Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av maha »

Jo jag tänkte kort och gott fråga om någon har någon erfarenhet av hur tålig elektroniken bakom nätverksportar är t.ex. på en switch. Klarar den att valfria pinnar kortsluts med varandra?

Det min fråga baserar sig på är egentligen om det är nödvändigt att koppla ur de relevanta portarna från switchen ifall man t.ex. ska renovera ett rum och dra om uttagen lite och det finns risk att några av trådarna i misstag kortsluts t.ex. vid kabelskalningen eller något liknande.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av peter555 »

De ska klara kortslutning utan problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av Glenn »

det beror säkert på vad det är för switch, men dom verkar generellt sett väldigt tåliga.

Jag har tex sett byggjobbare kapa ~20 TP-kablar (och två fibrer) med tigersåg "av misstag" och alla switchportarna dom satt i överlevde iaf :)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av v-g »

Alla portar på en dator är faktist väldigt tåliga :tumupp: Serie och parallellporten tycker jag man verkar kunna koppla hursomhelst utan att något händer. Sålänge man inte "stoppar i ström" tror jag de klarar det mesta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av Glenn »

nuförtiden ja.. förr var det värre, har bytt många kretsar till både serie och parportar på såväl Amigor som PC-burkar.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av speakman »

100BASE-TX är väl balanserad och har därmed trafo på varje trådpar?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Re: Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av maha »

Ja just ja, så bordet ju vara, då känns det ju plötsligt väldigt safe.
Nerre
Inlägg: 26800
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kortsluta nätverksportar, hur farligt?

Inlägg av Nerre »

Precis, de två trådarna i ett par är varsin ände av en liten transformator (jag har precis tittat en del på såna grejer eftersom en kund tillverkat en produkt som dels drivs med PoE och som dels använder en ethernet-transformator (PCMCIA-modell) för ett internt isolationssnitt.

Så det bör tåla en hel del. Tänk på att i en stor fastighet kan det vara potentialskillnader på rätt många volt mellan olika rum, så de tål nog t.o.m. en hel del spänning (så länge det är common mode).


En serieport ska för övrigt också vara kortslutningssäker enligt standarden. Så en serieport som dör av att man kortsluter den borde man kunna reklamera.
Skriv svar