Försöker hitta på någon typ av övervakning av sommarstället under vintertid för att se att allt ser ok ut. Stället ligger på en ö och jag har inte tillgång till någon fast telefon där.
Jag skulle vilja ha någon typ av lösning med webkamera och någon mobiltelefon som det går att ringa upp och hämta hem bilder ifrån. Har googlat en del men inte hittat på några vettiga lösningar. Det ska givetvis inte vara för dyrt heller.
Någon som har några idéer?
Henrik
Webkamera via GSM
Re: Webkamera via GSM
En enkel lösning är "mobilt bredband" via en USB dongel. Koppla webkamera och dongel till PC så behöver du bara leta reda på nåt program för webkameran som skickar bilder över nätverk.
Jag har ingen jättekoll på vad månadskostnaden för dylikt bredband är dock men jag tror man kan få det för 2-300/månad.
Om du hittar nåt GPRS modem kan du ju göra samma sak till MB pris istället. Vad som är mest värt beror på hur många bilder, dvs hur många MB/månad du tänkt bruka.
Jag har ingen jättekoll på vad månadskostnaden för dylikt bredband är dock men jag tror man kan få det för 2-300/månad.
Om du hittar nåt GPRS modem kan du ju göra samma sak till MB pris istället. Vad som är mest värt beror på hur många bilder, dvs hur många MB/månad du tänkt bruka.
En minidator som inte drar så mycket ström, tillexempel en liten Bubba som du kopplar ett 3G-modem eller ett GSM-modem och en webkamera till.
Fonera 2.0 .. kanske... linux router med usb port som går koppla webbkamera och 3g modem till...
Eller en ny sak som kommit nu, SheevaPlug en liten linux dator som drar väldigt lite ström och verkar jätte cool..
Har planer på att kanske göra nått liknande i båten...
Eller en ny sak som kommit nu, SheevaPlug en liten linux dator som drar väldigt lite ström och verkar jätte cool..
Har planer på att kanske göra nått liknande i båten...
- anders_bzn
- Kontakt:
Telia hemkoll över en 3g router? Ingen dator behövs, drar inga mängder med ström men kräver ett abbonemang för mobilt bredband samt ett för telias hemkoll tjänst.
Hemkoll funkar så att man får en (Axis) kamera som man kopplar i sitt näverk. Kameran kopplar upp sig mot Telias server och sparar videoströmmen där. Man kan sen från vilken webbroweser som helst kolla på inspelat matrial.
Hemkoll funkar så att man får en (Axis) kamera som man kopplar i sitt näverk. Kameran kopplar upp sig mot Telias server och sparar videoströmmen där. Man kan sen från vilken webbroweser som helst kolla på inspelat matrial.
jag har för mig att jag sett nått program till Nokia mobiler så det blir som en "övervakningskamera" så man kan få den att filma Å skicka videosekvenser.
Men guldfiskminnet har slagit till så jag kommer inte ihåg var jag sett det
Men guldfiskminnet har slagit till så jag kommer inte ihåg var jag sett det