte har koll på och hoppas att jag slipper använda.
Fråga nummer 2: Vart och hur ska avstörningskondning sítta?
Pinsam fråga nummer 3: Jag har bruna små tillplattade ärtor på 2 ben och svarta cylindrar på två ben, vad är vad? =)
Tusen tack för vilka svar jag än får...
MVH Peter F
Re: Några grundläggande frågor angående Programmering med wispen
Det enklaste att börja med är egentligen med en kristall till oscillatorn. Då vet man vad man får. Du behöver då kristall plus två små kondensatorer 15-22pF t.ex. En väldigt bra oscillatorfrekvens är 3,6864MHz eller 4 x det om man har en snabb PIC. Man får då snygga UART-frekvenser rakt av utan konstiga delningar.
Det som varnats för är egentligen inte problem med intern oscillator utan problem med intern reset (MCLR). För att kretsen skall komma i programmeringsläge så måste reset och programmeringsspänning komma i en viss ordning. Har man då intern reset så är den inte enkelt styrbar utifrån. Det finns trix för det också, men det blir lite bökigare.
Om däremot Voti's program förutsätter både intern reset och oscillator eller extern av båda, så ger det inte så mycket att välja på. Antingen köper man en kristall och kör externt på båda, eller så ändrar man Voti's program så att den kör med extern reset men intern oscillator. Då får man den enklaste varianten att jobba med.
Och, lycka till!
Det som varnats för är egentligen inte problem med intern oscillator utan problem med intern reset (MCLR). För att kretsen skall komma i programmeringsläge så måste reset och programmeringsspänning komma i en viss ordning. Har man då intern reset så är den inte enkelt styrbar utifrån. Det finns trix för det också, men det blir lite bökigare.
Om däremot Voti's program förutsätter både intern reset och oscillator eller extern av båda, så ger det inte så mycket att välja på. Antingen köper man en kristall och kör externt på båda, eller så ändrar man Voti's program så att den kör med extern reset men intern oscillator. Då får man den enklaste varianten att jobba med.
Och, lycka till!

> Jag har fått tipset att inte använda någon av hexfilerna som har ett "i" i namnet då de använder
> "with internal OSC and /MCLR" vilket har sagts kkunna ställa till bekymmer.
> Men jag vill inte börja med att använda kristall
OK, då får du skriva ett eget testprogram. Jag har diskuterat detta med Wouter, d.v.s att han skulle
kunna ha haft ett alternativ med intern osc och normalt MCLR.
Sen så är det ju inget större problem med en kristall (och ett par kondingar)...
> Fråga nummer 1: Vilken Hexfil rekomenderar ni?
Den som är avsedd för din processor men utan "i" i filnamnet.
Eller att du helt enkelt skriver något egen som blinar en LED.
Eller hittar något annat blink-a-LED exempel.
> Fråga nummer 2: Vart och hur ska avstörningskondning sítta?
Någonstans mellan matningen och jord i närheten av processorn.
> Pinsam fråga nummer 3: Jag har bruna små tillplattade ärtor på 2 ben och svarta cylindrar på två ben, vad är vad? =)
Antagligen bruna små tillplattade ärtor på 2 ben och svarta cylindrar på två ben.
Om det däremot även står något på dom så skulle det kunna vara något annat...
> "with internal OSC and /MCLR" vilket har sagts kkunna ställa till bekymmer.
> Men jag vill inte börja med att använda kristall
OK, då får du skriva ett eget testprogram. Jag har diskuterat detta med Wouter, d.v.s att han skulle
kunna ha haft ett alternativ med intern osc och normalt MCLR.
Sen så är det ju inget större problem med en kristall (och ett par kondingar)...
> Fråga nummer 1: Vilken Hexfil rekomenderar ni?
Den som är avsedd för din processor men utan "i" i filnamnet.
Eller att du helt enkelt skriver något egen som blinar en LED.
Eller hittar något annat blink-a-LED exempel.
> Fråga nummer 2: Vart och hur ska avstörningskondning sítta?
Någonstans mellan matningen och jord i närheten av processorn.
> Pinsam fråga nummer 3: Jag har bruna små tillplattade ärtor på 2 ben och svarta cylindrar på två ben, vad är vad? =)
Antagligen bruna små tillplattade ärtor på 2 ben och svarta cylindrar på två ben.
Om det däremot även står något på dom så skulle det kunna vara något annat...
När du sedan börjar skriva din egna kod glöm inte att ställa in config bitarna 
Alltså vad för sorts oscillator du ska använda WDT av eller på mm
De brukar ofta missa det i guider och tutorials vet ej hur det är i din tutorial men.
exempel
Config namnen hittar du i ...\Microchip\MPASM Suite\PIC16F628.INC
om du nu har tänkt att använda dig utav INC filer vilket är smidigt
Lycka till

Alltså vad för sorts oscillator du ska använda WDT av eller på mm
De brukar ofta missa det i guider och tutorials vet ej hur det är i din tutorial men.
exempel
Kod: Markera allt
#include p16F628A.inc
__CONFIG _CP_OFF & _BOREN_OFF & _XT_OSC & _WDT_OFF
Main:
org 0
init:
clrf TRISA
start
bsf PORTA,0
delay
bcf PORTA,0
delay
goto start
END
om du nu har tänkt att använda dig utav INC filer vilket är smidigt

Lycka till

-
Jag tror på "vfr" att det är enklare/bättre med kristall och jag har tänkt använda det när jag ska "jobba" med servo signaler vilket är ett av mina mål med PicProgrammeringen men för att blina en led hoppas jag att det räcker med den inbyggda.
Jag hittar dock ingen bra information angående __config inställningarna. Jag hittar det i Pickens Datablad men där står det inte riktigt nog pedagogiskt för att jag ska förstå det. Hitta tyvärr inget i Elmer 160 vilket är synd för den tycker jag är KANON.
Är det någon av dessa alternativ jag ska använda för att använda den inbyggda "klockan"?
_HS_OSC _XT_OSC _LP_OSC
Dessa tre alternativ hittade jag i .inc filen i MPLAB.
Sakta men säkert känns det som om jag kommer närmare... =)
Tack för alla svar på mitt föregående inlägg.
MVH Peter F
Jag hittar dock ingen bra information angående __config inställningarna. Jag hittar det i Pickens Datablad men där står det inte riktigt nog pedagogiskt för att jag ska förstå det. Hitta tyvärr inget i Elmer 160 vilket är synd för den tycker jag är KANON.
Är det någon av dessa alternativ jag ska använda för att använda den inbyggda "klockan"?
_HS_OSC _XT_OSC _LP_OSC
Dessa tre alternativ hittade jag i .inc filen i MPLAB.
Sakta men säkert känns det som om jag kommer närmare... =)
Tack för alla svar på mitt föregående inlägg.
MVH Peter F
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Stämmer bra. Titta på s 97 (avsnitt 14.2) i databladet så ser du förklaringarna till "LP", "XT", HS" m.fl. oscillatortyper.
Skulle det av någon anledning inte funka med den oscillatorkonfiguration du valt är det bara att flasha om---du kan inte låsa dig ute.
Skulle det av någon anledning inte funka med den oscillatorkonfiguration du valt är det bara att flasha om---du kan inte låsa dig ute.
> att det är enklare/bättre med kristall
Det är helt och hållet behovet av stabila tider som avgör det.
Rent komponentmässigt är det naturligtsvis enklare ed INTOSC, färre komponeneter.
Du får dessutom två extra I/O pinnar.
> Jag hittar dock ingen bra information angående __config inställningarna.
Det du behöver finns del i det rellevanta kapitlet i Databladat. Kolla även
slutet av INC filen för din processor, där finns den aktuella syntaxen du ska
använda.
> _HS_OSC _XT_OSC _LP_OSC
Har du kollat alls i kapitlet om oscillatorn i databladet ?
Kapitel 14.2 (speciellt 14.2.1, men hela 14.2 ger allt du behöver veta).
Stäm av det med kap 14.1 (CONFIG bitarna) och slutet av INC filen.
Det är helt och hållet behovet av stabila tider som avgör det.
Rent komponentmässigt är det naturligtsvis enklare ed INTOSC, färre komponeneter.
Du får dessutom två extra I/O pinnar.
> Jag hittar dock ingen bra information angående __config inställningarna.
Det du behöver finns del i det rellevanta kapitlet i Databladat. Kolla även
slutet av INC filen för din processor, där finns den aktuella syntaxen du ska
använda.
> _HS_OSC _XT_OSC _LP_OSC
Har du kollat alls i kapitlet om oscillatorn i databladet ?
Kapitel 14.2 (speciellt 14.2.1, men hela 14.2 ger allt du behöver veta).
Stäm av det med kap 14.1 (CONFIG bitarna) och slutet av INC filen.
-
Jo jag har läst 14.2, när jag kollade era svar hade jag redan uppe databladet på sidan 99 (avsnitt 14.2) och p16f628a.inc.
Nu har jag dock tittat lite närmare och är fortfarande lite fundersam.
Det som gör mig lite konfunderad är att i databladet står det att den interna oscillatorn har 2 olika lägen vilket också bekräftas av .inc filen. _INTOSC_OSC_CLKOUT och _INTOSC_OSC_NOCLKOUT. Mitt problem är att jag i databladet inte hittar någon närmare information om vad som skiljer dessa två och därför inte vet vilken jag ska välja.
hcb: Det låter bra att jag inte kan bli "utelåst", jag kommer att testa detta i praktiken på måndag då jag är ledig nästan hela dagen. Fram till dess försöker jag få så mycket information jag kan så att jag kan komma igång med programmerandet och även att kunna omprogrammera picar.
Någon som vet någon sida/pdf där jag kan lära mig om __config bitarna?
Tack för all hjälp.
MVH Peter
Nu har jag dock tittat lite närmare och är fortfarande lite fundersam.
Det som gör mig lite konfunderad är att i databladet står det att den interna oscillatorn har 2 olika lägen vilket också bekräftas av .inc filen. _INTOSC_OSC_CLKOUT och _INTOSC_OSC_NOCLKOUT. Mitt problem är att jag i databladet inte hittar någon närmare information om vad som skiljer dessa två och därför inte vet vilken jag ska välja.
hcb: Det låter bra att jag inte kan bli "utelåst", jag kommer att testa detta i praktiken på måndag då jag är ledig nästan hela dagen. Fram till dess försöker jag få så mycket information jag kan så att jag kan komma igång med programmerandet och även att kunna omprogrammera picar.
Någon som vet någon sida/pdf där jag kan lära mig om __config bitarna?
Tack för all hjälp.
MVH Peter
> _INTOSC_OSC_CLKOUT och _INTOSC_OSC_NOCLKOUT. Mitt problem är att jag i databladet
> inte hittar någon närmare information om vad som skiljer dessa två och därför inte vet vilke
> jag ska välja.
Kapitel 14.2.7 (som heter "CLKOUT").
Sen finns det en pinne som heter "RA6/OSC2/CLKOUT". Ser du sambandet ?
Normalt (om du inte behöver CLKOUT till något speciellt, vilket är ovanligt) så kör du NOCLKOUT.
> Någon som vet någon sida/pdf där jag kan lära mig om __config bitarna?
Ja, databladet.
Fråga bara på om det är något oklart, men allt *står* faktiskt där.
> Det låter bra att jag inte kan bli "utelåst",
Det som du bör undvika är ställa in "Internal-MCLR". Det har vissa sidoeffekter
som det är lite tidigt att gå in på, undvik det bara tillsvidare.
> inte hittar någon närmare information om vad som skiljer dessa två och därför inte vet vilke
> jag ska välja.
Kapitel 14.2.7 (som heter "CLKOUT").
Sen finns det en pinne som heter "RA6/OSC2/CLKOUT". Ser du sambandet ?
Normalt (om du inte behöver CLKOUT till något speciellt, vilket är ovanligt) så kör du NOCLKOUT.
> Någon som vet någon sida/pdf där jag kan lära mig om __config bitarna?
Ja, databladet.
Fråga bara på om det är något oklart, men allt *står* faktiskt där.

> Det låter bra att jag inte kan bli "utelåst",
Det som du bör undvika är ställa in "Internal-MCLR". Det har vissa sidoeffekter
som det är lite tidigt att gå in på, undvik det bara tillsvidare.
-
Ja nu längtar jag som fasen till måndag.
Är detta en kod som borde fungera ?
Jag är helt med på att detta kommer att slå på och av exempelvis en diod som är kopplad till någon av RB0 - RB7 så snabbt att det kommer att upplevas som om den bara lyser men jag skrev så här för att få så kort kod som möjligt. Ska göra lägga till några delay subrutiner.
Jag hoppas att ni inte hittar några fatala misstag i denna kod.
Än en gång, tack för all hjälp.
//Peter
PS. ber om ursäkt för att tabbarna i koden inte riktigt ville göra som jag så koden blev inte så snygg. Ds
Är detta en kod som borde fungera ?
processor 16f628a
include <p16f628a.inc>
__config _INTOSC_OSC_NOCLKOUT & _WDT_OFF & _PWRTE_ON
bsf STATUS, RP0 ;select bank 1
movlw b'00000000' ;set PortB all outputs
movwf TRISB
movwf TRISA ;set PortA all outputs
bcf STATUS, RP0 ;select bank 0
clrf PORTA
clrf PORTB ;set all outputs low
loop
movlw b'11111111' ;Alla på
movwf PORTB
movlw b'00000000' ;Alla av
movwf PORTB
goto loop
nop
end
Jag hoppas att ni inte hittar några fatala misstag i denna kod.
Än en gång, tack för all hjälp.
//Peter
PS. ber om ursäkt för att tabbarna i koden inte riktigt ville göra som jag så koden blev inte så snygg. Ds
Vid en snabb koll ser det OK ut.
Men du kan ju testa i MPSIM !
Ställ in en "watch" på PORTB och stega fram i koden...
Några småskaer bara...
> bsf STATUS, RP0 ;select bank 1
Förs det första så är kommenteren lite fel, den borde vara "select bank 1 or 3".
Om du hamnar i bank 1 eller bank 3 beror på hur biten RP1 är satt !
Det du ju vill göra är att byta bank till den bank där TRISx ligger, eller hur ?
Då gör man " BANKSEL TRISB". Då kommer MPASM att kolla upp var TRISB ligger
och sätta RP0/RP1 korrekt åt dig och lägga in de rätta BCF/BSF instruktionerna.
Sen tycker jag inte att "alla på"/"alla av" är bra begrepp. Använd hellre "hög"/"låg" eller liknande.
I princip är både "hög" ocvh "låg" aktiva lägen och är lika mycket "på" båda två...
Om du dessutom kopplar in en LED mellan 5V och pinnen så blir det ju helt fel.
Då blir "på" lika med släckt LED och "av" lika med tänd LED. Lite förvirrande...
Slutligen gör denna kod samma sak som din loop :
Men du kan ju testa i MPSIM !
Ställ in en "watch" på PORTB och stega fram i koden...
Några småskaer bara...
> bsf STATUS, RP0 ;select bank 1
Förs det första så är kommenteren lite fel, den borde vara "select bank 1 or 3".
Om du hamnar i bank 1 eller bank 3 beror på hur biten RP1 är satt !
Det du ju vill göra är att byta bank till den bank där TRISx ligger, eller hur ?
Då gör man " BANKSEL TRISB". Då kommer MPASM att kolla upp var TRISB ligger
och sätta RP0/RP1 korrekt åt dig och lägga in de rätta BCF/BSF instruktionerna.
Sen tycker jag inte att "alla på"/"alla av" är bra begrepp. Använd hellre "hög"/"låg" eller liknande.
I princip är både "hög" ocvh "låg" aktiva lägen och är lika mycket "på" båda två...

Om du dessutom kopplar in en LED mellan 5V och pinnen så blir det ju helt fel.
Då blir "på" lika med släckt LED och "av" lika med tänd LED. Lite förvirrande...

Slutligen gör denna kod samma sak som din loop :
loop
comf PORTB
call <delay-rutinen>
goto loop
Jag vet inte om du hade tänkt att använda din kod rakt av, men om du hade tänkt det hade jag rekommenderat att skriva såhär istället 
men annars ser allt Ok ut!

//processor 16f628a
#include <p16f628a.inc>
-
Sodjan:
Jag hade kört koden i MPSIM och det funkar.
Självklart ska jag använda "BANKSEL TRISB" att jag inte såg det. Jag rippade koden från att exempel. Att skriva "BANKSEL TRISB" är juh den metod som de rekomenderar i Elmer 160 kursen. Tack för att du uppmärksammade mig på det.
Kommentarerna har du förstås rätt i, är ändrat nu.
Din loop är riktigt snygg. Det där kommandot "comf", jag antar att det är det som känner av om biten/bitarna är höga eller låga och ändrar till det andra läget, stämmer det? Det ska användas.
Jag minns att jag hittade en sida någonstans som hade en förteckning på (nästan) alla kommandon i assembler och en enklare förklaring på dem men jag kan inte hitta den nu, är det någon som känner igen en sådan sida och som har länken?
Slatte:
Jo jag hade faktiskt tänkt att använda koden precis som den stod.
När jag skriver på ditt sätt så får jag error i MPLAB, Sättet jag har skrivit på kommer från Elmer 160 och jag hoppas att det kommer att fungera. Nu pratar jag bara om huvudet, alltså de två första raderna.
Någon som kan beskriva skillnaderna, jag antar att Slatte vet vad han pratar om.
MVH Peter F
Jag hade kört koden i MPSIM och det funkar.
Självklart ska jag använda "BANKSEL TRISB" att jag inte såg det. Jag rippade koden från att exempel. Att skriva "BANKSEL TRISB" är juh den metod som de rekomenderar i Elmer 160 kursen. Tack för att du uppmärksammade mig på det.
Kommentarerna har du förstås rätt i, är ändrat nu.
Din loop är riktigt snygg. Det där kommandot "comf", jag antar att det är det som känner av om biten/bitarna är höga eller låga och ändrar till det andra läget, stämmer det? Det ska användas.
Jag minns att jag hittade en sida någonstans som hade en förteckning på (nästan) alla kommandon i assembler och en enklare förklaring på dem men jag kan inte hitta den nu, är det någon som känner igen en sådan sida och som har länken?
Slatte:
Jo jag hade faktiskt tänkt att använda koden precis som den stod.

Någon som kan beskriva skillnaderna, jag antar att Slatte vet vad han pratar om.
MVH Peter F
my bad! verkar som att kompilatorn för assembler både accepterar #include och include.
Den första raden vet jag inte vad den fyller för funktion men?
men om det bara är en kommetar så skriver man såhär jag blandade ihop det lite med hi-tech C kompilatorn.
Den första raden vet jag inte vad den fyller för funktion men?
men om det bara är en kommetar så skriver man såhär jag blandade ihop det lite med hi-tech C kompilatorn.
;processor pic16f628a
> Jag minns att jag hittade en sida någonstans som hade en förteckning på (nästan) alla
> kommandon i assembler och en enklare förklaring på dem men jag kan inte hitta den nu,
> är det någon som känner igen en sådan sida och som har länken?
Vi får hålla isär vad vi talar om här. Först och främst har vi PIC *instruktionerna* (BCF, MOVLW o.s.v.).
De finns dels i en lite mer kompakt lista i *varje* processor-datablad. Dels finns det en lite
fylligare beskrivning med fler exempel i Section 29 i "Midrange Reference Manual":
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 33023a.pdf
Sedan har vi övriga kommandon och direktiv (#INCLUDE, BANKSEL o.s.v.) till MPASM,
och de finns självklart i MPASM manualen.
> jag antar att Slatte vet vad han pratar om.
Det *kan* vara ett förhastat antagande, men det kan du ju lätt kolla upp själv...
> kommandon i assembler och en enklare förklaring på dem men jag kan inte hitta den nu,
> är det någon som känner igen en sådan sida och som har länken?
Vi får hålla isär vad vi talar om här. Först och främst har vi PIC *instruktionerna* (BCF, MOVLW o.s.v.).
De finns dels i en lite mer kompakt lista i *varje* processor-datablad. Dels finns det en lite
fylligare beskrivning med fler exempel i Section 29 i "Midrange Reference Manual":
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 33023a.pdf
Sedan har vi övriga kommandon och direktiv (#INCLUDE, BANKSEL o.s.v.) till MPASM,
och de finns självklart i MPASM manualen.
> jag antar att Slatte vet vad han pratar om.
Det *kan* vara ett förhastat antagande, men det kan du ju lätt kolla upp själv...