Tittar man längst ner på sidan 2 i
denna pdf så finns en figur. Det verkar det som att de kallar det motstånd som man sätter i serie med vridspoleinstrumentet (Ri), som i sin tur sitter parallellt med motståndet som strömmen skall mätas över (Rs), för shuntmotstånd. Detta har då till uppgift att ordna så att instrumentets skala stämmer med strömmen som går genom Rs. En liten ström avleds till instrumentet eftersom det skulle slå i botten av den ström som passerar Rs om det kopplades rakt över.
Sparkz skrev:Men det är ju parallellt med mätaren, är det inte det som avses?
Ja, det har du rätt i, läste lite för snabbt när jag svarade förut. Men bara för att något är parallellt så kallas det väl inte för shunt? Jag har fått för mig att shunt betyder att en viss del av strömmen avleds, genom shuntmotståndet, en annan väg än "huvudtrömmen". Jämför en shunt i en värmeinstallation som leder av en del av vattnet tillbaks till pannan. Framförallt så borde väl inte den del som är den "naturliga" vägen att färdas kallas för shunt när man avleder en liten liten ström en annan väg, t.ex. till sin AD-omvandlare? Då borde ju sladden till AD-omvandlaren i det här fallet vara shunten?
Engelska wikipedia säger dock:
Wikipedia skrev:An ammeter shunt allows the measurement of current values too large to be directly measured by a particular ammeter. In this case a manganin resistor of accurately known resistance, the shunt, is placed in series with the load so that nearly all of the current to be measured will flow through it. The voltage drop across the shunt is proportional to the current flowing through it and since its resistance is known, a millivolt meter connected across the shunt can be scaled to directly read the current value.
Det verkar ju vara så att begreppet strömshunt har mist sin ursprungliga betydelse och numera avse ett mostånd som man mäter ström över.
Jag kanske ska byta tillbaks till att använda "shuntmotstånd". Det var lättare att läsa och det verkar som att det uttrycket är vedertaget.