KTH elekto antagning ??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

KTH elekto antagning ??

Inlägg av lizerdboy »

Är det någon som har någon aning om hur det har vart tidigare , eller rentav hur det kan se ut för årets antagning för civil Elektro på KTH
om det är mycket större antal sökande än det finns platser.
just nu går jag KTH´s basår och tänkte söka elekto till nästa år,
de ökar mina chanser då man har en viss platsgaranti.
såg att de bara fanns 40 platser vilket inte känns speciellt mycket.

så jag tänkte höra vad ni har för info eller erfaranheter.

Mvh // Micke
ragnwald
Kontakt:

Re: KTH elekto antagning ??

Inlägg av ragnwald »

Hej

Det har varit ganska lågt antal sökande de senaste åren, därför har platserna nyligen minskat till 40 st för att få upp snittbetyget så att fler klarar av utbildningen. Jag tror att snittet i höstas hamnade runt 15. Med en plats från basåret är det nog inte så svårt att komma in.

Välkommen till det rätta valet! :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

tjena ragnwald, så jag gissar att du går där just nu eller ??

hur ligger tempot, är det nonstopp hela tiden så man inte har något annat liv eller är det helt oki tempo ?
de e mer olika uppfattning person till person, men man har alltid en egen uppfattning. :)
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Japp jag går fjärde året, inriktning systemteknik med fokus på reglerteknik. Just nu är det rätt hett om öronen men så är det också slutspurten..

Hur mycket liv man har vid sidan om beror såklart på hur mycket man behöver plugga och vilka ambitioner man har, jämfört med gymnasiet och basår krävs det lite mer tid men man hinner annat också. Jag tycker det är helt okej men då satsar jag inte på de högsta betygen i allt heller.

Vad gäller annat liv så finns det mycket skönt studentliv också. Elektro har bästa sektionslokalen på hela campus valhallavägen :)

Missa för allt i världen inte mottagningen (nollningen) heller!
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

elektron blir riktigt kul o de ser jag fram i mot, de som jag kan se som jag behöver lägga extra tid på är matte delen som är halva poängsumman för första läsåret.

de har jag redan förstått att de krävs mer än de jag är van med, men elktro är något jag brinner för o hållit på med bra länge, både jobbat och privat.

nollningen är lite humanare nu mera vad jag förstått de så absolut vill man inte missa de.

de låter trevligt.

ska iaf på KTH´s öppna hus nu på söndag, ska bli trevligt.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Nollningen, eller mottagningen som vi säger, är 100% human nuförtiden. Roliga upptåg och skoj fester.

Jag kommer inte själv vara på det öppna huset men det kommer stå bra folk i Elektromontern :)

Hör av dig om du undrar något.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det kommer också bli avsevärt svårare att komma in på Chalmers i framtiden. Vet inte hur det blir nästa termin men det är snack om att minska antalet platser till 20 inom ett par år iaf.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Trist utveckling.

När jag började civ. ing. elektroteknik på KTH i slutet på 90-talet var vi över 200 antagna. Trots detta krävdes det 4,5 enligt det gamla betygssystemet för att komma in...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jäklar! än ni så få där uppe, i lund var det runt 100 antagna 08, 06 var vi bara 65.
Snittet har legat runt 13 här, även om alla de senaste åren kommit in.

EDIT: Kan lägga till att programmet förra året kunde ta in ca 120 pers.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Yees de e en trist utveckling som pågår.

En sak som jag går och tänker på är att Basåret på KTH ger en chans till garantiplats. Och då menar man EN chans, söker man och inte kommer in så är
chansen förbrukad,

en annan som bara har 13.6 från gymnasiet, har dock pluggat upp matten på komvux och nu så går jag på Basåret på KTH.
Men kommer jag inte in på den här chansen så känns det som det är väldigt liten chans att jag skulle kunna ha en chans till nästa år.

då dom har sänkt till 40 platser så känns det nu som de borde vara fler sökande än platser.

Någon som har en gissning?? :)
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

psynoise skrev:Det kommer också bli avsevärt svårare att komma in på Chalmers i framtiden. Vet inte hur det blir nästa termin men det är snack om att minska antalet platser till 20 inom ett par år iaf.
Ofan, jag funderar på elektro på Chalmers till hösten. Får hoppas att snittet inte kommer ligga alldeles för högt då jag inte har några superbetyg (ca 16). Å ena sidan låg snittet väldigt lågt förra året, å andra sidan lär det vara fler som söker detta år pga. konjunktur och årskullar.

lizerdboy: Satsa på högskoleprovet!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

KTH har ju ett antal andra liknande utbildningar också, så det blir ju lite splittrat med ingenjörsprogram som konkurrerar med varann, exempelvis ME-programmet (civilingenjör Mikroelektronik) och elektronik&dattorteknik (högskoleingenjör)

Kan f.ö upplysa om att dom som kommer in på reservplatser oftast har bättre prestationer än snittet, så man kanske inte ska stirra sej blind på gymnasiebetyg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

tjena Glenn

Vad menar du med prestationer ?? högskoleprovet osv ??

så det är ganska svårt i allmänhet att komma in på elektro menar du ??
just för dom som kommer in på restplats har så pass bra betyg/prestationer bakom sig ?
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

05 när jag började tog dom in runt 120 pers på Elektro KTH, sedan har det minskat lite varje år. Det är alltid överintag också eftersom att man räknar med att folk hoppar av. I höstas var det 40 platser men ~52 togs in.

Det är en tråkig utveckling helt klart men det är KTHs eget fel kan man tycka. När det gick som bäst för Elektro och dom tog in 250 personer och sektionen var den största på KTH, då började dom knoppa av utbildningar och lägga i Kista. Nästan alla program de driver i Kista lockar ju folk som annars hade valt vanlig Elektro, och det går säkert 2000 personer där ute.

lizerdboy: ja det är fler sökande än platser i dagsläget.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Går i Kista nu och det är mycket elektro där , men de e antingen civil ME microelektronik eller högskole elektro.

fast jag har vart mer lockad åt elektro på civil nivå, även fast kista ligger bättre till och jag har några år på nacken "alltså att jag blir klar innan man når gubbålder :)"
kan tillägga att jag är 79à

men tror att kista blir mitt andra val iaf.
Skriv svar