Bygga styrkort och drivkort till stegmotor ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MaxMartin18

Bygga styrkort och drivkort till stegmotor ?

Inlägg av MaxMartin18 »

Hejsan. Nu var det dags att plocka ihop en cnc fräs till sommaren 8) Jag är ju då teknikt laggd och har tillgång till mycket. Jag har i stort sätt en färdig ritning på papper och i huvudet :roll:. Kommer sedan upp en massa bilder på projekt tråden :wink:.
Att bygga själva cnc fräsen mekaniskt har jag inte som några hälst svårigheter till :razz:.

Men då över till den svaga länken... Jag har en hel del ellära inpluggad och går i 2an på en el linje. Men inte tillräckligt att konsturera styrkort o drivkort själv :roll:.

Jag hade tänkt att anväda dessa motorerhttp://butik.brundin.biz/product_info.p ... ucts_id=20. Någon som har erfarnhet och kan avgöra om dessa är dugliga eller raka motsatsen så uppskattas gärna en kommentar :P

Någon som vet någon bra krets som skulle kunna vara en början till dessa motorer?
Som jag har fattat det så ska men alltså ha ett styrkort som är kopplat till datorn, som sedan är kopplat till tre st drivkort som sedan är kopplade till stegmotorerna :humm:. Kan detta stämma tro?

Mvh: Martin Olsson :vissla:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Bygga styrkort och drivkort till stegmotor ?

Inlägg av tecno »

Hej Martin och välkommen till forumet.

Ta hjälp av sökfunktionen och läs alla de spaltmetrarna som finns att läsa i ämnet.

Som jag ser det så börjar du från fel håll, ta en titt på VAD du vill kunna göra först och bygg en maskin därefter.
Användarvisningsbild
MaxMartin18

Inlägg av MaxMartin18 »

Tack så mycket. Jo jag har sökt en hel del, men det verkar som jag har en uppförsbacke just nu :roll:. Det handlar just om att få lite hjälp på traven vad det gäller det elektroniska. Jag har tittat på lite driv o styr kort folk har gjort här, men har ännu inte hittat något som klarar 2.8A :cry:. Om någon vet nån som har en sådan tråd skulle jag bli glad :)

Jo jag har tänkt upp en plan på vad jag vill göra, men jag trodde inte att stegmotorer på 2.8A skulle göra det mesta omöjligt för mig.
Det är lite gravyr i aluminium o lite mdf o så vidare. Inget avancerat vad jag kan tänka mig :vissla:
tecno skrev:Hej Martin och välkommen till forumet.

Ta hjälp av sökfunktionen och läs alla de spaltmetrarna som finns att läsa i ämnet.

Som jag ser det så börjar du från fel håll, ta en titt på VAD du vill kunna göra först och bygg en maskin därefter.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Geckodrive 250, 251 och 540 = 3.5A 50VDC maximum

Jag har 251:or , läs om dom i min tråd:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=24928

mycker bra "drivning" tycker jag!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Eller så gör du som mig, totalt oduglig i analogteknik, men utbildad datavetare och nyfiken som fan. Jag gick in på pminmo.com, kollade runt, lyckades sampla kretsar och byggde L297-8 för bipolära motorer. Dock blir det billigare att köpa färdiga från E-bay om du inte lyckas sampla en del kretsar eller har dem redan.

Jag har ett kort klart, ett saknar bara ett fåtal komponenter och det tredje är inte ens etsat ännu, jag har använt mig av tonertransfer, och bara det var en resa i sig att förstå sig på, dessutom hade jag slaktat min laserskrivare en (1) dag innan jag hittade tråden här.

Akta dig bara, snart tar det all din lediga tanketid, och en del av den tid du egentligen borde tänka på annat också.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Om du seriekopplar spolarna i motorn så behöver den bara 2A. Utbudet på drivare blir lite större då.
Ebay är en guldgruva.......
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Är det verkligen någon poäng i att konstruera egna drivkort idag?

Som jag ser det så finns det bara tre bra anledningar till att konstruera och bygga själv:

Det blir billigare (vilket det mycket sällan blir)
Det blir bättre (då ska man vara jäkligt duktig, för de som har designat t.ex. Gecko-korten vet minst sagt vad de pysslar med)
Man vill lära sig hur det fungerar på djupet (att designa den typen av krets altså. Troligen den vanligaste anledningen att folk gör egna kretsar här ö.h.t)

Kommer det bli billigare eller bättre att bygga själv? Eller vill du lära dig denna typ av krets på djupet? Annars är det nog bättre att köpa befintliga styr- och drivkort och istället lägga energin på resten av fräsen :)
Användarvisningsbild
MaxMartin18

Inlägg av MaxMartin18 »

Jah dom såg kompakta o kraftfulla ut, men tyvärr så är det inte riktigt det jag söker.
Det jag söker är lite mer "gör det själv jobb typ".
POS skrev:Geckodrive 250, 251 och 540 = 3.5A 50VDC maximum

Jag har 251:or , läs om dom i min tråd:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=24928

mycker bra "drivning" tycker jag!
Användarvisningsbild
MaxMartin18

Inlägg av MaxMartin18 »

X-IL skrev:Eller så gör du som mig, totalt oduglig i analogteknik, men utbildad datavetare och nyfiken som fan. Jag gick in på pminmo.com, kollade runt, lyckades sampla kretsar och byggde L297-8 för bipolära motorer. Dock blir det billigare att köpa färdiga från E-bay om du inte lyckas sampla en del kretsar eller har dem redan.

Jag har ett kort klart, ett saknar bara ett fåtal komponenter och det tredje är inte ens etsat ännu, jag har använt mig av tonertransfer, och bara det var en resa i sig att förstå sig på, dessutom hade jag slaktat min laserskrivare en (1) dag innan jag hittade tråden här.

Akta dig bara, snart tar det all din lediga tanketid, och en del av den tid du egentligen borde tänka på annat också.
Det här var något i denna stil jag letat efter. Jag har googlat en hel del o kollat runt på ritningar, och det verkar ju finnas rätt gott om de. Nu är ju då frågan vilken ritning man ska ta? :humm:.
Har du nån bra att komma med tro :vissla: ?,

hoppas du får tag i komponenterna o kan slutföra det hela snart :)
du den tanketiden har bara börjat 8) .
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

...men jag trodde inte att stegmotorer på 2.8A skulle göra det mesta omöjligt för mig.

Tänker du inte lite baklänges nu? Motorerna tål 2,8A inte drar 2,8A.
Du kan alltså köpa 12A-motorer å köra dom med ett 2,5A drivsteg.
Men du kan inte ha en 7A drivare å trycka ut max till en 2,8A motor.

Mina drivare ger max ut 2,5A och motorerna tål max 2,8A.
Jag kör dom gärna på ca 2,0A. Då går dom mjukare och inget blir för varmt.
Man får inte ut helt max, men allt håller mycket längre.

Eller har jag missuppfattat dig?
Användarvisningsbild
MaxMartin18

Inlägg av MaxMartin18 »

jojje skrev:...men jag trodde inte att stegmotorer på 2.8A skulle göra det mesta omöjligt för mig.

Tänker du inte lite baklänges nu? Motorerna tål 2,8A inte drar 2,8A.
Du kan alltså köpa 12A-motorer å köra dom med ett 2,5A drivsteg.
Men du kan inte ha en 7A drivare å trycka ut max till en 2,8A motor.

Mina drivare ger max ut 2,5A och motorerna tål max 2,8A.
Jag kör dom gärna på ca 2,0A. Då går dom mjukare och inget blir för varmt.
Man får inte ut helt max, men allt håller mycket längre.

Eller har jag missuppfattat dig?
Jo jag tänkte både lite bakåt o på annat :vissla: . Tack för en lie upplysning :) . Men över till problemet. Jag har ju då tänkt att köpa 3st 2.8A motorer. Då skulle det ju räcka med 3st driverkort på 2.5A o sedan begränsa strömmen till 2 om 2.5 är lite väl mycket för motorerna. stämmer det jojje ?

/Martin
Användarvisningsbild
MaxMartin18

Inlägg av MaxMartin18 »

Walle skrev:Är det verkligen någon poäng i att konstruera egna drivkort idag?

Som jag ser det så finns det bara tre bra anledningar till att konstruera och bygga själv:

Det blir billigare (vilket det mycket sällan blir)
Det blir bättre (då ska man vara jäkligt duktig, för de som har designat t.ex. Gecko-korten vet minst sagt vad de pysslar med)
Man vill lära sig hur det fungerar på djupet (att designa den typen av krets altså. Troligen den vanligaste anledningen att folk gör egna kretsar här ö.h.t)

Kommer det bli billigare eller bättre att bygga själv? Eller vill du lära dig denna typ av krets på djupet? Annars är det nog bättre att köpa befintliga styr- och drivkort och istället lägga energin på resten av fräsen :)
Ja det tycker jag allt det är :) men jag håller med dej, det blir sällan billigare så länge man inte gör något udda. Efter som att jag har så jag kan tillverka kretskort o löda o få tag i komponenter rätt lätt så tycker jag att det är värt o göra egna grejor, man får den chansen att göra desigen hur men vill, inga onödiga funktioner man aldrig använder.

Sedan ärdet ju bara så sjukt kul att hålla på med elektronik :mrgreen: .

/Martin
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

2,5A blir aldrig för mycket för en 2,8A motor, men kan vara lite onödigt för en 2,5A drivare.
Det är först drivaren som blir för varm å drar in årorna om man kör för hårt.
Men du ökar livslängden på drivaren enormt med att sänka lite.

Motorn kan ta skada först om du trycker in mera än vad den är specad till.
Alltså >2,8A.

Edit: Undvik att dubbelposta, och citera inte hela skiten, bara det viktiga för att få förståelse för svaret om det inte kommer direkt under.
Användarvisningsbild
krini
Kontakt:

Inlägg av krini »

Ett tips för den som vill bygga själv!!

http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=12313023

Chrille
Senast redigerad av krini 21 februari 2009, 03:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den länken fungerade inte helt som förväntat. :humm:

Bygga själv,hmm... Montera själv, menar du väl?
Hög ström. Vad innebär det? Jag kan inte hitta nåt iaf.
Sen att den är tillfälligt slut hjälper inte upp det hela så mycket. :wink:
Skriv svar