Testa geigerräknare
Testa geigerräknare
Har en gammal geigerräknare som jag vill prova funktionen på.
Finns det något måttligt radioaktivt ämne att prova med(en smula uran kanske fungerar)?
Har läst att en känslig geigermätare reagerar på dom självlysande
punkterna på ett armbandsur,men inte denna.
Finns det något måttligt radioaktivt ämne att prova med(en smula uran kanske fungerar)?
Har läst att en känslig geigermätare reagerar på dom självlysande
punkterna på ett armbandsur,men inte denna.
Re: Testa geigerräknare
Gammal brandvarnare skulle jag också tipsa om, det är nog det lättaste sättet för en privatperson att få tag i radioaktivitet.
Uran i sig fungerar inte, då det inte är naturligt radioaktivt. Det skulle vara om du får tag i en bit förbrukat kärnbränsle, men det skulle förvåna mig
Uran i sig fungerar inte, då det inte är naturligt radioaktivt. Det skulle vara om du får tag i en bit förbrukat kärnbränsle, men det skulle förvåna mig

Jag har en bit utarmat uran som jag testar mina med, 3,5 - 4,5mR ska den testkällan stråla enligt testprotokollet ifrån 1993 

Rätta mig om jag har fel, men även dom mest stabila isotoperna av uran är väl radioaktiva (om än väldigt lite) och har halveringstider på typ 4500 miljarder år eller något dylikt (det kan väl däremot vara för lite för att en geigermätare ska ge utslag)Walle skrev:Uran i sig fungerar inte, då det inte är naturligt radioaktivt.
Beror väl på hur känslig den är, man letade ju efter uran ganska friskt med vanliga geigermätare på 50-60 talet
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har några kilo plutonium i källaren ...
Finns det inte en (gymnasie)skola i närheten? Det brukar ligga något radioaktivt preparat i fysiklabbet som du kanske skulle kunna få testa mot. (Gamla) fysiklärare ställer förskräckligt gärna upp ..
Finns det inte en (gymnasie)skola i närheten? Det brukar ligga något radioaktivt preparat i fysiklabbet som du kanske skulle kunna få testa mot. (Gamla) fysiklärare ställer förskräckligt gärna upp ..
Oblivion: fast då var det väl dom ca 0.7% U235 i det naturliga uranet som mätarna reagerade på, U235 har väl typ 1/6 av U238's halveringstid...
Ja det kan mycket väl varit så att den inte reagerade på uranet i sig utan på andra kringämnen
Ja, du har rätt. Jag uttryckte mig lite klantigt. Jag menade att det är oerhört lite radioaktivt.Meduza skrev:Rätta mig om jag har fel, men även dom mest stabila isotoperna av uran är väl radioaktiva (om än väldigt lite) och har halveringstider på typ 4500 miljarder år eller något dylikt (det kan väl däremot vara för lite för att en geigermätare ska ge utslag)Walle skrev:Uran i sig fungerar inte, då det inte är naturligt radioaktivt.
T.ex. används uran som balanseringsvikter för roder i flygplan.
När jag gick i gymnasiet hade vi en bit uran från MD-80an som kraschade utanför Gottröra (Vi hade i.o.f.s halva flygplanskroppen där). När vi testade den med en Geigerräknare så fick vi starkare utslag från t.ex. flygplanen i hangaren, eller gräset bredvid landningsbanan.
Får man fråga hur och varför du har kommit över plutonium?soundbrigade skrev:Jag har några kilo plutonium i källaren ...

Plutonium är oerhört giftigt va?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Helt OT, men vad är kritiska massan? Två, fyra kilo.
Tror jag hade kunnat plocka med mig lite sådan skit hem när jag jobbade i Ryssland första gången för 18 år sedan. Läste om smugglare som plockade med sig oerhört grisiga och giftiga metaller och tog färjan över till Sverige. Hade ampullerna med metallerna gått sönder hade det ställt till med stort elände.
Tror jag hade kunnat plocka med mig lite sådan skit hem när jag jobbade i Ryssland första gången för 18 år sedan. Läste om smugglare som plockade med sig oerhört grisiga och giftiga metaller och tog färjan över till Sverige. Hade ampullerna med metallerna gått sönder hade det ställt till med stort elände.
Vi har ju myten om Red mercury
Hade varit intressant att jobba i närheten av ryssland när blocket föll faktiskt, man kunde nog göra många fina fynd

Hade varit intressant att jobba i närheten av ryssland när blocket föll faktiskt, man kunde nog göra många fina fynd
Man kan ju också ta cykeln på färjan österut och hälsa på i Tjernobyl.