Spänningsregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fräsen

Spänningsregulator

Inlägg av Fräsen »

Satt och kladdade lite i Eagle på en spänningsregulator av serietyp... Detta är inte alls min grej så jag tänkte höra med er om förslag. Går det överhuvudtaget att nyttja en FET till detta? Kan jag styra FETen direkt med OPen?
Bild

Om bilden är för bred får jag väl länka till den, men den rymms på min lilla monitor så...=)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Spänningsregulator

Inlägg av psynoise »

Ser ut att vara helt ok enligt mig. Om spänningen är högre hos potentiometern än spänningsreferensen börjar Q2 leda mer vilket sänker spänningen på gaten får Q1.
Pucco

Inlägg av Pucco »

35V AC ger 50V DC. 7805 tål bara 35V.

Q1 har du växlat gate och source på.

R5 måste kopplas till en spänning av minst 10V över utspänningen (Q1 source)

Q1, du måste fixa så att inte gaten hamnar utanför +-20V jämfört med source.

Det vore bättre att byta Q1 till en PMOS och växla +/- ingångarna på OPn
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ahh, lite mer genom tänkt.

"R5 måste kopplas till en spänning av minst 10V över utspänningen (Q1 source)"

Är det tröskelspänningen hos Q1 som ställer det kravet?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du kan driva feten direkt med op:n, men i min värld kommer det inte ut nåt på gaten, som du har som utgång på ritningen.
Lite mer än 5V åxå, hellre 12, eftersom transistorn inte leder fullt förrän det är runt 10V mellan gate och source.
Ska du använda IRF840 är det lättare att reglera på minussidan eftersom gatespänningen behöver vara högre än sourcespänningen och behöver en egen matning om du ska ha den på plussidan.
Måste du tvunget reglera på plussidan blir det bättre med en P-fet.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Vgsoff då transistorn leder 250µA är specat till 2-4V och max srtöm är specad vid Vgs 10V. Någon stans mellan dom värdena kommer gatespänningen att ligga beroende på utströmmen.

OPn är också specad till max 35V matningsspänning så den kan inte driva transistorn direkt.

Att tänka på är att vid start så kan det vara 50V på ingången och 0V på utgången så styrelektroniken måste tåla minst 50V och gatespänningen måste tvingas innom +-20V från sourcen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Varför envisas med en FET?

N-fet behöver som sagt en hög (+10V) spänning på gaten i förhållande till source.
P-fet behöver en låg (-10V) spänning på gaten i förhållande till source - ett problem om du vill kunna sänka ut spänningen till under 10V.

Luras inte av FET'ens datablad som säger att den tål 12A (eller vad du nu har)... Det gäller enbart då den styrs med on/off och vid lägsta R-on. Det är oftast i den situationen som en FET är överlägsen en bipolär. Inte i analoga sammanhang. Kör du den analogt måste du noga beräkna effektförlusten (U*I) i transistorn och se om den klarar det. Jag skulle valt en bipolär transistor här, helt klart. Och glöm inte att du borde ha någon återkoppling på OP-förstärkaren. Den svänger alldeles för fort annars med en förstärkning på 100.000 ggr.

En anna sak är pot'en.... utspänningen kommer att vara proportionell mot 1/R-pot.... dvs. den går mot oändligheten när du drar poten mot noll. Bättre att du sätter en pot efter 5V-regulatorn och en fast spänningsdelare där du nu har pot'en.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Transistorer begränsas av max ström, max spänning och max effekt. Bipolära dessutom av SOA (safe Operating Area) som begränsar effekten vid hög spänning. En FET transistor går lika bra att använda som en bipolär men båda kräver en riktig inkoppling.

Protte
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror inte det behövs (mer) återkoppling i operationsförstärkaren. Gatekapacitansen tillsammans med gatemotståndet skapar ett lågpassfilter. Har funkat för mig.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag tog bara de pryttlar som jag hade framför mig, därför det möjligen konstiga valet av komponenter.

Spänningen på växelströmssidan är bara 24 V, och då ca 35V likström. Men jag ska rita om den efter tipsen. Ritade den mitt i natten med några öl innanför västen så det blev som det blev... :oops:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Gjorde om schemat lite... Kan denna duga bättre då? Försökte göra de ändringar som ni gett förslag på.

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Q4 är väl lite overkill när du ändå vet lasten från zenerdiodsreferensen.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Som sagt tidigare, ska du tvunget reglera på plussidan blir det mycket bättre med en P-fet.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jo, men jag inte den bara som referens till OP,n utan även till trissan som styr FET,en.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Norpan skrev:Som sagt tidigare, ska du tvunget reglera på plussidan blir det mycket bättre med en P-fet.
Jag är inte tvungen till något... fabulerar fritt =) Hittade en burk med andra trissor, ska se om jag inte hittar någon annan att drilla med.
Skriv svar