Satt och bläddrade på Linux Journal och hittade en artikel om en ganska cool pryl: Bug. Tänkte tipsa här eftersom den verkar väldigt intressant för elektronikhackers.
Speciellt fastnade jag för modulen som omtalas i slutet som exponerar hårdvaruinterface via en breadboard (BugvonHippel kallas den på Bug labs sajt).
Artikeln väger lite åt säljtexthållet, men den är ändå läsvärd.
Ryggade lite när det nämndes att api:t är javabaserat, hade gärna sett att det fanns något mer hårdvarunära, men jag har inte kollat detaljerna än.
Det verkar dock som att öppenheten i produkten är stor, det finns t.ex. både elektriska och mekaniska cad-ritningar på hårdvaran, och modulkontakterna är specade så att man kan bygga egna moduler. Skall kika lite i dokumentationen nu, nyfiken på hur api:t ser ut.
edit: glömde nämna att den naturligtvis är Linux-baserad
/Andreas
Hackbar minidator
-
Barry_Lyndon
- Kontakt:
Re: Hackbar minidator
Den var ju faktiskt rätt cool!!!
Ganska precis raka motsatsen till Apples stratregi för sina iPhone-utvecklare...
Liiite dyr dock, blir väl en 5-6tkr om man ska ta deras "bundle"...
/johan
Ganska precis raka motsatsen till Apples stratregi för sina iPhone-utvecklare...
Liiite dyr dock, blir väl en 5-6tkr om man ska ta deras "bundle"...
/johan
-
Barry_Lyndon
- Kontakt:
Jo, den var inte direkt billig, men den är ganska ny så priset kanske sjunker lite om dom får upp volymerna. Dock är ju versionen som finns ute nu inte den riktiga "produktionsversionen", men den nya versionen (med wifi) som utlovades för drygt ett år sen verkar dröja...
Har kikat lite mer på mjukvaran och man är inte tvungen att använda jvm:en, även om det ger en del fördelar. Det är ett vanligt linuxsystem i botten, så det mesta man kan göra i linux kan man göra på en Bug också. Det jag gillar mest är egentligen inte själva produkten i sin nuvarande form (även om den är cool), men konceptet och möjligheterna. Skall bli kul att se vart detta tar vägen.
/Andreas
Har kikat lite mer på mjukvaran och man är inte tvungen att använda jvm:en, även om det ger en del fördelar. Det är ett vanligt linuxsystem i botten, så det mesta man kan göra i linux kan man göra på en Bug också. Det jag gillar mest är egentligen inte själva produkten i sin nuvarande form (även om den är cool), men konceptet och möjligheterna. Skall bli kul att se vart detta tar vägen.
/Andreas
-
Barry_Lyndon
- Kontakt:
Schysst!
NEStopia skulle nog funka fint i den
.
Lite kul att det är en inbyggd DSP med, undra vad man kan ha den till för roligt...
/Andreas
NEStopia skulle nog funka fint i den
Lite kul att det är en inbyggd DSP med, undra vad man kan ha den till för roligt...
/Andreas