Negativ 15v av batteri 24v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Negativ 15v av batteri 24v

Inlägg av FormerMazda »

Hallo!

Nu är det dags igen för nya dumheter! :lol:
Terränghusvagnen ska få en DUC som ska styra värmen! Detta eftersom jag efter en liten förrådsstädning fått tag i lite prylar, bland annat några duc:ar.

Hur som helst, den som är tänkt till projektet vill ha +5, +15 och -15v, och det är med den negativa spänningen jag får problem..
Jag har hittat lite olika kretsar för ändamålet, men det närmsta jag kommer är ICL7662. Denna klarar mina krav på enkelhet och spänningsnivå, men klarar bara 20mA. Nätagget är specat till 350mA i DUCen, och även om kanske inte alla de mA används, så lär väl mer än 20mA behövas. Provmätte precis, och med ett analogkort istucket så började(toppade) belastningen på 30mA för att sedan snabbt sjunka till 10-20mA. Min fluke stod och flackade lite på de värdena.

Vad tror ni? Finns det ett smidigt sätt att få lite mer ström på negativa sidan? Jag har ju 24v från dubbla 12v bilbatterier att tillgå.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Negativ 15v av batteri 24v

Inlägg av AndLi »

Du kan inte lägga den med nollan vid +12 och får -/+12V? Frågan är ju vad negativa spänningen används till, troligen till nån kommunikation, behövs den?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Funderade i den banan lite först, men då får jag ju bara 12v när jag vill ha 15v.

Den negativa spänningen används till I/O-korten som ansluts.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Nått sånt här kanske? http://www.csgnetwork.com/ne555c1.html

Enkel krets med standardgrejjer som det är stor chans att man har hemma. Sen hur det ser ut med rippel och så är en annan fråga.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tackar för tipset! Men.. Provade att bygga upp schemat i Yenka, efterföljaren till crocodile clips.

Har ni skrattat färdigt nu? :wink:

Hur som helst så när jag belastade kretsen med 20mA så sjönk(steg) utspänningen till runt 8v. Och så kan vi ju inte ha det..

Jakten går vidare.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fick en annan idé baserad på AndLi´s idé med att plocka ut noll volt mellan batterierna.
Eftersom PSUerna i DUCarna är märkta med +5v 3A, +15v 350mA samt -15v 350mA, varför inte göra som AndLi sa och sen "bara" bygga sig ett par step-up kretsar?
Det borde väl vara lättare att få lite mer ström ut en step-up än en inverterare?

Bifogar ett fint paint-schema. Tyvärr har jag inte nåt bra routring-plugin.. :lol:
Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

3A genom 7805 kan du nog glömma. Har du kollat ic-kretsarna som kommer up på ELFAs hemsida när man söker på step-up.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

> 3A genom 7805 kan du nog glömma

Därav " ". :wink:

Har kollat lite som hastigast, men inte funnit nåt bra ännu. SJälvklart googlat efter bästa förmåga också.

Har börjat fundera i banorna att ha ett extra batteripack som ansluts mellan karrossens jord och ducen. Sen bara stabba den med en 7915.
Även om det blir bök med att se till att de batterierna håller erfoderlig spänning så är det för ett enklare alternativ än en analog step-up. Har liksom inte den kompetensen som krävs riktigt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men tota ihop en flyback som gör negativ spänning.

Protte
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Och det på svenska betyder?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Switchad spänningsinverterare.

Protte
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Här har du ett exempel

http://www.national.com/an/AN/AN-1118.pdf

Vet ej om du kan få ut 15V från den. Är det absolut säkert att du behöver +/-15V det kanske duger med +/-12V. Är det t.ex op. eller RS232 går det oftast lika bra med 12V.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Maxim har en lösning bara gjord för invertering
Elfa 73-637-81 MAX637ACSA -15 klarar nog dina 30 mA, annars så finns en boosterkoppling på sidan 7 i databladet.

Vad som kretsen gör finns också på en bild (ser ut som taget direkt ur skolboken)

Protte
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tackar protte för det tipset! Ser ju faktiskt klart intressant ut. Men, det här är ingen rumba som herr Irwing brukar säga.
Jag mätte nånstans runt 20mA med ett analog in kort för 0-10v, det är inte det kortet utan ett för pt-100 jag kommer använda sen. Och jag vet inte om den kommer dra mer på -15v då. Det fanns ju som sagt ett schema för att plocka ut upp till 400mA om jag inte såg fel. Men då krävs ytterligare en IC och lite mer tjafs.
Hade jag bara haft en ordentlig plats att labba med detta på så skulle jag nog fått det att fungera, och kanske kommer jag fixa till det med tiden.

Men nu har jag nog bestämt mig för att gå den enkla vägen, om än lite dyrare om jag inte hittar lämpliga batterier hemma. Se "schemat" nedan:
Bild

Jag kommer alltså fixa mig ett par extra blyaccar av nåt slag bara för att få en negativ spänning.
Och efter att ha mätt lite +5v så har jag inte fått till nån högre ström än 500mA där, så en vanlig 7805 på 1,5A kommer ju räcka långt.

Fråga: Men hur är det med dessa kondingar till 78 och 79serien? Jag har byggt både med och utan, och inte kunnat konstatera nån skillnad?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De sitter där för att förhindra att reg. blir tokig och lämnar ut en massa skräp. Det kan gå bra utan dessa, men under vissa förhållanden som aldrig går att förhandsbestämma så kan en reg. börja självsvänga.

Tycker att du borde undersöka mera innan du sätter dit mera batterier. Vad heter kortet? Hur mycket ström kommer du verkligen att behöva på - sidan?
Mera input så får du bättre hjälp här!
Skriv svar