Jag har en microcontroller med tre I/O-pinnar lediga. Controllern ska befinna sig nära en trappa (inomhus) och bli informerad när någon redan är i trappan, eller är på väg att gå i trappan.
Enklast vore kanske en IR-stråle av nåt slag, som placeras överst och underst. Andra lösningar jag klurar på är att sätta en mikrofon rakt under det översta och understa trappsteget, alternativt en diskret liten platta man trampar på. Är dock osäker på om mikrofonen skulle funka rent praktiskt - det vore ju inte roligt om man behöver hoppa som ett tok på trappsteget för att det ska bli en trigg.
Fler förslag?
Målet är så billigt som möjligt samt att sensorerna ska kunna ge en etta eller nolla till controllern (eller något annat, något som controllern kan upptäcka iallafall). Budgeten (0:-) har hittills inte blivit spräckt, och om det går ska jag försöka hålla det så. Tid har jag gott om, så jag har inget emot att göra hembyggda lösningar, fast jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Sensor till trappa
Re: Sensor till trappa
Det brukar sitta sensorer vid (jag tror det är)scrollhjulet på en del möss som registrerar då hjulet roteras (rätta mig om jag minns fel). Hjulet är kopplat till en platta med strimlor av hål i så att sensorn ser ljus kontra inte ljus om vartannat. Om du kan hitta ett par såna så kanske du kan hålla dig på 0kr nivån. Tror dock att du behöver en starkare LED om du skall låta den gå över hela trappsteget, men det kan du ju testa dig fram till.
Elfa 73-206-95 verkar passa perfekt.
Synd bara att de vill ha sjuka 150 spänn i frakt.
Jag kollade Parallax igår och då kostade det $9.99. Snacka om prisreduktion!
Ett krux är att de vill ha USD 101 i frakt...
Ett krux är att de vill ha USD 101 i frakt...
Det går att välja brev och kortbetalning som leveransalternativ då kommer du undan med 25kr i frakt tror jag det är.bos skrev:Elfa 73-206-95 verkar passa perfekt.