stegmotorproblem
stegmotorproblem
jag sitter här och försöker styra en stegmotor i en gammal scanner med en pic.
Motorn har 5 sladdar: röd, gul, orange, brun och svart
den röda sladden är common. så länge är allt ok, men när jag sätter ström på gul och orange varannan gång så stegar motorn frammåt. Sätter jag ström varannan gång på brun och svart så stegar motorn bakåt... men jag kan inte få motorn till att gå om jag använder alla 4 sladdarna i någon ordning....
Är det så att jag har 2 lindningar för frammåt och 2 lindningar för bakåt???
någon som har varit med om något liknande?
Motorn har 5 sladdar: röd, gul, orange, brun och svart
den röda sladden är common. så länge är allt ok, men när jag sätter ström på gul och orange varannan gång så stegar motorn frammåt. Sätter jag ström varannan gång på brun och svart så stegar motorn bakåt... men jag kan inte få motorn till att gå om jag använder alla 4 sladdarna i någon ordning....
Är det så att jag har 2 lindningar för frammåt och 2 lindningar för bakåt???
någon som har varit med om något liknande?
Re: stegmotorproblem
prova att läsa denna så får du nog en del svar: allmotion.se/UserFiles/AMT_Stegmotorteknik(2).pdf
Här har du en länk till ett bygge med pic kretsar.
Om inte annat så ser du hur du ska koppla kablarna.
Har själv byggt denna så den fungerar perfekt för att styra mindre stegmotorer.
stegmotorkrets
Om inte annat så ser du hur du ska koppla kablarna.
Har själv byggt denna så den fungerar perfekt för att styra mindre stegmotorer.
stegmotorkrets
-
Sen har du den här, som jag byggde till våra stegmotorer i ett projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=30835
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=30835
Jo, jag har läst på om hur stegmotorer fungerar och jag har gjort ett pic-program som ger ut ström på 4 pinnar enligt detta "schemat":

men det funkar inte... om jag däremot bara använder 2 trådar (gul & orange) kopplade till samma spole så stegar motorn frammåt! Använder jag de andra (svart&brun) kopplade till den andra spolen så stegar motorn bakåt.....
jag funderar på om det är någon annan sorts stegis.... eller om någon annan har upptäckt något liknande?

men det funkar inte... om jag däremot bara använder 2 trådar (gul & orange) kopplade till samma spole så stegar motorn frammåt! Använder jag de andra (svart&brun) kopplade till den andra spolen så stegar motorn bakåt.....
jag funderar på om det är någon annan sorts stegis.... eller om någon annan har upptäckt något liknande?
Det spelar ingen roll. Motorn står bara och tuggar på samma ställe: ett steg fram och ett steg bak! Det verkar konstigt nog att gul/röd är fram och svart/brun är bak!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mysko, har du någon annan motor att prova med typ 6 trådars? Är du 100 på att det inte är en 5-fas motor du leker med?
Har du någon beteckning på motorn? Jag slängde precis ihop en enkel drivkrets liknande denna nu i helgen, för en Mitsumi M35SP-7, men med en PIC12F629 istället för paralellport. Har du tillräcklig spänning på motorns röda tråd?
Nej jag är inte helt 100 på att det é en stegmotor men den är kopplad till en darlington-krets. Så jag har kopplat in mig på den! Ska försöka ta en bild imorgon.
Jo, jag har nog någon annan stegmotor liggandes någonstans, får la försöka leta upp den
Jag har inte motorn framför mig nu, men jag har 12v på den röda, jag har helt enkelt tjuvat in mig på kretskortet
Jo, jag har nog någon annan stegmotor liggandes någonstans, får la försöka leta upp den

Jag har inte motorn framför mig nu, men jag har 12v på den röda, jag har helt enkelt tjuvat in mig på kretskortet