Ladda Nimh-batteri med Nicd-laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Variosboy

Ladda Nimh-batteri med Nicd-laddare

Inlägg av Variosboy »

Har en äldre skruvdragare som jag är väldigt nöjd med förutom att batteriet nu gett upp, det är ett Ni-Cd batteri.
Det finns att köpa Ni-Mh-batterier som passar på maskinen.

Men min fråga är hur jag bör/ska gå väga till med laddningen av det nya acket i så fall!?

Kan man på något enkelt vis bygga om laddaren så den passar Ni-Mh istället för Ni-Cd, eller!?

Har testat att söka på likande men det är svårt att avgränsa sökningen bra tycker jag...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Ladda Nimh-batteri med Nicd-laddare

Inlägg av mrfrenzy »

Kolla på elfas faktablad, där beskrivs hur dom olika batterityperna beter sig och hur dom ska laddas.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det enkla svaret är att det kommer att fungera likadant, du kan bara anväda NiMH istället.
Enda skillnaden är att NiMH batterier verkar sakna "minneseffekt" så behovet av att alltid ladda ur dom innan uppladdning existerar inte.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Det jag kunde utläsa är att det nya batteriet inte fixar att snabbladdas på samma villkor som det gamla på grund av för hög temp i NiMH, sen är ju fråga om en dryg timme är att klassa som snabbladdning, jag vet att det inte är normalladning för det står det ju att det är runt 14 timmar..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En timme är snabbladdning ja, du får helt enkelt övervaka batteriet under första laddningen och se om laddaren stänger av i tid. Om det skulle vara en dum laddare som bara kör på tid och inte känner av spänningen så förstör den nog batteriet ganska snart efter uppladdningar från halvtomt.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Ja, jag får göra en lite övervakning när det blir dags! :)
Jag minns så mycket som att den blivit klar lite olika fort förut beroende hur tomt batteriet varit, så det är väl någon form av inteligens i den i alla fall.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Det är troligen en DeltaV laddare. Skillnaden mellan NIMH och NICD är att NIMH batterier är att cellerna är tätare uppbyggd och temperaturstegringen blir brantare vid deltaV. NICD så bryter man laddningen vid cirka 10-20 mV/cell medans NIMH 2-5 mV/cell. Jag har byggt en NIMH DeltaV laddare baserat på PIC microkontroller skriven i knutsen C på kursen jag gick i höstas. Om intresse finns så kan jag skicka över underlaget till dig och du enkelt modifierar den.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Man ska nog inte lita på automatiken i nicd-laddaren om den är "intelligent". Som tidigare inlägg beskriver så är peak-svaret mindre och kommer troligen att missas av laddaren vid snabbladdning och således värma sönder cellerna.
Entimmesladdning ska nog anses som snabbladdning, 1C.
Är det en långsamladdare, runt 14h, så borde batteriet klara sig genom att avge överskottsenergin som värme, men jag garanterar inget :)
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Jag ger upp!

Blir en ny skruvdragare istället! :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

limpan4all skrev:Det enkla svaret är att det kommer att fungera likadant, du kan bara anväda NiMH istället.
Enda skillnaden är att NiMH batterier verkar sakna "minneseffekt" så behovet av att alltid ladda ur dom innan uppladdning existerar inte.
NiMh har i allra högsta grad minneseffekt, även om det påstods att dom inte hade det när dom kom, men visade sej vara helt fel.

På det stora hela är NiMh sämre på det mesta än NiCd, det är bara miljövänligare.

Jag letade utan resultat efter NiCd när jag skulle löda in nya celelr i min skruvdragar-acc, men det fick bli NiMh tillslut :(
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Glenn skrev:NiMh har i allra högsta grad minneseffekt, även om det påstods att dom inte hade det när dom kom, men visade sej vara helt fel.
Det där beror ju väldigt mycket vad det är för celler, bra moderna NiMH har enormt lite minneseffekt om man jämför med NiCD-celler...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Man hör ju ofta "minneseffekten ökar med åldern på cellerna". Men frågan är hur mycket "minneseffekt" det då handlar om, och hur mycket det handlar om att cellerna helt enkelt är gamla och börjar tappa kapacitet?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är nog som du säger mer åldring, och till viss del att spänningen minskar en aning.

http://www.dansdata.com/gz011.htm
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja justja, "voltage depression"!

Det var ett problem för oss modellflygare som ville får ur så mycket effekt som möjligt ur våra ackar. Man kan väl lugnt säga att jag tillhör kategorin som har svetsat ack-kontakter på grund av överström :D
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Ni-Cd celler finns ju att få tag i men de kostar ju för mycket för att jag ska orka sitta å löda å krångla..
Skriv svar