Nod-/maskanalys: Lösa ut I ur en OPamp-oscillator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Nod-/maskanalys: Lösa ut I ur en OPamp-oscillator

Inlägg av bos »

När det gäller OPamp-kretsar bestående enbart av motstånd så brukar jag med en del möda lyckas solvera hela nätet med papper och penna, men när kondingar och induktanser kommer in i bilden så brukar jag ge upp ganska fort på grund av ren okunskap hur man räknar.

Nu har jag behov av en oscillator, och genom lite googlande fick jag fram en koppling som verkar vara något sånär "standard" när det gäller komparatoroscillation. Ett krux jag har nu är att jag måste räkna fram maxström i en av noderna. Kretsen består av totalt fem (egentligen fyra) kondensatorer och en induktor, så jag är vilse redan genom att titta på kretsen.

Jag provade att rita kretsen i Proteus Isis och köra den via programmets simulator, men av någon anledning verkar utgångens frekvens bara vara på 7Hz när den egentligen ska vara nästan hundra gånger större (nånstans mellan 0.5 och 1.0 MHz). Om det beror på att jag använder simulatorn fel eller om kretsschemorna på google innehåller fel vet jag inte.

Kretsen i fråga är denna:

Bild

Och det är strömmen I (till vänster om C2) jag behöver ta fram. I kommer längre fram att flyta genom en switch-krets (MAX4053) som är speccad till att klara max 30mA kontinuerlig ström. Är I större så måste jag ta fram en annan variant, exempelvis med relä eller liknande.

Hur löser jag enklast ut I ur min krets?
peter555

Re: Nod-/maskanalys: Lösa ut I ur en OPamp-oscillator

Inlägg av peter555 »

Större än 30 mA lär strömmen aldrig bli eftersom din matningsimpedans är ca 30 kohm.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Nod-/maskanalys: Lösa ut I ur en OPamp-oscillator

Inlägg av Icecap »

Får jag fråga om vad du ska ha den oscillator till?

Jag kan se orsaker till att använda denna koppling men inte speciellt många orsaker, samtidig är '311'an ett dåligt val till nästan allt men den kanske är vald antingen som "generic"?
Skriv svar