Stegmotor förslag önskas!
Stegmotor förslag önskas!
Hejsan alla!
Har skrivit här förut angående en konstruktion jag håller på med; en linjärenhet för timelapsefotografering.
Har fått tag på alla delar jag behöver och har kommit fram till att en stegmotor är det bästa alternativet för drivningen.
Jag får hjälp med styrningen men jag behöver hjälp av er för att hitta lämplig motor.
Tanken är att den ska bli portabel, dvs batteridriven.
Hela mackapären är 1m lång och en trapetsmutter drar en släde längs trapetsskruven.
Släden är upphängd i en kulbussning på varje sida.
Har gjort en enkel 3d-modell men jag vet inte hur man lägger upp en bild...
Har skrivit här förut angående en konstruktion jag håller på med; en linjärenhet för timelapsefotografering.
Har fått tag på alla delar jag behöver och har kommit fram till att en stegmotor är det bästa alternativet för drivningen.
Jag får hjälp med styrningen men jag behöver hjälp av er för att hitta lämplig motor.
Tanken är att den ska bli portabel, dvs batteridriven.
Hela mackapären är 1m lång och en trapetsmutter drar en släde längs trapetsskruven.
Släden är upphängd i en kulbussning på varje sida.
Har gjort en enkel 3d-modell men jag vet inte hur man lägger upp en bild...
Re: Stegmotor förslag önskas!
Vad var det för fel på förra tråden då?
Gick det inte att fortsätta att skriva i den?
Eller har du slarvat bort den kanske.
Gick det inte att fortsätta att skriva i den?
Eller har du slarvat bort den kanske.
Hehe hittade den igen. hade glömt att det diskuterades stegmotorer där, sorry....
Skulle ändå behöva veta vad jag ska leta efter, det var så mycket tekniska data som jag inte begrep ett jota av.
Hur stark behöver den vara tex, om man kopplar den direkt på axeln så behövs ju extremt låga varvtal, orkar den med det tro?
BTW hur lägger man in en bild?
Skulle ändå behöva veta vad jag ska leta efter, det var så mycket tekniska data som jag inte begrep ett jota av.
Hur stark behöver den vara tex, om man kopplar den direkt på axeln så behövs ju extremt låga varvtal, orkar den med det tro?
BTW hur lägger man in en bild?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du lägger en bild på en server ute på nätet
Sen länkar du till den med taggarna dvs bildlänken mellan taggarna
OBS !! max 700 pixlar bild bredd!!!
Sen länkar du till den med taggarna dvs bildlänken mellan taggarna
OBS !! max 700 pixlar bild bredd!!!
Fattar inte riktigt hur man gör så det får bli en Flickr-länk istället.
Så här ser min skiss på linjärenheten ut:
Så här ser min skiss på linjärenheten ut:
Senast redigerad av Husse 2 mars 2009, 20:04:55, redigerad totalt 1 gång.
Meduza:
Kolla men hittade ingen stegmotor med det produktnamnet.
Från den förra tråden fick jag denna http://butik.brundin.biz/product_info.p ... ucts_id=20 rekomendation av dig. Efter att ha sett bilden, kan den fortfarande vara aktuell?
Kolla men hittade ingen stegmotor med det produktnamnet.
Från den förra tråden fick jag denna http://butik.brundin.biz/product_info.p ... ucts_id=20 rekomendation av dig. Efter att ha sett bilden, kan den fortfarande vara aktuell?
Jovisst kan den stegmotorn vara aktuell, lite overkill förvisso, men fungerar gör den.
Det finns för övrigt visst en motor med det namnet om man letar lite på allmotion.se
57STH41:
http://www.allmotion.se/files/pdf/928.pdf
Det finns för övrigt visst en motor med det namnet om man letar lite på allmotion.se
57STH41:
http://www.allmotion.se/files/pdf/928.pdf
Jag måste vara helt kass på att hitta saker... 
Kanske kan vara bra med rejäla doningar, kan ju hända att kameravikten kommer variera en del.
Kanske kan vara bra med rejäla doningar, kan ju hända att kameravikten kommer variera en del.
Ja det kan ju vara bra, krävs ju dock lite mer kraft för att övervinna motorns tröghet, dvs det kommer dra lite mer batteri.
Dock är allt jag säger här rena gissningar då jag inte vet vilka vikter det handlar om eller hur brant stigning du tänkte köra med...
Dock är allt jag säger här rena gissningar då jag inte vet vilka vikter det handlar om eller hur brant stigning du tänkte köra med...
Trapetsskruven är på 10x3. Vikten på kameran ca 700g.
hade tänkt att köra med en snäckskruv på motoraxeln och ett 20-tandat kugghjul på linjäraxeln.
hade tänkt att köra med en snäckskruv på motoraxeln och ett 20-tandat kugghjul på linjäraxeln.
Med snäckväxel har jag svårt att tänka mig att du skulle behöva större motor än STH41, men den från JB klarar det nog utmärkt den med.
-
Mindmapper
Prova sätt den direkt på axeln först. Stegmotorer kan köra hur sakta som helst ett varv/dygn eller år är inga problem. Den är starkare när den går långsamt än fort.
Mjo, men nu var det extremt långsamt, så snäckväxel är nog inte helt fel då stegmotorn trots allt har begränsad stegupplösning... var ju en rätt lång diskussion om det i förra tråden om jag inte minns fel...
0.5Nm * 20 är efter förluster säkert 9Nm vridmoment på skruven, dvs du har rätt gott om kraft att flytta runt en kamera med 3mm stigning.
Med 1.8Nm som motorn från JB har så snackar vi snarare 33Nm eller så efter förluster, fruktansvärt overkill känns det som för mig... dvs om man tar en 1m lång arm ut från skruven och hänger drygt 3Kg där så har du kraften i vridmomenten, känns väldigt mycket för att röra en kamera... men naturligtvis fungerar det!
Kraften blir om jag inte räknar fel (vilket det är stor risk att jag gör, känns nästan orimligt) 23kN linjär kraft vid 30% total verkningsgrad...
1 / (0.003 / pi / 2) * (1.85 * 20) * 0.3
Med samma formel borde man med en 0.5Nm motor få ca 6kN (~600kg tryck linjärt) vid samma förhållanden...
0.5Nm * 20 är efter förluster säkert 9Nm vridmoment på skruven, dvs du har rätt gott om kraft att flytta runt en kamera med 3mm stigning.
Med 1.8Nm som motorn från JB har så snackar vi snarare 33Nm eller så efter förluster, fruktansvärt overkill känns det som för mig... dvs om man tar en 1m lång arm ut från skruven och hänger drygt 3Kg där så har du kraften i vridmomenten, känns väldigt mycket för att röra en kamera... men naturligtvis fungerar det!
Kraften blir om jag inte räknar fel (vilket det är stor risk att jag gör, känns nästan orimligt) 23kN linjär kraft vid 30% total verkningsgrad...
1 / (0.003 / pi / 2) * (1.85 * 20) * 0.3
Med samma formel borde man med en 0.5Nm motor få ca 6kN (~600kg tryck linjärt) vid samma förhållanden...