Manöverpanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
4080

Manöverpanel

Inlägg av 4080 »

Har en husbil, jag har gjort en panel med 10 strömbrytare, men eftar hand fått bygga en till,
med 6 brytare, nu håller jag på med en ny panel, som ska "räcka till".
Jag vill använda små snygga brytare i min exklusiva panel, har tänkt att använda tungelement.

Jag har tittat på kretsar, men hittar ingen jag fastnar för, den ska ha den hållfunktion som
behövs med momentana brytare, typ bistabil, och inrymma typ 4 till 8 funktioner i en kapsel.
Helst med relädrivarutgång, typ 30- 100 mA, kanske med 12V matningsspänning .

Är det någon som har ett bra förslag?

:shock: :badgrin:
BBT
Norpan

Re: Manöverpanel

Inlägg av Norpan »

Varför tungelement?
4080

Inlägg av 4080 »

Kanske jag förklarat lite dåligt hur panelen ska se ut, jag tänkte använda acrylplast, och rista banor mellan
"brytaren" och symbolen för den, det ristade lyser fint upp med en lysdiod vid varje bana, om jag använder
tungelement kan jag ha ett mycket litet hål igenom plasten med en axel igenom, på framsidan sitter då
reglaget i form av ett litet vred, på baksidan sitter på axeln en liten magnet som vrider sig mot tungelementet
som sitter på ena sidan om hålet.
Har gjort detta tidigare på paneler, men jag är inte helt säker på om jag vill använda samma teknik igen.

Jag använder även K8055 till en pekskärm, där kan jag slå av och på diverse saker, men bara när min CaarPC är på.

Hälsningar
BBT :shock: :mrgreen:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det finns ju speciella kretsar (har varit upp i forumet tidigare) som känner induktivt genom panelen utan att du behöver ta hål, typ som touch. Kanske kan vara ett alternativ, men det bästa är som vanligt om du beskriver *vad* du vill ådstakomma (rent designmässigt då). Om du skriver vilket "vision" du har av din panel, både utseende och funktion (gärna bilder) kommer du garanterat få många tips, idéer och råd...

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Annars finns det kapacitiva givare också, då är det bara att lägga fingret på rätt plats.
Skriv svar