MQX realtids-OS

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

MQX realtids-OS

Inlägg av vfr »

Är det någon som testat MQX realtids-OS?

Jag har lite funderingar på ett sånt system till en Coldfire. Jag blir lite förvirrad gällande ursprunget till OS:et. Freescale är inblandade på något sätt. De ger numera ut en fri version till 5225x Coldfire. Samtidigt så verkar det säljas av Embedded Access Inc. Dessutom verkar Arc vara inblandare på något sätt. Så frågan är lite vad ursprunget egentligen är, och vad som gäller just nu i röran. Det skulle ju kunna vara någon form av fritt OS med egna varianter av dessa företag.

PS.

Jag var lite osäker på var jag skulle lägga tråden. Den platsar egentligen både i Mikroprocessor och Mjukvara. Ja, jag tyckte iallafall att det var mest kopplat till mikroprocessor så det blev det.
limpan4all

Re: MQX realtids-OS

Inlägg av limpan4all »

Överväg om du verkligen skall använda Coldfire...
Nästan alla ARM varianterna i princip och Cortex har bättre prestanda till betydligt lägre pris.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vi har mycket programvara som gjord för Motorola/Freescale så det är nog enda rimliga möjligheten idag. På längre sikt så kommer det att bli C av allting, men att konvertera allting just nu skulle bli alldeles för stort jobb.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag känner igen läget, jag sitter fast i en MCF5282 konstruktion till ett projekt.
Aldrig mera Coldfire/Motorola/Freescale är väl min slutsats av det projektet även om den säljs i några hundra st per år.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Wikipedia har en artikel om MQX som förklarar lite mer om ursprung och så.
Skriv svar