hej
har denna maskin
http://www.kocoverk.com/index.php?id=3& ... egoryId=10
när jag skulle starta kocoverket nu ikväll så hörde jag att de knastra lite vid elmotorn det var kondensatorn, brännaren startade men plötsligt small de så jag höll på att skita knäck, det var kondensatorn som exploderade. der är ju en 400v motor som är Yd kopplad tror jag det heter och drivs på 220volt. men som vanligt finns det en uppsjö av olika, vad skall man köpa för något? motorn som sitter på är på 1,1kw, och det man kan tyda av den gamla kondingen står det!
jensen capacitors
uf +-13%
vrms 50-60hz type Etv-28B93
vet någon vad man skall ha, samt var köper jag en ny??
Håkan
hjälp med konding till kocoverk
Re: hjälp med konding till kocoverk
Du skulle behöva veta det som står framför µ:et, det är storleken.
Alternativet är om du tar med resterna till nån elfirma och frågar efter en driftkondensator och letar upp en i ungefär samma fysiska storlek, under förutsättning att spänningen är samma och helst en jensen åxå.
Är det en 3~ motor som körs som 1~ brukar man räkna med 80µF per kW, så du skulle isåfall behöva 90µF.
Det borde isåfall vara en burk i storlek med en såndär rödvit magnetficklampa men lite tjockare.
Alternativet är om du tar med resterna till nån elfirma och frågar efter en driftkondensator och letar upp en i ungefär samma fysiska storlek, under förutsättning att spänningen är samma och helst en jensen åxå.
Är det en 3~ motor som körs som 1~ brukar man räkna med 80µF per kW, så du skulle isåfall behöva 90µF.
Det borde isåfall vara en burk i storlek med en såndär rödvit magnetficklampa men lite tjockare.