Hur koppla unipolär hall effekt switch

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Spruft

Hur koppla unipolär hall effekt switch

Inlägg av Spruft »

Behöver hålla koll på varvtalet från en motor och hittade en hall effekt switch som borde göra jobbet tillsammans med en magnet. Signalen ska in en arduino med interupt.

Lyckades läsa av RPM från en vanlig datorfläkt med 3 sladdar genom att koppla som illustrerat här (http://www.arduino.cc/playground/Main/ReadingRPM) men kopplar jag lika med denna hall effekt switch så händer inget. Koden verkar alltså fungera. Kopplingen skall väl vara annorlunda. Hall effekt switchen är heller inte trasig för jag har prövat med andra likadana jag hade. Det är https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 333719.pdf jag använder. Tar 5V och GND från Arduino.

Har vänt och vridit på magneten (ska reagera på sydpol enligt databladet) och hall effekt switchen men det verkar inte komma någon signal.
Thallion

Re: Hur koppla unipolär hall effekt switch

Inlägg av Thallion »

Har du ett pullup-motstånd från switchens utgång till +5V (vilket är nödvändigt, eftersom det är en öppen kollektor)?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jo jag prövade det men kommer inte ihåg vilket värde och om jag kopplade till arduino från out eller från source. Vad är lämligt värde på R då? Står RL i databladet men inget om hur stor den ska vara till vilken spänning.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tja, det står att den kan sänka 25 mA.... men det räcker väl med 1mA ... det innebär ett motstånd på ca 5V/1mA= 4.7 KΩ
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Tack för svaren, nu har jag nått att utgå ifrån.
Skriv svar