Problem med nätaggregat till förstärkare.
Problem med nätaggregat till förstärkare.
Hej! Jag håller på att bygga en förstärkare baserad på en modifierad tripath-bräda ( http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=12 ). Tanken är att förstärkaren helt skall styras från datorn med en inbyggd usb-förförstärkare.
Men jag har nu stött på patrull. Nätaggregatet, som är ett Skynet SNP-8080 ( http://www.skynetpower.com.tw/pdf/SNP-808Series.pdf ), fungerar inte som jag vill. När strömmen är inkopplad och ljudet igång försvinner ljudet några sekunder för att sedan komma tillbaka var 3:e sekund. Samtidigt som musiken försvinner knastrar det i högtalarna, men också från nätaggregatet. Just nu använder jag ett annat nätagg och uppspelningen fungerar fint.
Tillägas bör också att jag använder ett 10W motstånd för att belasta 5v-utgången så nätagget startar.
Vad kan felet bero på?
Tack på förhand!
PS. Jag lovar att lägga upp projektet i projektdelen så fort jag fixat kamera.
Men jag har nu stött på patrull. Nätaggregatet, som är ett Skynet SNP-8080 ( http://www.skynetpower.com.tw/pdf/SNP-808Series.pdf ), fungerar inte som jag vill. När strömmen är inkopplad och ljudet igång försvinner ljudet några sekunder för att sedan komma tillbaka var 3:e sekund. Samtidigt som musiken försvinner knastrar det i högtalarna, men också från nätaggregatet. Just nu använder jag ett annat nätagg och uppspelningen fungerar fint.
Tillägas bör också att jag använder ett 10W motstånd för att belasta 5v-utgången så nätagget startar.
Vad kan felet bero på?
Tack på förhand!
PS. Jag lovar att lägga upp projektet i projektdelen så fort jag fixat kamera.
Re: Problem med nätaggregat till förstärkare.
I databladet specificeras 1A som minsta last på 5V, vad är det för resistans på ditt motstånd?
Jadu.. Det lät inte bra. Jag beskrev för killen på ELFA att jag behövde ha en last på 1A vid 5V och han gav mig det moståndet. Vilket värde skulle skapa en last på 1A?
- Electricguy
Jag misstänker starkt att ditt agg lider av lätt överbelastning
Ett vänligt tips kan vara att börja med att lära sig Ohms lag, och lite andra samband och storheter inom elektroniken. Det kommer underlätta mycket för dig i fortsättningen.
Ett vänligt tips kan vara att börja med att lära sig Ohms lag, och lite andra samband och storheter inom elektroniken. Det kommer underlätta mycket för dig i fortsättningen.
- Electricguy
Ohms Lag:
U=R*I
R=U/I
I=U/R
U=spänning (V)
I=ström (A)
R=resistans (ohm)

U=R*I
R=U/I
I=U/R
U=spänning (V)
I=ström (A)
R=resistans (ohm)
Bra länk till Elfas faktasidor, där hittar man bland annat "ohms-lag-snurran" som jag har haft mycket nytta av under åren
Föredömligt enkel att använda, du börjar med att titta i mitten vilken storhet du vill räkna på (P=effekt, U=spänning, R=resistans och slutligen I=ström).
Säg att du vill veta vilket motstånd du behöver för att begränsa strömmen till 1A vid 5V, eftersom du vet spänningen (5V) och vilken ström du vill få att gå genom kretsen (1A) så räknar du såhär: R(motståndet) blir U(5V) delat med I(1A) dvs. 5ohm. En bra tumregel är att även räkna bakvägen för att se att man inte har missat något, du väljer då lämpligen att räkna på storheten I och ser att formeln då blir I(1A) delat med motståndet (som du precis räknade fram till 5 ohm), dvs 5V delat med 5ohm vilket ger 1A. Busenkelt, eller hur?
Edit: Förtydligande, tänk på att man alltid måste använda storheterna vid beräkningar för att få till det. Detta innebär att alltid ange värden som Volt, Ampere och Ohm.
Exempel: 10mA anges vid beräkning som 0.01 (A), vill du räkna på 5Kohm måste du skriva 5000 (ohm) i formeln osv.... tja, ni fattar nog
/PeterH

Säg att du vill veta vilket motstånd du behöver för att begränsa strömmen till 1A vid 5V, eftersom du vet spänningen (5V) och vilken ström du vill få att gå genom kretsen (1A) så räknar du såhär: R(motståndet) blir U(5V) delat med I(1A) dvs. 5ohm. En bra tumregel är att även räkna bakvägen för att se att man inte har missat något, du väljer då lämpligen att räkna på storheten I och ser att formeln då blir I(1A) delat med motståndet (som du precis räknade fram till 5 ohm), dvs 5V delat med 5ohm vilket ger 1A. Busenkelt, eller hur?
Edit: Förtydligande, tänk på att man alltid måste använda storheterna vid beräkningar för att få till det. Detta innebär att alltid ange värden som Volt, Ampere och Ohm.
Exempel: 10mA anges vid beräkning som 0.01 (A), vill du räkna på 5Kohm måste du skriva 5000 (ohm) i formeln osv.... tja, ni fattar nog
/PeterH

Senast redigerad av PeterH 15 mars 2009, 10:39:03, redigerad totalt 2 gånger.
PeterH: Den var trevlig.. iaf. för oss som inte pallar vända på formlerna själv.. tack 
- prototypen
Direkt ur databladet
<Short circuit protection ...................................... hiccup mode>
Det är väl en bra beskrivning på felsymtomen.
Protte
<Short circuit protection ...................................... hiccup mode>
Det är väl en bra beskrivning på felsymtomen.
Protte