Sökes: Linser till Discovery scannern...

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
PeterH

Sökes: Linser till Discovery scannern...

Inlägg av PeterH »

Fortsätter mina efterforskningar inför rusten av en gammal (dock nyligen köpt) ljusscanner (för discobruk, en Discovery från Novalight). Jag har i en tidigare tråd ställt frågor om lampan i den och fått många bra svar :D Nu går jag vidare till linserna som finns i scannern, det finns en del och alla är i mer eller mindre dåligt skick! Nu hoppas jag att någon av våra "optik-gurus" kan leda mig rätt för att fixa/hitta nya linser (om så behövs)...

Så här ser det ut just nu...

Bild

Jag har kladdat på dom för att lättare se vilka halvor som hör ihop :vissla:

Bild

Som ni ser har två av linserna spruckit (av värmen?) Hur bör man göra med dessa, spelar det någon roll att dom är spruckna? Om man skulle vilja byta ut dessa är det någon som vet var man kan hitta/beställa linser (kanske skicka ner linserna för kopiering) till en rimlig peng? Dom linser som är hela har missfärgningar i glaset (syns som grå fläkkar på bilden), tittar man noga ser man att en slät glas-skiva limmats ihop med den rundade delen :humm: Hur benäms dessa typer av linser (den typ som är platt på ena sidan)?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Sökes: Linser till Discovery scannern...

Inlägg av Meduza »

Planokonvex är vad den linsen benämns som iaf.

Ska du byta dom måste du mäta vad det är för fokallängd på dom för att ens ha en chans att hitta en ersättare, annars är det nog tillverkaren eller slaktade likadana enheter som är din bästa möjlighet för reservlinser.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Misstänkte nästan det... Jag har redan mejlat tillverkaren men är inte så förhoppningsfull om att få svar :cry: Borde det inte finnas firmor som kan slipa till linser om dom har orginalen att mäta på? Jag antar att det blir svindyrt, men det kunde ju i alla fall vara intressant att höra i vilken region det rör sig... Finns det något sätt för en "hempulare" att mäta upp fokallängden en sån här lins? Hur kommer ljuset att brytas i linserna när dom sitter monterade som i skissen nedan? Notera att det sitter större linser på båda sidor utanför dessa (riktade mot speglarna) men jag har inte hunnit ta loss den för inspektion än...

Bild

I allra värsta fall får väl dom gamla linserna duga, men det svider i hjärtat när man är så petig som jag :evil: Tror ni att det går att limma ihop linserna och få det att hålla trots värmen?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om dom inte har flisor ur sig utan passar perfekt i sprickan så kan du använda UV-härdande optiskt lim, tål en hel del...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

hmm... UV-härdande optiskt lim... låter inte som något man hittar på presenthyllan hos ICA-handlaren :humm: Var hittar man detta och vad kan det tänkas kosta? Jag behöver ju i så fall bara några droppar för att se om det fungerar. Det kan vara någon liten flisa som gått ur linserna, men det ser ganska bra ut tycker jag...

Edit: tror du man kan hitta detta hos glasmästaren, eller är det special för dom som håller på med just linser?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Med *riktig* tur kanske du kan hitta något lämpligt i en diaprojektor eller OH-apparat ...
Annars har Edmund Scientific en del inte allt för dyr optik.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

hcb: det var en kul sida... synd att dom inte skickar utanför USA :( (deras systersida i europa har inte samma utbud och priser)

Nu har jag varit i kontakt med AMS som är återförsäljare för Norlands produkter, dom skulle återkomma med en offert så får jag se vad 2g UV-härdande lim kostar :vissla: (bad också om pris för 6g tuben 8) )
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Sånna där lär sitta i gammla diabildsprojar, påminner oerhört om formerna från en jag rensade.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Problemet är att hitta gamla projektorer, och jag behöver två likadana för att få samma ljusbild på båda sidor... Har du någon/några liggandes tar jag gärna emot den :wink:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Thorlabs har också UV-härdande lim. Tror en flaska kostar ett par hundra kronor (ca 50-100 ml). Thorlabs har ju kontor i Sverige sedan några år tillbaka. Ring dem och fråga vetja...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Altechna har jag handlat en hel del av på jobbet, och de håller rätt OK priser, speciellt på det de har i lager. Här är listan på de linser de har på lager.Inte så många 2", dock.
Generellt skulle jag rekommendera att kika i Baltikum och östeuropa när det gäller optik och optomekanik. Det finns mycket bra till (relativt) låga priser.
eBay kan det ju också dyka upp en del.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har fått svar från AMS som vill ha 12€ för 2g spruta. Det skulle jag kunna tänka mig att betala (även om det var lite saftigt för 2g) men dom vill dessutom ha 25€ i hanteringskostnad för att ordern understiger 100$ :shock: Men ett slutpris på minst 400:- för 2 gram så backar jag nog ur det erbjudandet. JAg kollar dom andra ni har tipsat om får se vad det ger... tack så länge!

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Kanske lim för limning av glaskrossdetektorer på fönster skulle kunna funka.

Jag såg en diaprojektor i containern som jag brukar besöka, jag kan kolla om den är kvar nästa gång jag har vägarna förbi.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Äsch då. Låg en gammal dia-projektor i slänghögen på skolan. Ska se om den är kvar på måndag :)
Skriv svar