Infraröd belysning i fågelholk
Infraröd belysning i fågelholk
Har äntrigen fått in Kjellkameran i fågerholken. Som belysning har jag 9 st IR333/s2 som skall vara på 3mW, men ljuset är nog i svagaste laget. Har någon förslag på hur många och vilken typ av IR leddar som skulle ge acceptabel belysning?
Re: Infraröd belysning i fågelholk
Ha, jag som trodde att du inte ville att fåglarna skulle frysa. 
det finns 1w ir led på star , funkar bra till belysning
dealextreme har en del
dealextreme har en del
Nä, det infraröda är för att se något.
OK. Skall fundera på det till nästa år. Det kanske även blir aktuellt att montera kameran genom taket, i stället för under. Detta för att få ett bättre avstånd.det finns 1w ir led på star , funkar bra till belysning
Senast redigerad av AndersG 14 mars 2009, 20:20:30, redigerad totalt 1 gång.
Är ir filtret bortplockat ur kameran?
Vi hade en holk med några vanliga ir dioder, och det räckte gott och väl, men den kameran var rensad på IR filter.
Vi hade en holk med några vanliga ir dioder, och det räckte gott och väl, men den kameran var rensad på IR filter.
finns det et sådant??? Det är en:Är ir filtret bortplockat ur kameran?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,383000000
Oftast ja, ibland bara som en skiva i linsen, ibland limmad på sensorn.
Problemet är bara att veta om... Ser inget varken på lins eller sensor dock. Det sitter ett glas på sensorn, men vete katten om jag riskerar bryta bort det..Oftast ja, ibland bara som en skiva i linsen, ibland limmad på sensorn.
Rent generellt så brukar färgkamerorna ha mycket sämre känslighet för IR ljus än svartvita.
Jo, kollar man på känslighetskurvan så faller den rätt brant, men man vill ju inte störa pippinas nattsömn.. 
Edit:
Som dagsljuset är just nu så ser man utan IR-belysningen och en talgoxe var nyss och kikade på holken...
Edit:
Som dagsljuset är just nu så ser man utan IR-belysningen och en talgoxe var nyss och kikade på holken...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Orange... kanske, men det ser i vissa vinklar grönt ut, iaf när jag tittat.
Jag köpte en färgövervakningskamera förut, och runt linsen sitter en ring av 5mm IR-lysdioder. När det är mörkt ser det med kameran ut som man lyser med en stor strålkastare. Tittar man på lysdioderna syns ett svagt rött sken från dem när de är på. Det står dock på kameran att den är för natt också.
Jag köpte en färgövervakningskamera förut, och runt linsen sitter en ring av 5mm IR-lysdioder. När det är mörkt ser det med kameran ut som man lyser med en stor strålkastare. Tittar man på lysdioderna syns ett svagt rött sken från dem när de är på. Det står dock på kameran att den är för natt också.
Var köpte du den? Conrad har en för ca 50€ och i Kjells katalog finns samma bild, men där står det att den ej har belysning??ag köpte en färgövervakningskamera förut, och runt linsen sitter en ring av 5mm IR-lysdioder.
Det kan även vara en belagd glasskiva eller glasbit som har en rödaktig ton som också är ett IR filter brukar inte för sällan sitta precis framför sensorn.
Så här blev det efter att jag plockat bort filtret från en färg kamera och lekte lite med en 3W IR led från Delaextreme:

Överst är min hand när jag bara har den över dioden och det är helt kolmörk i rummet, reflektionen var så stark att kameran blev lite överstyrd ibland. Dioden drivs dock inte fullt ut på någon av bilderna utan mer runt 2W+ så 1W i en holk hade nog räckt. Ljuset från den syns bara som en mycket svagt mörk röd ton men detta lyser dock inte upp något överhuvudtaget och på lite avstånd ser man det knappt alls. Kameran jag tagit bilderna med ville inte vara medgörlig vad gällde fokus på denna bild så det blev suddigt. Bilderna är tagna från en TFT skärm.
Den undre bilden är på min mamma som hade en sväng när jag höll på med detta en regnig dag för en tid sedan så jag lånade hennes hand och det fungerade ju bra. Den lyser igenom min med men inte lika mycket som hennes. Det man ser är senorna och man kunde ibland precis se konturen av ben som ett smalt tunt streck vid knogarna.
Satte jag en liten enkel reflektor, som var långt ifrån optimal, så var det som en ficklampa.
Så här blev det efter att jag plockat bort filtret från en färg kamera och lekte lite med en 3W IR led från Delaextreme:

Överst är min hand när jag bara har den över dioden och det är helt kolmörk i rummet, reflektionen var så stark att kameran blev lite överstyrd ibland. Dioden drivs dock inte fullt ut på någon av bilderna utan mer runt 2W+ så 1W i en holk hade nog räckt. Ljuset från den syns bara som en mycket svagt mörk röd ton men detta lyser dock inte upp något överhuvudtaget och på lite avstånd ser man det knappt alls. Kameran jag tagit bilderna med ville inte vara medgörlig vad gällde fokus på denna bild så det blev suddigt. Bilderna är tagna från en TFT skärm.
Den undre bilden är på min mamma som hade en sväng när jag höll på med detta en regnig dag för en tid sedan så jag lånade hennes hand och det fungerade ju bra. Den lyser igenom min med men inte lika mycket som hennes. Det man ser är senorna och man kunde ibland precis se konturen av ben som ett smalt tunt streck vid knogarna.
Satte jag en liten enkel reflektor, som var långt ifrån optimal, så var det som en ficklampa.
Senast redigerad av Henry 6 maj 2010, 23:06:42, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
Annars om man vill ha IR-ljus kan man ta en militär-ficklampa och dra upp både det röda och det gröna färgfiltret, då får man IR-ljus, konstigt nog