140VDC från 12VAC?
140VDC från 12VAC?
Jag har en transformator med 12VAC@8.9A på utgången och vill ha ut ca 140VDC, så mycket ström som möjligt. (den teoretiska maxgränsen blir väl ca 0.76A?)
Har kollat på det här schemat med kondensatorer och dioder (näst sista bilden på sidan - helvågslikriktande spänningsdubblare).
Verkar den vara vettig eller finns det bättre idéer (helst utan switch eller EMC)?
Hur ska jag dimensionera dioderna?
Har kollat på det här schemat med kondensatorer och dioder (näst sista bilden på sidan - helvågslikriktande spänningsdubblare).
Verkar den vara vettig eller finns det bättre idéer (helst utan switch eller EMC)?
Hur ska jag dimensionera dioderna?
Re: 140VDC från 12VAC?
Om jag förstår principen rätt kommer det behövas runt 10 steg. I varje diod förloras effekt p.g.a spänningsfallet. Medelströmmen i diodstegen borde vara kring 4,5A. Medelspänningsfallet per diod kanske 0,8V. Då förloras 10*0,8*4,5 W = 36W. (Förmodligen mer eftersom dioderna kommer leda i pulser med högre ström och högre spänningsfall.) Transformatorn ger runt 100 W. Så det blir ju inte särskilt "grön" el.
Om du har AC måste väll enklast vara att först transformera upp den lagom högt, och sen likrikta därefter?
en 230/24V trafo borde väll ge ett ganska bra värde? blir kanske lite högt när det likriktas sen....
en 230/24V trafo borde väll ge ett ganska bra värde? blir kanske lite högt när det likriktas sen....
Om det blir 36W förlust så var det ju ingen bra idé
Får väl skaffa en bättre transformator i alla fall då. Så attans dyrt bara. (Helst vill jag ha en 220 till 110 volts transformator, men den måste vara isolerad, jag vill inte ha 220V AC överallt!
Det verkar annars som om shottkydioder både är billigare och bättre än vanliga likriktare - de kan ha spänningsfall på 0.4 Volt och därmed mindre förluster. Sen antar jag att de första dioderna får ta all strömmen (8-9A) och att det successivt minskar uppåt.
Får väl skaffa en bättre transformator i alla fall då. Så attans dyrt bara. (Helst vill jag ha en 220 till 110 volts transformator, men den måste vara isolerad, jag vill inte ha 220V AC överallt!
Det verkar annars som om shottkydioder både är billigare och bättre än vanliga likriktare - de kan ha spänningsfall på 0.4 Volt och därmed mindre förluster. Sen antar jag att de första dioderna får ta all strömmen (8-9A) och att det successivt minskar uppåt.
Jag får väl köra med mitt labbaggregat så länge, om jag inte hittar nån billig transformator som passar. Då har jag 30 volt och 10 Ampére att jobba med. Mycket mer effekt, med andra ord!
Fast då får jag väl switcha, för den är ju snyggt reglerad, så jag kan ju inte utnyttja ripplet. Finns det nån enkel metod att switcha upp det hela till 150 volt - (300 VA!) . Det är väl drossel som behövs antar jag för det ändamålet. Då kommer ju alla frågor... när det gäller drosslar så fattar jag inte mycket. Det är mättnad, HF-egenskaper, virvelströmmar, magnetiska förluster mm. mm..
Hur ska jag se på en drossel/produktbeskrivning att den duger? Vilka frekvenser är lämpliga?
Fast då får jag väl switcha, för den är ju snyggt reglerad, så jag kan ju inte utnyttja ripplet. Finns det nån enkel metod att switcha upp det hela till 150 volt - (300 VA!) . Det är väl drossel som behövs antar jag för det ändamålet. Då kommer ju alla frågor... när det gäller drosslar så fattar jag inte mycket. Det är mättnad, HF-egenskaper, virvelströmmar, magnetiska förluster mm. mm..
http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_ ... mps_e.html
Jag knappade in:
Fick ut:
Jag knappade in:
Kod: Markera allt
Vin_min / V 14
Vin_max / V 20
Vout / V 140
Iout / V 0.7
f / kHz 100
Kod: Markera allt
Kärna ETD29 (finns på ELFA)
Luftgap 1mm
Tråd: 20 varv, A ≥ 2.34 mm²Re: 140VDC från 12VAC?
Gosh! Den sidan var ju imponerande. Den ska jag använda mig av. Tack för länken!
-
limpan4all
OBS: 100kHz inte 0,1kHz eller 100Hz bara en notering dvs det krävs en del elektronik också...