Shunt? Seriemotstånd? Vad är det korrekta namnet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Shunt? Seriemotstånd? Vad är det korrekta namnet?

Inlägg av gunne »

Jag håller på att göra ett litet exjobb som handlar om att mäta massa saker på en elmotor. Jag mäter strömmen över ett "shuntmotstånd" 76-384-71 som sitter i serie med motorn. Nu håller jag på att skriva rapporten och är lite konfundersam om vad jag ska kalla motståndet. Som det är nu benämner jag det shunt eller strömshunt. Men en shunt är ju ett motstånd som är parallellkopplat egentligen. Fast de flesta som snackar om strömmätning över motstånd kallar motståndet för shunt även fast det sitter i serie. Jag kan inte minnas att jag nånsin hört något annat.

Ibland använder man ju ett shuntmotstånd i sin rätta bemärkelse för att anpassa ett vridspoleinstruments maxutslag vid strömmätning och det kanske är därifrån företeelsen att kalla alla strömmätningsmotstånd för shunt kommer.

Vad är korrekt? Ska jag kalla det shunt? Strömmätningsmotstånd? Seriemotstånd? Mätmotstånd? Lågohmigt strömmätningsmotstånd i serie? :humm:
Borre

Re: Shunt? Seriemotstånd? Vad är det korrekta namnet?

Inlägg av Borre »

Strömavkänningsmotstånd kanske? Från typ engelskans current sense resistor.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag tror att olika benämningar kan vara olika lämpliga beroende för vem man skriver. Till en civilingenjör hade jag valt "strömavkänningsmotstånd" eller kanske "seriemotstånd". För en mer praktiskt kunnande person är kanske "shuntmotstånd" lämpligare. Dock har jag aldrig skrivit något annat än enkla rapporter i skolan :).
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, det får nog bli nåt sånt. Känns liiiite fel att skriva shunt när det är i serie.

"Strömmätningsmotstånd i serie" första gången kanske och sen enkelt kallat "mätmotstånd" efter det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min spontana reaktion är att man kallar motståndet efter vad det har för syfte.

Syftet med en shunt är att få ett spänningsfall.

Syftet med ett seriemotstånd är att sänka strömmen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att gunne är inne på rätt linje.
Att använda shunt ger fel bild av situationen. En shunt sitter alltid i parallell. När man säger att man shuntar, så menar man att man leder förbi den ström som blir för hög för instrumentet en annan väg, dvs. genom en shunt.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Men det är ju parallellt med mätaren, är det inte det som avses?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nope. "Strömmätningsshunten" sitter i serie med allt och sen mäter jag spänningsfallet över den. Jag vill ju inte missa några elektroner ;). Nu skrev jag som jag sa tidigare "strömmätningsmotstånd" vid första tillfället och där förklaras ju oxå vad det är för något. Sen efter det blev det mest "mätmotstånd" som användes. "Current-Shunt Monitor" blev dock "strömmätningsförstärkare" vilket inte är ett helt lättläst och självklart ord...
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

motorn har ett seriemotstånd
ampermetern ett shuntmotstånd
ändå är det samma motstånd :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kalla det för vad den är , en strömshunt, den är ju till för att du ska kunna mäta strömmen med ditt vanliga instrument som inte klarar dom strömmarna

förr var det glasklart, då hadde man 50 60 75 och 100 mV instrument och shuntar för det

nu tänker oftast inte folk att oftast mätar man spänning med en vanlig multimeter eller a/d , och annvänder shuntar för ström, även om dom sitter i multimetern
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Strömmätningsmotståndet shuntar en del av strömmen genom mätinstrumentet så visst sitter motståndet parallellt (med instrumentet).
Motståndet sitter där för instrumentet, inte ett seriemotstånd för motorn.

Jag tror vi kan fortsätta med shunt för seriemotståndet för mätning.

Protte
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tittar man längst ner på sidan 2 i denna pdf så finns en figur. Det verkar det som att de kallar det motstånd som man sätter i serie med vridspoleinstrumentet (Ri), som i sin tur sitter parallellt med motståndet som strömmen skall mätas över (Rs), för shuntmotstånd. Detta har då till uppgift att ordna så att instrumentets skala stämmer med strömmen som går genom Rs. En liten ström avleds till instrumentet eftersom det skulle slå i botten av den ström som passerar Rs om det kopplades rakt över.
Sparkz skrev:Men det är ju parallellt med mätaren, är det inte det som avses?
Ja, det har du rätt i, läste lite för snabbt när jag svarade förut. Men bara för att något är parallellt så kallas det väl inte för shunt? Jag har fått för mig att shunt betyder att en viss del av strömmen avleds, genom shuntmotståndet, en annan väg än "huvudtrömmen". Jämför en shunt i en värmeinstallation som leder av en del av vattnet tillbaks till pannan. Framförallt så borde väl inte den del som är den "naturliga" vägen att färdas kallas för shunt när man avleder en liten liten ström en annan väg, t.ex. till sin AD-omvandlare? Då borde ju sladden till AD-omvandlaren i det här fallet vara shunten?

Engelska wikipedia säger dock:
Wikipedia skrev:An ammeter shunt allows the measurement of current values too large to be directly measured by a particular ammeter. In this case a manganin resistor of accurately known resistance, the shunt, is placed in series with the load so that nearly all of the current to be measured will flow through it. The voltage drop across the shunt is proportional to the current flowing through it and since its resistance is known, a millivolt meter connected across the shunt can be scaled to directly read the current value.
Det verkar ju vara så att begreppet strömshunt har mist sin ursprungliga betydelse och numera avse ett mostånd som man mäter ström över.

Jag kanske ska byta tillbaks till att använda "shuntmotstånd". Det var lättare att läsa och det verkar som att det uttrycket är vedertaget.
Nerre

Inlägg av Nerre »

gunne skrev:Tittar man längst ner på sidan 2 i denna pdf så finns en figur. Det verkar det som att de kallar det motstånd som man sätter i serie med vridspoleinstrumentet (Ri), som i sin tur sitter parallellt med motståndet som strömmen skall mätas över (Rs), för shuntmotstånd.
Eller så bläddrar man fram till sidan 4, figur 7.

Det är ju så att även om en voltmeter VISAR spänning så går det en ström genom den (den representeras ju av sin ingångsimpedans). Räkneexemplet på sidan 5 i det där dokumentet visar ju det.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Okej, nu är jag med... och förstår... :wacko:

Jag har alltid sett det från andra hållet, att normalfallet är att strömmen går genom den krets man har och att man shuntar lite ström till instrumentet för att mäta. Men det är ju så att man i normalfallet kör hela strömmen genom mätaren och eftersom den inte klarar hela strömmen så shuntar man förbi en del av den genom ett motstånd, som på således blir ett shuntmotstånd.

Man kan ju tycka att jag borde insett det när jag skrev ut motståndens beteckning Rs = R shunt och Ri = R ström.

Ja men då var det klart, shunt ska det heta!

tackar alla som har tagit sig tid att brottas med min motsträviga hjärna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Glöm inte att länka till dokumentet om det ska publiceras på nätet senare.
Skriv svar